Jeg har en Kad 44 som mister/går på ujevnt turtall ved mye bølger/bevegelse i båten. Den har aldri stoppet men turtallet variere med opptil 300 RPM. Ved flatt hav går den som en klokke uten noen feilindikasjoner over hele turtalsregisteret. Det er når det blir bølger at problemet starter. Det er faktisk så markert at dersom jeg har en møtende båt med litt hekksjø som jeg kjører over vil turtallet variere. Når bevegelsen i båten har stoppet går den umiddelbart bra. Jeg har tappet 15 liter diesel fra bunn av tanken (fant ikke noe vann der), samt byttet forfilter og finfilter. Dette har ikke hjulpet på problemet. Problemet er altså ikke tette filtre/dieseldyr. Tanken er ren og pen. Jeg hadde imidlertid 2-3 dl vann i vannutskilleren på starten av sesongen (dette er jo uvanelig mye, ny bruktbåt...). Da byttet jeg grovfilter samt finfilter. Etter å ha kjørt gjennom 400-500 liter diesel i ferien var det ca 0,1 dl med vann i utskilleren. Etter å ha tømt ut dette har jeg ikke hatt vann i den. Det sisste jeg gjorde var altså å tappe ut vann fra tanken og byttet alle filtre for 2. gang. Hele ferien tilsatte jeg Alron for å prøve og drive ut evt vann i motoren. Kan det være at det ligger noen vannperler i dysene som begynner å bevege seg når båten ruller/stamper? Hvordan skal jeg i såfall bli kvitt dette?
Hva kan problemet ellers skyldes? Kan det være korroderte kabler til EDC systemet som "beveger" seg ved rulling og fororsaker problemet?
All hjelp settes stor pris på!
- Din hjemmehavn på nettet!
- Marked

Hjelp/Kontakt

Til toppen av siden