Jump to content

Honda 50 hk 4 takt 2000 mod, erfaringer?


sikgutt

Recommended Posts

hei folkens. i våres kjøpte jeg en johnson 50 hk båtmotor som det har vært litt problemer med. hadde den inne hos Oslo marinesenter å fikk beskjed om at vis denne skulle gå rent noe den ikke gjør så måtte noen deler byttes og det vil koste ca 6-8 tusen kroner :rolleyes: har en bekjennt som er veldig glad i å skru på båtmotorer.. gjerne gamle :giggle: han skaffer meg en 2000 mod 50 hk 4 takts motor som jeg har titta litt på. motoren ser strøken ut :tongue: dette er en type som veit hva han driver med. har handla med han før å det har aldri vært noe problmer med de motorene. nå kommer spørsmålet folkens :cool: er det noen som har no erfaring med disse motorne?? er det bra motorer?? posetive eller negative meninger :wink: hondaen er jo relativt ny i forholde til johnson motoren som er 87 mod :crazy: hva tror båt folket??

 

Anders

Link to post
Share on other sites

Husker ikke nøyaktig hvordan det var i år 2000, men kanskje slik som i dag:

Honda 50 Hk er en "stor 40 hk" med 3 sylindre 800-kubikk 0,8 Liter

Andre 50 HK kan være "liten" 60 hk med 4 sylindre, f.eks Yamaha., 1000 kubikk, 1 liter.

Jo større volum dess mer egnet for tung båt - helt generelt.

Honda i denne klassen er ganske lett og egner seg for lett båt.

Ville alltid gått for så ny motor som mulig og heller brukt noen kroner mer.

Både Honda og Yamaha ansees som pålitelige motorer.

Link to post
Share on other sites

da var motor kjøpt og avtalt om hent på tirsdag :cheers_wine: gleder meg :flag:

Gratulerer! :flag: Blir nok en overgang dette fra 2-takt Johnson. Kom gjerne med en subjektiv, følelsesmessig og malende beskrivelse når du hører lyden av Hondaen, i den grad du hører noe...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer, da ble det Honda'en?

 

Gled deg til god harmonisk motorlyd. Tror at selv Yamaha-folket er littegranne misunnelige der...

Angående "There's no replacement for displacement". (Ingenting erstatter sylindervolumet i en motor)

Det er det amerikanerne har sagt for bilene sine siden 1950 og kvalt storbyer som Los Angelos i smog.

I båt kan det lettere forsvares, særlig i deplasementsbåter (vannfortrengende / ikke-planende).

 

Jeg tror du vil bli overrasket over hvor lite bensin den Honda'en vil slurpe i seg. Bare ikke gi den for "tung" propeller (stigning). Husker ennå første gangen jeg (ikke) hørte en Honda 40 Hk en stille aftenskveld: "Hææhh, strikkmotor?" mens jeg selv var halvt hørselskadet av en to-takter 25 Hk Johnson.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

her er en ubjektiv, følelsesmessig og malende beskrivelse av den nye motorn :yesnod: det var en helt syk forskjell på før og etter motoren. nå kan jeg jo faktisk høre på musikk mens motorn går. dette gikk ikke før da jeg måtte kjøre full gass på cd spillern :giggle: kan nesten ikke vente til å få prøvd den på vann å se hvordan den drar i forhold til johnson motorn :flag_bp: skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder i løpet av kvelden eller mårra dagen :smash: nå blir det ut å montere motor på båt i løpet av kvelden :smash: å så feire den nye motorn :drink:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...