Ip.Content

Logo

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!

• Logg inn for svare
132 svar på dette emnet

#41 Regina III Ikke pålogget Postet 15.04.11 23:30

• Medlem
Jeg tror nok mye av problemet er at epler, bananer og druer sammenliknes direkte, alle er jo frukt!
Et nett med 450 MHz er en like forskjellig fra et med 1800 MHz som eple er forskjellig fra drue. (eller noe sånt!)

ICE har suverent best rekkevidde og dekningsområde, men bør ha en skikkelig uteantenne for å oppnå optimalt signal. Selv med topp signal faller hastigheten fort med mange brukere i ei celle, og cellestørrelsen til ICE er gigantisk sammenliknet med Telenor med antenne på hvert hjørne. Det må også Telenor ha for å få brukbar dekning mens ICE dekker et stort område og opp til 12 NM til havs fra ei antenne.

For stabil dekning med ICE bør en ha skikkelig uteantenne. Den såkalte utvendige båtantenna som ICE selv leverer er absolutt i underkant, de Lars anbefaler (Holund) er langt bedre. Vi har skikkelig antenne og har dekning nesten overalt. Unntak er steder som Anholt til Grenå, Flåm, Sunndal, Nesvik. Dekning for Telenor kan ikke sammenliknes, men er der så er den som regel raskere, ihvertfall fra 3G antenner.

Vi har nå to routere ombord, ICE (450) og Telenor (3G/edge) og merker sjelden at vi ikke har fast internett oppkobling ombord.

#42 GeirKS Ikke pålogget Postet 16.04.11 10:19

• Medlem

Vis innleggLars H., på 15.04.11 22:55, skrev:

Når du sier at du har hatt "store problemer", mener du da med å komme på nett, eller at du synes hastigheten er lav?

Beklager om det ble litt utydelig, men det er altså dekningen jeg er misfornøyd med. Hastigheten er helt grei når den først får kontakt med nettet.

Geir

#43 Lars H. Ikke pålogget Postet 16.04.11 13:45

• KNBF medlem
  • Medlem

Vis innleggGeirKS, på 15.04.11 22:37, skrev:

Skjønner ikke jeg heller, har hatt store problemer syd på Koster, Vederøarna, Kungshamn +++ , selv med D35 routeten utendørs.
Jeg kikket litt på dekningskartene for disse områdene, og det er nok ikke de beste stedene for bra mottak. Helt syd på koster, på Ramsö feks. ligger en i utkanten av basestasjonen ved Strömstad, men med modem/router ute eller ekstra antenne, burde det ikke være problem der heller. Väderöene ligger i et hull mellom to basestasjoen, men med modem/router ute eller ekstra antenne, burde en få bra signal også der. Området Kungshamn/Smögen til Gulholmen er også et område mellom to basestasjoner, men som sagt ovenfor, så har i hvert fall ikke jeg hatt problemer der med modem og ekstern antenne. Men selvfølgelig, dersom en ligger tett inntil en bergvegg eller en høy bygning som skygger for signalene fra en sender, kan en nok miste signal selv der dekningskartet sier at det er OK.

Post bilde  Post bilde

Lars H.

#44 Polarn Pålogget Postet 16.04.11 19:25

• Fikk regninga fra VP
  • Medlem
Hva tror folket Chess da? SurfKing saken: https://www.chess.no...bilt-bredband2/

#45 Lars H. Ikke pålogget Postet 16.04.11 20:26

• KNBF medlem
  • Medlem
Det var jo rimelig (første året) for bruk i Norge. Skulle forresten visst om de bruket Netcom eller Telenor sitt nett. Men vær forsiktig med å bruke dette abonnementet på ferieturen i Sverige. Da koster det 19 kroner pr. MB. Da tror jeg ikke jeg hadde villet streamet live video fra båten mellom havnene og webkamera i havnene som jeg gjør med ICE-abonnementet.

Lars H. :flag_sw:

#46 Polarn Pålogget Postet 16.04.11 20:31

• Fikk regninga fra VP
  • Medlem
Vurderer det sterkt. Dekningskartet er bra. Er jo bare å si det opp etter et om prisen går opp. Evt bestille igjen.

#47 Lars H. Ikke pålogget Postet 16.04.11 20:35

• KNBF medlem
  • Medlem
Finner ikke dekningskartet i farten, link? OK, nå fant jeg frem, men måtte tillate cookies for Netcom for å få frem kartet!

Redigert av Lars H.: 16.04.11 20:54

#48 Lars H. Ikke pålogget Postet 16.04.11 22:41

• KNBF medlem
  • Medlem
Kan ikke si at jeg er særlig imponert over dekningen i Oslofjorden for Chess (Netcom) for 3G som tilsvarer hastigheten til ICE.
Det var mange hvite felter uten dekning, selv åpent og fritt ute på fjorden. Ikke mange hvite flekker hos ICE i det hele tatt!

Post bilde

Post bilde

Lars H.

(som ikke er ansatt hos ICE)

#49 Lars H. Ikke pålogget Postet 16.04.11 23:15

• KNBF medlem
  • Medlem
Her må jeg få korrigere litt til Chess/Netcom sin fordel. En del av de hvite feltene på dekningskartet i forrige innlegg dekkes faktisk av Turbo-3G+. Så her korrigert dekningskart.

Post bilde

Lars H.

#50 Polarn Pålogget Postet 17.04.11 00:04

• Fikk regninga fra VP
  • Medlem
Så det er greit eller?

#51 Lars H. Ikke pålogget Postet 17.04.11 14:18

• KNBF medlem
  • Medlem
Det får du nesten avgjøre selv, jeg har kun erfaring med ICE. Nå er det forresten ikke lenge til ICE tredobler hastigheten. Nye modemer som skal utnytte dette er ventet til sommeren, og nye routere til høsten. Så kanskje ikke så smart å kjøpe gammel modell nå? Har forsøkt å få ut av dem hva nye modem og routere vil koste, eventuelt innbyttepris, men med negativt resultat.

Lars H.

#52 Rastløs Ikke pålogget Postet 17.04.11 22:28

• Medlem
- må nok henge meg på som tilhenger av ICE. Nå sitter vi Mou i Danmark . Dekningen er upåklagelig her.

#53 Mariell Ikke pålogget Postet 17.04.11 23:45

• Medlem
Jøss da er det ikke bare Lars og jeg som er fornøyd. Ligger innerst i hølet i Strømstad gjesthavn og har grei kontakt uten x antenne.

Men får ikke signaler fra riksTV. Kun svenske gratiskanaler.
På Koster får jeg de Norske greit inn.

#54 volfro Pålogget Postet 23.04.11 10:24

• Medlem
Eg og vurderer det chess tilbudet polarn. Ankepunktet er vel 3g dekningen på ytre søre sunnmøre som ikke ser allt for god ut. Noen som har erfaring med netcom dekningen her? Alt. Hva finnest å velge i på modem/router/eksterne antenner for chess abb.

#55 Polarn Pålogget Postet 23.04.11 10:36

• Fikk regninga fra VP
  • Medlem
Jeg har bestilt med USB modem. Ikke fått ennå, men mulig det ligger i postkassa over påske om ikke idag.

#56 eivindch Ikke pålogget Postet 23.04.11 10:49

• Medlem
For oss som bare ferierer i Norge og Sverige (ikke Danmark) er det vel ingen som kan konkurrere med Tele2 når det gjelder pris.

Eivind

#57 Polarn Pålogget Postet 23.04.11 10:50

• Fikk regninga fra VP
  • Medlem
Chess 125 kr mnd.

#58 TrondT Ikke pålogget Postet 23.04.11 11:57

• Båtfører
Har akkurat kjøpt Telenor sin trådløse router. 150/mnd (17-07, men første 3måneder gratis døgnet rundt og fri mengde datatrafikk) og mulighet for tilkobling av inntil 4 maskiner. I følge dekningskartet skal dekningen være den samme for ice og Telenor der jeg ferdes, men opplevde nå på hytten at der Telenor oppnådde fin hastighet må jeg bruke ekstern antenne for å få tilsvarende hastighet på ice (jeg har USB-modem).
Pris og nytteverdi gjør at jeg nå heller mot Telenor foran både Netcom (samme router men dyrere pr måned) og ice som både er dyrere og har mye lavere mengde datatrafikk inkludert.

TrondT

#59 Enzo Ikke pålogget Postet 23.04.11 15:14

• Eggeskallseiler
  • D5LA
Netcom kontra telenor.

Netcom 249.- i mnd med 8GB nedlasting og de 4 første månedene 50% rabatt.
Telenor 299.- i mnd 6GB nedlasting ingen kampanje akkurat nå.

Jeg har forresten vært i Strømstad, koster og nå kungsvikhamn og testet ut ICE nettverk via min Wifi antenne, det var 6 åpne ICEnett på koster og ca det samme i strømstad, det var dekning men det gikk himla tregt.  Her i Kungsvikhamn er jeg nå på en ICE router som er åpen og den går relativt fort, 0,6MB ned

#60 Hulda Ikke pålogget Postet 23.04.11 15:55

• Medlem
Og akkurat nå ligger jeg på godt under halvparten i Strømstad, med utvendig antenne fra ICE. Men det som irriterer meg mest er ikke mangel på hastighet. Det er at ruoteren plutslig kutter ut etter at jeg har sittet og jobbet et kvarters tid. På meg virker det som at ICE har en slags klokke som kutter forbindelsen etter en gitt tidsperiode, selv om jeg sitter og jobber hele tiden.