Fantino26 Startet 20.August.2010 Del på Facebook Startet 20.August.2010 Hva er det som skjer når magnetiseringen forsvinner på dynamoen og hva kan være mulige årsaker til dette? Jeg har opplevd at ladealarmen har gått på under kjøring, men ved å koble en ledning mellom B+ og D+ har ladinga kommet i gang igjen. Problemet oppstod også senere og ble løst på samme vis. Nå er dynamoen byttet og jeg har ikke hatt dette problemet siden. Det kunne være interessant å høre hva ekspertene har å si om dette - muligens var det unødvendig med et dynamobytte? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Hvilken type dynamo er det? Normalt er det et tegn for at den mister kontakt til D+. Men det finnes også flere dynamoer som må ha ekstern spenning på D+ (via ladelampe, ikke motstand)eller slår den bare av. F.eks. reagerer noen Delco akkurat så. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino26 Svart 20.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2010 (redigert) Det er(var) en Valeo 60A. Motoren, en KAD43, var da dette inntraff gått ca 500t og en dynamo burde vel holde såpass? Dynamoen ladet to batteribanker, start og forbruk, med et bosch skillerelè. Redigert 20.August.2010 av Fantino26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino26 Svart 20.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2010 (redigert) Kan tilføye at skillereléet i problemperioden også ble byttet, men feilen oppstod etter dette skifte også. Redigert 20.August.2010 av Fantino26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Ja, si det. Først og fremst er Valeo sikkert noe godt og 500 timer er heller ikke så mye. Men likevel vet man jo ikke hva som skjer. I hvert fall kan man gå ut i fra at det ikke er et problem med ladelampen. Valeo jobber også videre når den først har startet. Dermed ville jeg først sjekke på 3 muligheter. - et problem med D+ på diodebroen - et problem med selve regulatoren / også bare tilkoblingene - et problem med bare kullbørstene og fjær. => siste spesiellt når ladekontrollen jobber elektronisk / med liten pære og motstand i paralell. I så fall kan den hende at feltet bare bryter og ikke kommer opp igjen. Jeg ville anbefale at du først sjekker kullbørster og fjær, det kan du gjøre selv. På samme veien ser du om det finnes irr og brudd på kablene og stikkontakter. Finner du ikke noe der da er det det det enkleste å levere dynamoen på verkstedt, særlig når feilen dykker opp mer sporadisk. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino26 Svart 20.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2010 (redigert) Hvordan kan en fastslå at børstene er utslitte? Kanskje noen kjenner til hvor det er mulig å få kjøpt nye kullbørster og nye fjærer til en Valeo 60A? Redigert 20.August.2010 av Fantino26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vindfang Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 (redigert) I "gamle dager" fikk du oppgitt lengden de stakk ut av holderen med minimum. Nå tror jeg bare du må se om det er spenn imot sleperingene i den posisjon de er montert. Egil Verne AS i Oslo er verd et forsøk. De har hjemmeside egilverne.no ser jeg nå. Redigert 20.August.2010 av Alegría (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Ingen fare, det ser du rett og slett. Her er en link til sidene mine, handler om forklaring om "interne og eksterne regulaorer". Til venstre ser du regulatoren som ligner din. De brunaktige dingsene som stikker ut er kullbørstene. Var obs, dette knekker lett så snart den får sidebelastning. Hvis man trykker på dem da skulle kullbørstene glide inn i foringene dems uten at det hekter seg fast, men samtidig skal man kunne kjenne litt trykk fra fjærene. Trykket skulle kjennes som likemessig. Kullbørstene skal også glide ut igjen så snart man ikke trykker på dem. Så skal det se ut så ca. som på bildet her. Blir det ikke så da er det på tide for å skifte børstene. Slipeflatene ligger helt foran, litt bøyet som du ser også på bildet. Mangler det stykker der, da må man undersøke hvorfor det er så. Noen ganger kan man slipe børstene først flat og så litt i form igjen, men det er avhengig hvor mye som finnes igjen. Slitasjegrensen er avhengig type regulator men ligger (avhengig type) vanligvis ved ca. 4 til 8mm. Alt som stikker lengre ut (og er helst likemessig) er bra. Korter skal det ikke være fordi da kan det bli for lite for fjærene. Jørg ps: Siden regulatoren din skal være ikke eldre enn 500 timer ville ikkke jeg forvente "noe slitasje som helst". I grunnen burde det se ut som nytt, kanskje bortsett av litt karbonstøv. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørnøy Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Har du ladelampe, eller bare motstand? Hvis du har motstand, kast den i havet og sett inn en 4watt ladelampe. Da har du i hvertfall en viss kontroll. Regulator med børster til denne dynamoen, koster vel rundt en 100 lapp. Ladelampen skal kobles mellom tenning, og D+. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Hvis du har en to-polet Valeo dynamo, så sjekk forbindelsen fra dynamoens B- til Minus på batteri system. Er systemet en-polet og du har en Valeo to-polet dynamoe, så skal B- fra dynamo være koblet til motorgods. Se forøvrig denne tråden hvor problemet ligner det du beskriver. Iallefall, lykke til! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
pat Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 ... - muligens var det unødvendig med et dynamobytte? Jeg har samme motor og fikk samme problem etter ca 600 timer. Turtelleren sluttet også å virke. Hos meg skyltes det at jeg fikk saltvann på dynamoen etter at jeg hadde hadde renset sjøvannsfilteret og monterte pakningen feil på igjen. Jeg spylte den godt med ferskvann og tørket den etterpå, men jeg fikk ikke liv i den. (Kom ikke på B+ -> D+ trikset i farten). Etter å ha målt og funnet ut at dioder og viklinger virket OK på dynamoen tok jeg meg en tur til Autodeler og fikk tak i en ny regulator til kr 750.- (Hos Volvo var den nesten 3 ganger så dyr). Nå virker dynamoen som den skal igjen. Den var ikke nevneverdig slitt - så jeg regner med at den skal holde i mange år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BK Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Hei, ser det blir nevnt motstand / 4w ladelampe. Jeg har i alle år hatt en direkte + fra tenningslåsen til D+ for magnetinisering, blir dette feil ? Får dynamoen feil reguleringsforhåld ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Hei, ser det blir nevnt motstand / 4w ladelampe. Jeg har i alle år hatt en direkte + fra tenningslåsen til D+ for magnetinisering, blir dette feil ? Får dynamoen feil reguleringsforhåld ? For dynamoen blir ikkje dette feil, den legg i alle fall B+ og D+ på nøyaktig samme nivå, so snart den har turtall nok til å lada. Men du har då ingen mulighet til å kontrollera at den går som den skal Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Hei, ser det blir nevnt motstand / 4w ladelampe. Jeg har i alle år hatt en direkte + fra tenningslåsen til D+ for magnetinisering, blir dette feil ? Meget betenkt når det gjelder en slik løsning! I realiteten så er det kun den induserte motstanden i rotorviklingene som hindrer full kortslutning! Med tenning påslått så vil det gå en relativ stor strømmengde gjennom magnetiseringskretsen, noe som vil kunne forårsake varmgang/isolasjonssmelting i viklingene! Dynamoen vil jo heller ikke kjøle så lenge den står stille! Ville absolutt anbefalt å montert en ladelampe i serie med kretsen slik at du begrenser strømgjennomgangen samt at du får en viss kontroll på dyamoens ladetilstand! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
BK Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Takker for gode svar :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Her må eg sei at eg deler Mateco si bekymring. Sjølv om løysinga er god nok so lenge alt er i orden, so er ladelampen ein god begrensing av kor mykje som kan skje når ting går gale. Når det er sagt, so meiner eg at det sannsynligvis er feil å snakka om mistet magnetisering, fordi strømmen som går gjennom ladelampen nettopp skal gi dynamoen magnetisering i oppstarten. Når den so er i gang, kjem D+ opp på + nivå, og forsyner dynamoen med det den treng til magnetisering. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BK Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Ett lite tips til han som måtte bruke lask for å tenne dynamoen, sett inn en ladelampe med mindre motstand eller event en i paralell. Er motstanden (antall w i pæra) for stor går det ikke nokk spenning til D+ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.