Jump to content

Dynamo mister magnetiseringen


Fantino26

Recommended Posts

Hva er det som skjer når magnetiseringen forsvinner på dynamoen og hva kan være mulige årsaker til dette? Jeg har opplevd at ladealarmen har gått på under kjøring, men ved å koble en ledning mellom B+ og D+ har ladinga kommet i gang igjen. Problemet oppstod også senere og ble løst på samme vis. Nå er dynamoen byttet og jeg har ikke hatt dette problemet siden. Det kunne være interessant å høre hva ekspertene har å si om dette - muligens var det unødvendig med et dynamobytte?

Link to post
Share on other sites

Hvilken type dynamo er det?

 

Normalt er det et tegn for at den mister kontakt til D+.

 

Men det finnes også flere dynamoer som må ha ekstern spenning på D+ (via ladelampe, ikke motstand)eller slår den bare av.

F.eks. reagerer noen Delco akkurat så.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, si det.

Først og fremst er Valeo sikkert noe godt og 500 timer er heller ikke så mye.

Men likevel vet man jo ikke hva som skjer.

 

I hvert fall kan man gå ut i fra at det ikke er et problem med ladelampen.

Valeo jobber også videre når den først har startet.

 

Dermed ville jeg først sjekke på 3 muligheter.

- et problem med D+ på diodebroen

- et problem med selve regulatoren / også bare tilkoblingene

- et problem med bare kullbørstene og fjær.

=> siste spesiellt når ladekontrollen jobber elektronisk / med liten pære og motstand i paralell.

I så fall kan den hende at feltet bare bryter og ikke kommer opp igjen.

 

Jeg ville anbefale at du først sjekker kullbørster og fjær, det kan du gjøre selv.

På samme veien ser du om det finnes irr og brudd på kablene og stikkontakter.

 

Finner du ikke noe der da er det det det enkleste å levere dynamoen på verkstedt,

særlig når feilen dykker opp mer sporadisk.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ingen fare, det ser du rett og slett.

Her er en link til sidene mine, handler om forklaring om "interne og eksterne regulaorer".

 

regulator[1].jpg

Til venstre ser du regulatoren som ligner din.

 

De brunaktige dingsene som stikker ut er kullbørstene.

Var obs, dette knekker lett så snart den får sidebelastning.

 

Hvis man trykker på dem da skulle kullbørstene glide inn i foringene dems uten at det hekter seg fast,

men samtidig skal man kunne kjenne litt trykk fra fjærene.

Trykket skulle kjennes som likemessig.

 

Kullbørstene skal også glide ut igjen så snart man ikke trykker på dem.

Så skal det se ut så ca. som på bildet her.

Blir det ikke så da er det på tide for å skifte børstene.

 

Slipeflatene ligger helt foran, litt bøyet som du ser også på bildet.

Mangler det stykker der, da må man undersøke hvorfor det er så.

Noen ganger kan man slipe børstene først flat og så litt i form igjen,

men det er avhengig hvor mye som finnes igjen.

 

Slitasjegrensen er avhengig type regulator men ligger (avhengig type) vanligvis ved ca. 4 til 8mm.

Alt som stikker lengre ut (og er helst likemessig) er bra.

Korter skal det ikke være fordi da kan det bli for lite for fjærene.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: Siden regulatoren din skal være ikke eldre enn 500 timer ville ikkke jeg forvente "noe slitasje som helst".

I grunnen burde det se ut som nytt, kanskje bortsett av litt karbonstøv.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en to-polet Valeo dynamo, så sjekk forbindelsen fra dynamoens B- til Minus på batteri system.

 

Er systemet en-polet og du har en Valeo to-polet dynamoe, så skal B- fra dynamo være koblet til motorgods.

 

Se forøvrig denne tråden hvor problemet ligner det du beskriver.

 

Iallefall, lykke til!

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

... - muligens var det unødvendig med et dynamobytte?

Jeg har samme motor og fikk samme problem etter ca 600 timer. Turtelleren sluttet også å virke. Hos meg skyltes det at jeg fikk saltvann på dynamoen etter at jeg hadde hadde renset sjøvannsfilteret og monterte pakningen feil på igjen. Jeg spylte den godt med ferskvann og tørket den etterpå, men jeg fikk ikke liv i den. (Kom ikke på B+ -> D+ trikset i farten). Etter å ha målt og funnet ut at dioder og viklinger virket OK på dynamoen tok jeg meg en tur til Autodeler og fikk tak i en ny regulator til kr 750.- (Hos Volvo var den nesten 3 ganger så dyr). Nå virker dynamoen som den skal igjen. Den var ikke nevneverdig slitt - så jeg regner med at den skal holde i mange år.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei, ser det blir nevnt motstand / 4w ladelampe.

Jeg har i alle år hatt en direkte + fra tenningslåsen til D+ for magnetinisering, blir dette feil ? Får dynamoen feil reguleringsforhåld ?

For dynamoen blir ikkje dette feil, den legg i alle fall B+ og D+ på nøyaktig samme nivå, so snart den har turtall nok til å lada. Men du har då ingen mulighet til å kontrollera at den går som den skal

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hei, ser det blir nevnt motstand / 4w ladelampe.

Jeg har i alle år hatt en direkte + fra tenningslåsen til D+ for magnetinisering, blir dette feil ?

Meget betenkt når det gjelder en slik løsning!

 

I realiteten så er det kun den induserte motstanden i rotorviklingene som hindrer full kortslutning! Med tenning påslått så vil det gå en relativ stor strømmengde gjennom magnetiseringskretsen, noe som vil kunne forårsake varmgang/isolasjonssmelting i viklingene! Dynamoen vil jo heller ikke kjøle så lenge den står stille!

 

Ville absolutt anbefalt å montert en ladelampe i serie med kretsen slik at du begrenser strømgjennomgangen samt at du får en viss kontroll på dyamoens ladetilstand!

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Her må eg sei at eg deler Mateco si bekymring. Sjølv om løysinga er god nok so lenge alt er i orden, so er ladelampen ein god begrensing av kor mykje som kan skje når ting går gale.

Når det er sagt, so meiner eg at det sannsynligvis er feil å snakka om mistet magnetisering, fordi strømmen som går gjennom ladelampen nettopp skal gi dynamoen magnetisering i oppstarten. Når den so er i gang, kjem D+ opp på + nivå, og forsyner dynamoen med det den treng til magnetisering.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...