Ip.Content

Logo
Din hjemmehavn på nettet!



Jobbmuligheter som Navigatør eller maskinist?


  • Logg inn for svare
30 svar på dette emnet

#1 Kaftein ØL Ikke pålogget Postet 11.08.10 19:38 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.505
  • Registrert: 10.02.07
Har vurdert å sette meg på skolebenken til høsten, og lurer litt på å studere nautikk eller skipsteknisk drift. Noen som har erfaringer å dele her? Jeg har stor interesse for tekniske duppeditter, men må si at det frister litt å stå på bro også. Hvordan er jobbmulighetene etter endt utdanning? Hvis jeg ikke husker feil må man ha et års fartstid før man kan løse klasse 4 sertifikat, men hvordan får man løst dette med fartstid i praksis? Slik jeg har forstått det er det ikke så lett å få noe jobb på skip, og i hvertfall ikke før man har kl. 4 sertifikat. Har jeg misforstått? Er det kurrant å få seg jobb som styrmann eller er det trangt om plassene? Hvordan pleier lønnsnivået å ligge f.eks når man har kl. 3 sertifkat og går som styrman? Hvilke arbeidsplasser er mest aktuelle? Har forstått det slik at i nordsjøen er det gjerne litt kortere tid på sjøen, mens det blir mere tid hjemme. JEg er nok ganske fleksibel, men har nok lyst til å komme tilbake til Kystvakta dersom den muligheten dukker opp da jeg hadde veldig spennende militærtjeneste der for 7-8 år siden. Har også vurdert Redningsselskapet da jeg hadde en fot innenfor det systemet for noen år siden. Det eneste jeg er redd for er at det kan bli mye stilletid i havn.

Noen som har noe spennende å si om maskinistyrket? Det er jo utrolig mye spennende tekniske duppeditter ombord i et skip. Har drevet båtservicefirma i 7 år, så den tekniske interessen er jo absolutt til stede. Hvordan er jobbmulighetene/lønnsnivå når man er nyutdannet?

Er det fortsatt noen gunstige skatteordninger for sjøfolk?

ER også interessert i å vite hvordan jobbmulighetene på land er etterhvert da jeg er litt usikker på hva jeg føler for å ha turnus på sjøen om 10-15 år.

#2 ahamm Ikke pålogget Postet 11.08.10 21:18 

  • Medlem
  • Innlegg: 540
  • Registrert: 30.04.08
  • Aktiv: 27.09.14
var en tråd tidligere her, tror den het cruiseskip kaptein eller noe sånt. Du kan søke og se ;)

#3 Pathfinder Ikke pålogget Postet 11.08.10 21:39 

  • Flua er død

  • Medlem
  • Innlegg: 785
  • Registrert: 04.05.09
  • Aktiv: 19.10.14
[modkomm_ot]Denne tråden hører vel inn under Åpent forum siden den absolutt har med båt å gjøre. Tror den får langt større oppmerksomhet der. Flytter den derfor til ÅF[/modkomm_ot]

#4 Kaftein ØL Ikke pålogget Postet 11.08.10 23:32 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.505
  • Registrert: 10.02.07
Hmm... hva skjer egentlig? Skjønner ikke helt at innlegget har blitt endre til off topic, eller hva moderator har gjort, men setter i hvertfall stor pris på alle tilbakemeldinger da jeg må bestemme meg for dette ila et par dager... :sailing: :sailing:

#5 Fantino Ikke pålogget Postet 12.08.10 00:14 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.494
  • Registrert: 17.06.04
  • Aktiv: I dag 16:32
Det ble vel flyttet _til_ ÅF (fra OT antar jeg), så da har det vel egentlig blitt "oppgradert" :wink:

#6 Volvomekanikeren Ikke pålogget Postet 12.08.10 01:43 

  • Døgnet sku hatt flere timer gitt!

  • Medlem
  • Innlegg: 2.484
  • Registrert: 10.12.09
  • Aktiv: 29.03.14
Eller er det kansje bare PF som spiller dere ett puss? :lol: Knall PF

#7 loffern Ikke pålogget Postet 12.08.10 04:25 

  • Medlem
  • Innlegg: 384
  • Registrert: 09.10.05
  • Aktiv: 23.06.14
Ettersom jeg selv er maskinist så kan jeg ihvertfall si litt om det. Som du selv påpeker er det veldig mye teknisk utstyr på en stor båt, både i maskinen og rundt forbi ellers ombord, og det er en fordel med forståelse og interesse innenfor området. Jeg vet jo ikke hva du har av skoler og praksis fra før men det tar jo noen år og utdanne seg til maskinist/styrmann.
Du kan velge teknisk fagskole eller høyskole. For å se litt mer om utdannelsen og veien frem til et maritimt sertifikat anbefaler jeg nettsiden www.ikkeforalle.no Det er ganske få som utdanner seg til disse stillingene idag men jobbmuligheter etter endt utdanning anser jeg som veldig god. Pr idag er det slik at for oss som har sertifikater er det null problem å få jobb evnt. bytte jobb.
For jobb på land etter noen år så er det klart best muligheter med et maskinistsertifikat.
Skatteordningen er slik at du får et sjømannfradrag på 80000,- som trekkes fra som andre fradrag på selvangivelsen

#8 JaKM Ikke pålogget Postet 12.08.10 04:50 

  • Medlem
  • Innlegg: 57
  • Registrert: 30.07.07
  • Aktiv: 12.03.14
Siden du lurte på lønnsnivået, så ligger en nyutdannet 1.styrmann/2.maskinist på offshorefartøy på rundt 43000 i mnd. Etter skolen må du seile som kadett for å få den nødvendige fartstiden for å løse det laveste sertifikatet.

Redigert av JarleM: 12.08.10 04:54


#9 Pathfinder Ikke pålogget Postet 12.08.10 08:19 

  • Flua er død

  • Medlem
  • Innlegg: 785
  • Registrert: 04.05.09
  • Aktiv: 19.10.14

Det ble vel flyttet _til_ ÅF (fra OT antar jeg), så da har det vel egentlig blitt "oppgradert"

Jepp. Var ikke meningen å bruke så mye rødt. Ville bare hjelpe Kaftein ØL til å få flere svar.

#10 Kaftein ØL Ikke pålogget Postet 12.08.10 11:11 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.505
  • Registrert: 10.02.07
Topp! Hvordan er mulighetene for å få seg kadettplass etter endt utdanning da? Jeg har ingen godkjent fartstid nå, og det er høyskole som er aktuelt. Hva innebærer en kadettstilling ombord? Såvidt jeg har forstått får man jo godkjent fartstid bare hvis man står i byssa og lager mat..., uten at jeg helt forstår hvilken nytte dette kan ha for en navigatør. Er det kadettene som har en kadettbok som fylles ut fortløpende med utskjekk på forskjellige områder?

#11 @ArneO Ikke pålogget Postet 12.08.10 11:16 

  • Medlem
  • Innlegg: 305
  • Registrert: 30.05.06
  • Aktiv: I dag 15:32
Alle rederier vil jo ha unge folk, med sertifikat og erfaring. Ikke så mange som er like flinke med å opprette kadettstillinger om bord. Kadetten inngår ikke i sikkerhetsbemanningen om bord og blir derfor bare en "ekstrautgift" om de ikke ser på det som investering i fremtiden.

Man får vel fartstid om bord bare ved å stå i byssa, men for å løse sertifikat så må du da ha 3 års fartstid.... :rolleyes: Det vil si 6 års jobbing før du får sertifikat. Som kadett i en opplæringsstilling og med opplæringsbok/kadettbok så holder det med ett års fartstid, eller to år med vanlig 1:1 turnus.

Med tanke på jobb etter tida på sjøen så er nok høyskolen et godt valg.
Selv har jeg treårig høyskole (nautikk), men fortsatte direkte med videre studier og jobb på land, så det ble aldri noen sjømann av meg. Da jeg var ferdig var det vanskelig å få kadettplass, derfor jeg bare fortsatte på skolebenken. Veldig mange av de jeg gikk sammen med, var til sjøs et par-tre år. Løste sertifikat og jobbet litt, for så å jobbe i land.

Redigert av arneolav: 12.08.10 11:18


#12 Fru Jacobsen Ikke pålogget Postet 12.08.10 11:22 

  • Medlem
  • Innlegg: 2.653
  • Registrert: 07.05.08
  • Aktiv: I dag 16:04
Ja om du ikke har fartstid så blir det høyskolen, og to år som kadett som nevnt her.
Kadett-plass tror jeg det er gode muligheter for å få. Vi har kadett ombord hos oss og oppgavene hans er allsidige, han går stort sett sammen med overstyrmannen eller matrosen. Vi setter ham mye til papirarbeide som det blir mere og mere av samt at han får mange timer på brua for navigasjon/radar og manøvreringstrening.
Men hadde ikke du fartstid fra marinen du kan dra nytte av?

#13 Kaftein ØL Ikke pålogget Postet 12.08.10 12:07 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.505
  • Registrert: 10.02.07
Får dessverre ikke godkjent fartstiden på kystvakta fordi skipet jeg var på var eid av forsvaret og følgelig ikke et klasset fartøy. Mens mange av de mindre kystvaktfartøyene var innleid så fikk de som var på disse båtene godkjent fartstid. Når det er sagt så vet jeg at det var en som fikk en eller annen kadettordning ombord hos oss når jeg sluttet, men det var et spesielt tilfelle og jeg vet ikke helt hva som gjorde at han fikk det. Hva slags vaktordninger er mest normalt i det sivile? Husker vi hadde 4 på og 8 av på kystvakte, men dette er vel ikke normalt i det private?

#14 Avsluttet_1 Ikke pålogget Postet 12.08.10 12:11 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.152
  • Registrert: 12.04.10
  • Aktiv: 07.04.11
Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet

#15 Fru Jacobsen Ikke pålogget Postet 12.08.10 12:14 

  • Medlem
  • Innlegg: 2.653
  • Registrert: 07.05.08
  • Aktiv: I dag 16:04
Og noen har 2 uker av/på..

#16 Avsluttet_1 Ikke pålogget Postet 12.08.10 12:15 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.152
  • Registrert: 12.04.10
  • Aktiv: 07.04.11
Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet

#17 Kaftein ØL Ikke pålogget Postet 12.08.10 12:22 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.505
  • Registrert: 10.02.07
Ang. vaktordningen tenkte jeg heller på hvordan fordelingen gjøres når man er ombord. ER det normalt med med 8 timers tjeneste i døgnet i det private også, eller blir det lengre arbeidsdager ombord? Hva er normal turnus på supplybåt da?

#18 loffern Ikke pålogget Postet 12.08.10 17:23 

  • Medlem
  • Innlegg: 384
  • Registrert: 09.10.05
  • Aktiv: 23.06.14

Såvidt jeg har forstått får man jo godkjent fartstid bare hvis man står i byssa og lager mat..., uten at jeg helt forstår hvilken nytte dette kan ha for en navigatør. Er det kadettene som har en kadettbok som fylles ut fortløpende med utskjekk på forskjellige områder?


Dette er ikke riktig. Fartstiden må være på dekk for dekksoffisersertifikat og i maskin for maskinoffisersertifikat. Kadetter må følge opplæringsplanen og fylle ut boka før de kan løse sertifikatet.
Arbeidstiden ombord er idag stort sett 12 timer på 1:1system

Redigert av loffern: 12.08.10 17:24


#19 Mulligan Ikke pålogget Postet 12.08.10 17:27 

  • Medlem
  • Innlegg: 11.585
  • Registrert: 05.05.06

Ang. vaktordningen tenkte jeg heller på hvordan fordelingen gjøres når man er ombord.


Det er en såkalt dispensasjonsordning.
Man jobber 84 timers uke, som fordelt over året da blir 42 timers uke hver uke uten ferier.
Så da blir en viss prosentandel av den tiden du er på avspasering sett på som ferie og resten som avspasering.

Ombord jobber man enten 6 timer på og 6 timer av eller 12/12.

Gjelder ikke de på platform.
De er to uker på og fire av.
Må de være 15 dager på blir de trette og blir en fare for sikkerheten ifølge dem selv.

Redigert av Mulligan: 12.08.10 17:35


#20 bph Ikke pålogget Postet 12.08.10 17:42 

  • Medlem
  • Innlegg: 269
  • Registrert: 08.12.02
  • Aktiv: 27.09.10

Ang. vaktordningen tenkte jeg heller på hvordan fordelingen gjøres når man er ombord. ER det normalt med med 8 timers tjeneste i døgnet i det private også, eller blir det lengre arbeidsdager ombord? Hva er normal turnus på supplybåt da?


Heisan
Kadetter har 8 timers dag. skal dele tiden mellom dekk og bro (hvis du velger dekk).
Etter høyskole må en ha 12 måneder som kadett (det er vel inntil 8 måneder som kan tas under utdanning)
De fleste norske offshore rederier har kadetter.
Det er ellers vanlig med 12 timer dag i offshore flåten, de fleste går da 6:6
Og det er fordel med teknisk interesse på bro, spes på moderne skip.
Har selv seilt litt rundt på div typer skip og trives best på AHTS.






Copyright baatplassen.no.
Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det.
Annet innhold etter skriftlig tillatelse fra baatplassen.no.