Jump to content

Valg av gummibåt/Rib som slepejolle


Marulf

Recommended Posts

Etter en sesong med Maritims gummibåt vurderer jeg nå å bytte denne ut.

Ingenting vondt å si om båten, men den blir i minste laget når familien på 5 skal ombord.

Kriterier for ny båt:

10-11 fot med god bæreevne,

gode sjøegenskaper og lite skvett over baugen

Godkjent for 10hk

Lavest mulig vekt

 

Har seilebåt uten daviter så jeg transporterer den på dekk under lange seilaser.

 

Noen som har noen anbefalinger å gi?

Link to post
Share on other sites

Ut i fra hva du skriver tenker jeg at en RIB er å foretrekke. Men da får du kanskje litt vansker med å lagre den på dekk? Veier rundt 40-50 kg disse RIB'ene i den størrelsen. Poenget med RIB er at da får du den stabiliteten og sjøegenskapene som du etterspør. Flatbunnede gummibåter er våte i sjøen. Kvalitet henger sammen med pris også her. Vi har gode erfaringer med Zodiac Yachtline. En 310 er kanskje et god størrelse for dere. Heng på en 9,9 totaker og dere har jolle til alle formål.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at Suzumar har båter med ganske høy baug. Dette må vel medføre mindre skvetting skulle jeg tro. De har i tillegg en serie de kaller VIB,

Noe de i reklamen sier at er nesten som en RIB, skrogmessig:

"När den inbyggda durken i V-skrovet på VIB-modellerna är uppblåst, får man den styrka och styvhet som vanligen förknippas med konventionella båtar med glasfiberarmerad plast (GRP). V-skrovet ger en

otroligt bra stabilitet vid alla hastigheter och förhållanden."

 

Vekten på en VIB310 er 34 kg, noe som virker utrolig bra.

Noen som har prøvd ut denne typen båt?

Link to post
Share on other sites

Oppblåsbar bunn får man på mange gummibåter. Uansett får du ikke stabiliteten og sjøegenskapene til en RIB

 

Det blri alltid et kompromiss når vekt er viktig. Hvorfor ikke slepe jolla bak i stedet?

 

Jeg sleper som regel jolla på korte distanser, men feks når jeg skal lengre etapper som feks Karmøy-lindesnes, drar jeg den opp på dekk. Dette for å unngå unødige bekymringer om at jolla skal blåse rundt, samt at jeg unngår tap av fart (seilbåt går sakte nok fra før :sailing: )

Link to post
Share on other sites

jeg hadde en Zodiac fastroller 300 med oppblåsbar kjøl

denne flippet stadig rundt ved slep i litt bølger...selv med motor på

ble så lei at jeg kjøpte en brukt AB Inflatables AL295 en 9,5 fots aluminiums-rib

denne veier kun 43kg og har dyp v-bunn med dobbel luftfylt alu-dørk og meget gode sjøegenskaper

dessuten sleper den som en gud!uansett vær!tar den aldri opp,tar aldri av motoren heller

med en 9,9 Yamaha to takt går den som et skudd

dessuten har den extra sterke hypalon pølser av den litt grove sorten(større diameter) og solid bæreevne

trenger heller ikke å være redd for å kjøre opp i "røysa" når bikkja er nøden

anbefales sterkt!

mvh

Leif

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg låner denne tråden litt.

 

Skal ha RIB som jolle til båten og lurer på en ting. Når det gjelder typen så har jeg fått litt dilla på Grand. De har steppa skrog(om det hjelper noe aner jeg ikke) og 2 tofter.

Spørsmålet er om jeg bør gå for 330 i stedet for 300. Jeg har en Tohatsu 9.8 4-takt som skal stå for fremdriften. Tidligere hadde jeg en Aquaquick RIB 300 med denne motoren, men opplevde at den kunne bli litt vanskelig p få i plan med 3 stk. ombord. Det som ofte er problemet er at med mye last så blir de vanskelig å få ut av vannet. Tanken min er derfor at en 330cm RIB har mere bæring og derfor lettere kommer ut av vannet med 3 stk. ombord enn hva en 300cm gjør.

Noen med erfaring ? Eventuelt noen som har Grand RIB og kan si noe om hvordan den oppleves ?

Link to post
Share on other sites

Tja, denne tråden sklei rett gjennom.

Det som ble resultatet i løpet av dagen var at jeg endte opp med å bestille en BRIG 330 http://www.govi.no/index.php?page=brig&subpage=falcontenders#F330

 

Grunnen til at det ble Brig og ikke Grand var enkelt å greit at både importøren Govi og forhandleren West-System hadde bommet på salget i år og knapt hadde båter.

De hadde ingen 300 og av 330 hadde de 2 stk blåfargede Brig. Det var det og valget ble på en måte ganske enkelt..... Håper den planer letter enn den 300cm Aquaquick RIB jeg hadde tidligere. Logikken mis sier i hvert fall at 30cm lengre skrog gir bedre løft på vei opp i plan og at den tåler litt mere vekt av den grunn. Til helgen får jeg svaret....

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har ein NB 870 og ønsker å ha ei jolle med på tur. Lurer litt på Suzimar sin 270 eller 310 rib. Aller helst 310 men den blir kansje i største laget og ha på tvers på badeplattformen??

 

Har prøvt for moro med ei Steady 320 med eigenvekt på 110 kg men den blir for tung og ha bakpå + at den senker farten med 1,5 knop under slep.

 

Er det nokon som har kjenskap til Suzimar sine joller?

Link to post
Share on other sites

Jeg har suzumar sin 270 rib (ds 270)

En kjempebåt som jeg har hatt mye morro av.

Jeg har en mercury 6 hp 4 takt og det går greit unna med bare meg oppi.

Vil nok anbefale større motor for å få i plan med flere personer.

Etter min mening mye båt for pengene, den går bra i sjøen og tar bølgene fint.

Må pumpe den litt en sjelden gang og savnet en ekstra tofte bak for den som styrer.

Dette har jeg dog fått kjøpt løst og montert.

Vurder om du skal ha mx versjonen med selvlensing og stuerom, denne har flatt gulv og er litt enklere å bevege seg i, dessuten slipper du å lense.

Ulempen er at du trenger litt større motor

Link to post
Share on other sites

Et lite tips. Sett på smart tabs på den (koster 1000-1200 hos maritim) da går den lett opp i plan og den holder seg der ned til 10 kn.

Vær glad de ikke hadde flere Grand. Min erfaring er at Brigg er mer solid bygget. Jeg har en F330L med Tohatsu 25/32 hk 2 t. Den makser på 34 kn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...