Jump to content

Har du en fast plass i en favoritthavn?


Astor

Recommended Posts

Vi har alle opplevd å finne favorittplassen okkupert av en eller flere båter. Ergelig da man har gledet seg til en helg på nettopp den fine plassen. kanskje longside med en båtvenn utenpå.

 

For 14 dager siden opplevde et par båtvenner nettopp dette i Sandspollen. Noen hadde vært tidlig ute å funnet en solrik plass. Og attpåtil lagt seg longside. Først en båt. Så en til utenfor. Og til slutt ble det tre som lå utenfor hverandre. De tok ikke mer plass en de hadde gjort ved å ligge med baugen mot land.

 

Det kvinnelige medlemmet i den båten som ikke fikk sin favorittplass ga klart utrykk for hva hun mente.

 

Er dette god folkeskikk? Er vi båtfolk så programstyrte at man på død og liv må ha den faste plassen hver eneste helg.

 

I Dragsund på Håøya har en fast gjeng snekret en platting og satt opp et "rasteplassbord" som de har som base. En stakkars uvitende båteier fikk klart høre at nå satt han på plassen til "Inga"!!  Ikke visste han at bordet tilhørte den faste gjengen i Dragsund. han trodde den var satt opp av Oslofjordens Friluftsråd.

 

Er det flere som har slike historier å fortelle?

 

Bilde

 

Illustrasjonsbilde fra Sandspollen i september.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder plasser å fortøye, så er det vel førstemann til mølla selvfølgelig. En har ingen grunn til å bli misfornøyd dersom noen har vært ute tidligere enn en selv   :flag:

Vi drar stort sett til samme sted helg etter helg, men som sagt:

Når det gjelder plasser å fortøye, så er det vel førstemann til mølla selvfølgelig. En har ingen grunn til å bli misfornøyd dersom noen har vært ute tidligere enn en selv  

Dette er også vårt prinsipp!

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Hadde en episode i ferien, rett innenfor Havstensund. Vi lå to båter longside utenpå hverandre, på tuppen av et skjær og koste oss. Så ser vi en Svensk liten seilbåt, den var forresten i furu og kanonfin,  kjøre rett mot oss bakfra....., vi fleipet med at nå kommer han og vil ligge i mellom oss og fjellet....OG DET VILLE HAN! Han kjørte helt inntil oss, og spurte om vi kunne flytte oss, slik at han fikk favorit plassen sin. Vi ble vel en smule overasket og svarte høflig at det hadde vi liten lyst til, han nølte lenge før han kjørte rundt oss og la seg rett foran oss istedet.

Det hele løste seg relativt uproblematisk, men vi fikk en god latter av at det går ann å være så opphengt i vaner.

 

 

Svarte også på pollen at jeg finner meg en annen plass......først til mølla........

 

Og slik bør det være!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

På Koster opplevde jeg en gang at en båt la igjen fortøyingene på brygga mens de dro til Strømstad for å handle. Da de kom tilbake, lå det selvsagt en annen båt der. Det oppsto en relativ heftig krangel. De mente de hadde rett på plassen i og med at fortøyingene lå igjen.

 

For å komme i land for å krangle fortøyde de i min båt ved å surre en taustump rundt det  første og beste de fant (et håndtak i teak)

Link to post
Share on other sites

Kjenner meg ikke igjen. :headbang:  Lurer på om dette er et fenomen på Øst- og Sørrlandet :sailing: (P.g.a. større båt-tetthet?) Hadde med noen "lokale sviger-slektninger" på båttur i skjærgården på Sørrlandet, og skulle gjøre strandhogg... De reagerte voldsomt på andre båters måte å legge til på, og på deres oppførsel på land osv. Sjøl tenkte jeg faktisk ikke over det, men DE reagerte. (Det gjaldt at de fortøyde for tett, tente bål for nær oss, var borti min fortøyning osv.) Her i MidtNorge (og nordover) er vanligvis så langt mellom båtene at det faktisk er koselig når vi møtes i ei uthavn. Og hjelper dem gjerne tilrette med fortøyning osv. :drink::flag:

Link to post
Share on other sites

Kjenner meg ikke igjen. :flag:  Lurer på om dette er et fenomen på Øst- og Sørrlandet :sailing: (P.g.a. større båt-tetthet?)

Kjenner meg heller ikke igjen. Har til dato ikke opplevd dette her i Ryfylkebassenget.  Kun velvilligheten selv. Vet at turen rundt Lindesnes og Jæren ikke er den mest ettertraktede, men jeg må gjenta meg selv.  Kom og besøk oss på Vestlandet, så blir det litt færre å dele plassen på i de pressede områdene og alle blir vel til lags. :drink:

Link to post
Share on other sites

Tror også det har med båt-tettheten å gjøre. Har tilgode å oppleve slik oppførsel nordpå. Bortsett fra en gang da. Men det var et bryskt ektepar fra Tyskland som ikke vil ha noen som helst long-side ved gjestebryggen.

Her i området har vi stort sett en ledig vik eller strand til de båtene som ønsker å være alene. Og ønsker du samvær med andre blir du godt mottatt. Ved gjestebryggene rundt om kan det være trangt om saligheten i godværsperioder. Men som det er sagt tidligere, det må man være forberedt på, og ha alternativene klare når man drar på tur.

Ut på tur - aldri sur  :confused:

Link to post
Share on other sites

Helt enig! Det hadde ikke jeg gjort heller. Virker som det begynner å bli en annen tone på sjøen nå enn før, synes jeg. Det er stadig vekk noen som blir sure fordi akkurat den plassen de hadde tenkt å ligge på er opptatt. Dette er da noe en må regne med når en skal på tur. Har selv opplevd å få kjeft fordi jeg lå longside på brygga ved Missingen i sommer. Fyren mente jeg skulle ligge ut inn for anker. Men akkurat der er det ikke feste å få til noe anker, så der ligger alle longside. I tillegg hadde vi hatt en kuling rett inn i bukta på natta, så det var ille nok som det var. Enden på visa ble at jeg gikk bort til en båt som slet med å fortøye til fjellet litt bortenfor og sa at jeg snart skulle dra. Så hvis de ventet litt, ble det ledig ved brygga. Tror han ble litt lang i maska han som hadde klaget til meg. :sailing:

Med så mange båter på sjøen som det nå, så blir det litt trangt om plassen på de beste stedene. Har alltid en plan B i reserve om den plassen jeg har tenkt å ligge på er opptatt. Begynner da ikke å syte til den/de båtene som ligger akkurat der jeg hadde tenkt å legge meg.

Ser i Havneforumet at det er en til som har reagert på miljøet på Mølen, der ser det ut til at noen har okkupert øya! Dette er jo helt håpløst: :confused:

Kan nok være enig i at noen breier seg litt mere enn nødvendig, men da hender det at jeg spør om de kan justere fortøyningene litt, slik at det blir plass til en til. Og det går som regel greit, uten noen sure miner. De har som regel ikke tenkt over det selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk oppleve å bli spurt av eigeren av en 55 fots million båt om jeg kunne flytte min båt fordi han ville ligge der jeg lå! det var den beste plassen for han og jeg kunne jo bare finne en annen plass!  :lol:

Makan til frekkhet! (jeg flyttet meg ikke)

Tja, hvis mannen hadde vært hyggelig OG det hadde vært brukbar plass i nærheten, Hadde jeg kanskje flyttet meg :flag: Kanskje jeg er for snill??
Link to post
Share on other sites

Vi har kunnet lese her om noen grelle eksempler på sør- og østlandet, og det kan nesten høres ut som om dette er dagligdags på disse trakter hvor båt-tettheten er ganske stor midtsommers.

 

Men jeg har aldri opplevd noe tilsvarende, selv om jeg faktisk bor på sørlandet, og tilbringer mye av sommeren på sjøen. Tviler selvfølgelig ikke på sannhetsgehalten i de tidligere innleggene, men jeg tror ikke dette må overdrives. Vi møter da stort sett hyggelige folk hvor vi enn legger til.  Vi forsøker i alle fall etter beste evne å være hyggelig selv mot alle andre. Å ta imot nyankomne båter med å anvise plass hvis de er i tvil om det er mulig å komme inn, og gi en hjelpende hånd når de skal legge til, er en fin måte å komme i snakk med andre på. Og det viser seg at de aller fleste setter stor pris på denne form for oppmerksomhet  :yesnod::lol:

Link to post
Share on other sites

Det er klart en setter pris på å bli godt mottatt! Flott holdning du har og det er jo sant at de fleste er hyggelige! Man blir lett "revet med" i "klagekoret"...

 

Det er veldig dumt når folk oppfører seg dårlig, men vi har stort sett (99%) bare gode erfaringer og i sommer har vi kjørt både Oslo/Koster t/r og Oslo/Kristiansand t/r.

Link to post
Share on other sites

På vestlandet er nok ikkje dette det største problemet. Kun ein gong eg har blitt litt arg... Kom inn til Florø gjestehavn i kuling. Ganske mykje båtar. Såg meg ut ein einsleg båt, ein Hallberg-Rassy 312. Han låg fortøyd mot brygga, utan båtar på utsida. Dermed var han den naturlege å legge seg inn til. Då eg nærma meg fekk eg på "høffleg bergensdialekt" beskjed om å fjerne meg. Eg kunne kome til å slite på fendarane hans.... (eg med nypolert og fin tupperware-båt :yesnod:) Fann ut at det var greiast å finne seg ein annan plass å ligge. Med litt hjelp fikk eg manøvrert båten inn mellom Wolfies Toy og nokre mindre lokale båtar. Ei morosam oppleving med 37 fots seilbåt og sterk sidevind.....  :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er veldig dumt når folk oppfører seg dårlig, men vi har stort sett (99%) bare gode erfaringer og i sommer har vi kjørt både Oslo/Koster t/r og Oslo/Kristiansand t/r.

Ja, dette er nok virkeligheten for de fleste. Jeg har ikke opplevd disse problemene selv, men har hørt om dem, knyttet til spesielle havner som er mye brukt av "lokalbefolkning" her og der (vi er jo alle lokalbefolkning ett eller annet sted...). I det store og hele har jeg et godt inntrykk av båtfolk generelt i denne sammenheng. Men i den grad dette er et tiltagende problem (?), er det jo ikke så dumt at baatplassen setter en standard for hva som er bra båtskikk.

Link to post
Share on other sites

Tja, hvis mannen hadde vært hyggelig OG det hadde vært brukbar plass i nærheten, Hadde jeg kanskje flyttet meg :seeya: Kanskje jeg er for snill??

Synes ikke du er for snill, men mer fleksibel og imøtekommende. Har selv opplevd dette fra begge sider. Vi har flyttet på oss slik at en større båt får plass, da den plassen vi lå på var den eneste som egnet seg for vedkommende, og vi kunne ligge rett botenfor. Forrige gang var det vår tur til å be pent om dette. Kom inn til relativt full havn, og det fantes bare en ledig plass, som var for liten for oss. Spurte pent om en mindre snekke kunne tenke seg å bytte med oss, hjalp til med fortøyning etc. og vi fikk begge fine palsser, og en hyggelig kveld.

 

Synes det er slik det bør være, at vi båtfolk forsøker å hjelpe hverandre i havn også. Vi deler erfaringer og hjelper til så godt vi kan her på Båtplassen, vi er hjelpsomheten selv på vannet, vi sleper, tar opp ting av vannet for at ikke andre skal få trøbbel. Skal vi legge fra oss denne holdningen så fort båten er fortøyd, og bare gi blaffen fordi noen ikke var raske nok ut på fredag?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...