Jump to content

BMW 636 varmgang


Polar 27

Recommended Posts

Sekundær oljekjøler er nevnt. Dette var en utbedring av et for dårlig dimensjonert varmeveksleropplegg. Hvor varmt blir egentlig kjølevann? Hvor varm blir olja?

På min ligger temp stabilt på 90 grader på maks. Oljetemp ligger på ca 100.

Kjølavanntemp ligger altså 5 grader over maks anbefalt. Har ikke brydd meg om dette ettersom en kompis har kjørt sin TAMD41 på 95 grader i tre år uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Skal gjøre nærmere undersøkelser de nærmeste dagene, men takker for tips så langt.Har lest gjennom problemstillinger av samme tema.Har tenkt å prøve systemrens. Har også lest om en som nevnte noen oppvaskmiddeltabletter i sjøvannsfilter. Noen med erfaring?

Link to post
Share on other sites

Platekjøleren til BMW er visstnok "ut av fabrikken" helt på grensen mht kjølekapasitet og det skal ikke mye til før motoren går varmere enn normalt. Det finnes vel et kit som inneholder en ekstra oljekjøler. Jeg ville heller tatt av platekjøleren og syrevasket den. I følge en bekjent er det også viktig å sjekke et "blekk" som hjelper vannet i riktig retning inne i kjøleren - står dette litt feil blir det også tendenser til varmegang.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville heller tatt av platekjøleren og syrevasket den.

Ganske sikker på at platekjøleren er aluminium. (Som det meste annet på denne motoren)

Dermed skal ikke saltsyre brukes. Sitronsyre kan kanskje brukes?

Dersom du ikke ønsker å demontere tror jeg systemrens er det beste på ferskvannsiden. Da fyller du bare på slik at det blir riktig forhold og kjører motoren mye en helg. Deretter drenere vann og fylle på nytt.

Sjøvannsiden er litt mer jobb.

Oppvasktabletter består vel blandt annet av et etsende middel. (Vet ikke om dette kan angripe aluminium) I tillegg inneholder det en type slipestoff. Tror virkningen er begrenset da det blir mye vann i forhold til oppvaskmiddel og kun en enkelt tur gjennom motor.

Link to post
Share on other sites

Systemrens er en god ide, den er basert på saltsyre, men det går helt greit.

Når du har vasket ferskvannssiden skal du skylle grundig og flere ganger.

Så fyller du silikatfri (langtids) frostveske på.

 

Vil anbefale deg å bruke systemrens på sjøvannssiden også.

Koble slangen fra på sjøvannsinntaket og stikk det ned i en bøtte.

Kjør ferskvann gjennom systemet.

Sjøvannet som normalt går inn i eksosen kobles fra og stikkes ned i samme bøtten, tette mot eksosiden slik at det ikke kommer eksos inn i båten når du starter.

Fyll systemrens, noe sterkere enn anbefalt, i bøtten.

Start opp å la motoren gå på tomgang.

Følg med slik at ikke eksosslangen din blir for varm. Eventuelt tar du vann fra en hageslange og spruter inn litt der sjøvannet normalt møter eksosen.

 

La motoren gå til du får fin badetemperatur på vannet i bøtta, syra arbeider fortere ved høyere temperatur.

Vær tålmodig, stopp motoren, kom tilbake neste dag og start opp igjen....

 

Kan være nødvendig å bytte ut systemrensblandinga en gang eller to.

Hvis det er belegg i kjølesystemet som er utfordringa di skulle dette hjelpe.

 

Monter ny impeller, hvis den ikke er ny da.

Avslutt med å ta av eksosbendet ditt og kontroller det for korrosjon og at det er fritt løp for sjøvannet ut.

 

Så er det bare å koble sjøvannslangene tilbake der de hører til.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Heisann.Dessverre var jeg så uheldig at jeg brekte beinet,så kom ikke lenger med dette " prosjektet " i fjor.

Har imidlertid snakket med en gammel kjenning som har samme motor og som hadde hatt samme kjøleproblemer.

Han har brukt systemrens, med meget god effekt. Har ingen kjøleproblemer nå.

Jeg har kjøpt systemrens,og der står saken pr dd. Båten har vært brukt i vinter, og da har det ikke vært alarm pga. varmgang.

Alt tyder på at det er tett i kjøleren. Kommer tilbake med mer info.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...