Jump to content

Prosjekt: Navette S540 klargjøring, reparasjoner og motormontering


Teerex

Recommended Posts

Har kjøpt en helt ny Navette S540 relativt rimelig. Samt en Honda BF90D -08.

Tenkte at dette var fort gjort å montere og kommer seg på havet men som alltid når man skal pusle med ting selv så baller det på seg med uventete oppgaver og problemer. Særlig når båten lider av produksjonsfeil og slurvete monteringsarbeid.

Hadde ikke tenkt å lage noen tråd om dette, da jeg syns det var frustrerende nok i seg selv om man ikke skal dele alt med andre. Men så tenkte jeg hvorfor ikke.

Kommer flere bilder og forklaringer etterhvert når tiden strekker til.

 

26_1172377583.jpg

 

Den andre navetten skulle til Kjøpsvik.

dsc00439.jpg

navette01.jpg

 

navette_montering02.jpg

navette_montering04.jpg

 

Støpefeil, manglende utrulling av luftblærer under produksjonen?

navette_gelcoat12.jpg

 

Tynne sprekker i gelcoaten mange steder...

navette_gelcoat01.jpg

honda03.jpg

honda01.jpg

honda02.jpg

navette_montering03.jpg

navette_montering05.jpg

 

Slik blir det når skruehull ikke blir forsenket før det skrues :headbang:

img_0062.jpg

 

Boret nytt hull til styrewiren = større radius:

img_0064.jpg

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plasten sprakk da jeg trakk til en av de nedre motorboltene. Luftblære nok en gang...

navette_akter01.jpg

navette_akter02.jpg

 

Enda en gelcoatfeil

navette_gelcoat02.jpg

 

Nok et område der gelcoaten ikke sitter fast i underlaget. Må slipes ned en vakker dag.

navette_gelcoat03.jpg

 

Reparere reparere....

navette_gelcoat07.jpg

navette_gelcoat08.jpg

navette_gelcoat09.jpg

navette_gelcoat10.jpg

navette_gelcoat11.jpg

navette_gelcoat13.jpg

 

Det var ikke noe tetningsmiddel eller pakning mellom luke og båt

navette_luke02.jpg

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trådstarter sier at akterspeilet er 4.5 mm. Det er altfor lite. Det er jo heller ingenting som fordeler kreftene utover i akterspeilet og fremover i bunnen.

Rommet mellom brønnen og speilen skal være hel ved.

Bolter man her med avstandstykker vil det flekse og sprekke opp.

Det er svære krefter på gang her.

Link to post
Share on other sites

Takk for at du deler dette med oss.

MEN en NY båt med så mye feil og mangler..

Hva må en gi for en slik? (bare båten)

Hvor er den bygget?

fartspotensiale og sjødyktiget

Hei, her er annonsen på båten

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22175226

"Veiledende pris for ny båt eksklusiv motor er kr 114.900,-" i følge hjemmesiden.

 

Den er vel bygget i Latvia såvidt jeg vet. Eller var det Estland tro?

Godkjent for 140 hk og bortimot 50 knop men blir noe urolig i fart over 40 knop i følge TEST i Båtliv 6/2006.

Så de anbefaler vel m.a.o. rundt 100 hk. Skrogfasongen er jo sportslig da.

Satser på 38-39 knop med Honda BF90D (VTEC, BLAST og injection), 19" Apollo stålpropell, god heising på motor og polert primerløs/bunnstoffløs bunn.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trådstarter sier at akterspeilet er 4.5 mm. Det er altfor lite. Det er jo heller ingenting som fordeler kreftene utover i akterspeilet og fremover i bunnen.

Rommet mellom brønnen og speilen skal være hel ved.

Bolter man her med avstandstykker vil det flekse og sprekke opp.

 

Motorbrønnen er 4,5 mm tykk (ganske nøyaktig også).

Akterspeilet er naturligvis tykkere ellers ville det ikke ha vært mulig eller tilrådelig å montere 140 hk motor :eek:

 

Fra Navettes hjemmeside:

"Det er brukt førsteklasses GRP materialer i støpen. Gelcoaten er av en type som har den beste lysekthet og det er minimal vanninntrenging i den. Dette hindrer osmose.

Både i skrog og overbygg er det brukt sydd triaksial glassfibermatte. Dette gir et bedre styrk/vekt forhold."

 

Den ser jo fin ut der den ser fin ut for å si det sånn. Men så var det de andres stedene da.

 

Ellers er den utstyrt med Helly Hansen Pro gassdempede stoler og Ultraflex no-feedback styresnekke og forøvrig en del fine detaljer.

På tanken står det 67 liter selv om det står 73 liter i spesifikasjonen og 70 liter i CE-dokumentet.

 

Forøvrig må jeg skryte litt av Biltemas hvite gelcoatsparkel, det går nesten ikke an å se at det er reparert etter at området er polert. Med litt øvelse kan man nok klare å få til en 99% usynlig reparasjon.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ifølge artikkelen HER fra 2005 produseres Navette i Latvia, mens testen i båtliv sier Litauen... Antar Latvia er korrekt.

Typeskiltet angir imidlertid Navette AS, Ålesund som produsent.

 

Sitat fra artikkelen: "Han (Svein Stene) påpeikar at kvaliteten ikkje på nokon måte står tilbake for det ein kunne ha forventa med ein reint norskprodusert båt. Han skryt av arbeidsfolka der borte. God nok kvalitet på beslaga og liknande til båtane er det derimot ofte vanskeleg å få tak i hjå Latviske leverandørar. Difor vert mykje av dette skaffa frå hovudkontoret i Ålesund."

 

Konstruktøren Rune Nilsen er forøvrig både en hyggelig og kunnskapsrik person.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Men ellers funket båten greit :wink:

Første sjøsetting var 9. september, 2 mnd. etter at jeg fikk båten.

37-38 GPS knop var som forventet. Men må senke motoren et hull.

Burde ha hatt Yamaha F100 eller E-tec 115 for ultimat fart :wink:

Men Hondaen er en nydelig motor med behagelig støybilde.

 

bjarkoy03.jpg

bjarkoy04.jpg

bjarkoy06.jpg

bjarkoy12.jpg

bjarkoy09.jpg

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Montert instrumenter og kartplotter/ekkolodd:

img_0137.jpg

svinger.jpg

 

Clean batterimontering, men må flytte batteriet over til styrbord side pga. vektbalansen merkelig nok.

img_0126.jpg

img_0128.jpg

img_0125.jpg

 

Stivet av tank-inspeksjonsluka med alufirkantrør:

img_0129.jpg

 

Måtte montere nye skruer til tanknivågiver. De som var brukt var for kort og hadde ikke noe hold...

img_0130.jpg

 

Innvendig i skrog:

img_0132.jpg

img_0133.jpg

 

 

Fylt inn noen tuber fugemasse/lim mellom dørk og underliggere. Det var for mye slark her.

img_0135.jpg

Link to post
Share on other sites

Stor suksess med senking av motor et hull (2 cm). Motor kommer ikke lavere uansett, nå henger den på speilet.

Det ble en HELT annen båt å kjøre, propellen (Michigan Apollo 19" stål) sitter som et skudd og ustabiliteten i høy fart ble stort sett borte.

Ingen ventilering ved akselerasjon eller sving heller, men mista bortimot en knop toppfart.

Men det er en rimelig pris å betale for "ny" båt.

 

Styringa har litt slark, det er jo ikke bra. Helt ny ultraflex no-feedback styring skal jo være bra.

Så løsningen blir nok hydraulisk styring som vanlig.

 

Min løsning på kabelrot. Bensinslangen går i det sorte røret.

img_0123.jpg

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

navetten din gikk gått er dette i tørvær når de ikke hadde regnet.

Den går nok like bra uansett om det har regnet eller ikke.

Nå har de lagt ute i 2 uker med regnvær og det var ikke noe å lense ut av den, dvs. selvlensinga fungerer.

Jeg har jo gjort noen forbedringer bl.a. vedr. tettingen av luka til bensintanken.

Dette var ikke bra nok gjort hos fabrikken.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen knirk i min dørk, men så har jeg jo gjort en rask jobb under dørk for å avstive den.

Men du skrev jo at du fikk dårlig fart når det hadde regnet?

 

Jeg har betalt ca. 60.000 for båten (uten motor) levert Harstad.

Det var jo relativt rimelig for en ny båt, selv med noen mindre støpefeil i gelcoaten.

Jeg holdt igjen noe av den opprinnelige salgssummen pga. disse feilene (samt et par andre klagepunkter vedr. dårlig montering fra fabrikk) og har ikke hørt noe fra selger siden juli så regner med at det var OK.

 

Selve skroget fungerer godt i vannet og går mykt i sjøen.

Jeg vil nok beholde den et par år i allefall.

Skulle helst ha gått for E-tec 115 og hydraulisk styring men med rimelig og pent brukt Honda 90 så har jeg iallefall ikke brukt så veldig mye penger totalt på båten.

 

Ellers ingen antydninger til sprekker o.l. på akterspeilet. Har kjørt båten relativt hardt i bølger for å teste sakene. Et par skruer til konsollen og en av stolene løsnet.

Enkelt å fikse/forsterke, men viser jo at dette er en båt som krever noen forbedringer selv om det meste er enkelt å utføre. Antar at hvis det hadde stått f.eks. Norkapp, Askeladden, Yamarin eller Ibiza på den så hadde det ikke vært noen ting å forbedre.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...