Jump to content

Rapport fra Öppna Varv Orust 2010


olews

Recommended Posts

Gårsdagens besøk på Öppna Varv der vi besøkte Najad og Bavaria på Henån, Malö i Kungsviken og HR i Ellös var en höydare og vel verd kjøreturen fra Oslo.

Vindö rakk vi desverre ikke. Neste år.

Se web : Öppna varv

 

Desverre har ikke Najad og Malö lagt forholdene tilrette for å studere produksjonen på nært hold slik som HR, men vi fikk sett på fine båter og snakket

med båtbyggere. Hos HR kunne vi studere produksjonen på nært hold. Utenfor var det over 80 utstillere. Her var det seriøse tilbydere siden dette er messe

for håndverksmessige båter. Desverre er mye utstyr i en prisklasse jeg ikke kjøper i.

 

Det var ikke så mye nytt som jeg ikke hadde hørt om før på utstyrsfronten, men LED lys er nå standard også på fabrikkmontert lys.

Fremdeles var ikke LiIon batteri å se på stands, men de hadde en "Smart Fuel Cell" generator på utstilling, i full drift.

En fantastisk maskin jeg har ønsket meg siden jeg så den første gang i 2002, men de må ta bort en null før jeg kjøper den.

Lite nytt på navigasjoneutstyrsfronten, men mange håndverksfirma tilbyr alle tenkelige løsninger for tre, plast, glass,

stål, elektrikkerarbeid etc. Skal man ha gjort noe slikt er dette stedet både å snakke med fagfolk og å booke dem,

her er det lite selgere !

 

Noen nye båter ble presentert, og særlig den nye HR 372 var fin. Vi tittet også innom en Malö 43 som er min favoritt.

Det var også båter av mer normal prisklasse, sammen med Najard var Bavaria og i Ellös Delfia, Hanse, Dufour og noen få andre.

 

Det var veldig mye folk, vi kunne ikke parkere i Ellös sentrum, men ble geleidet opp til en idrettsplass hvor det var mer enn

nok plasser. Både inngang og parkering er gratis. Mat og drikke er helt normalt priset.

 

Vi skal helt klart dit neste år også!

 

dsc_6489.jpg

dsc_6493_snudd.jpg

dsc_6503.jpg

dsc_6508.jpg

dsc_6516.jpg

 

 

 

mvh,

Ole

Link to post
Share on other sites

Nei det er den samme Enzo.

 

Vi så på HR 48 og 54. Jeg stusser på at HR viser frem en 54 med sur lukt fra kjøleboks og full av Rassy familiens remedier. Mulig det gir en spesiell kos for de spesielt interesserte.

 

En HR 48 med superkabin løsning, bysse i gangen til akterkabin, stor seng i akterkabin, kutterstag, elektrisk mast osv tror jeg faktisk kunne konvertert oss til seil. Jeg skulle gjerne hatt annen motor enn D3 - men HR selgeren påstår at de ikke har lov til å sette inn annet pga utslippskrav. Jeg kunne godt tenkt meg en D5A TA istedet. VP sier selv at den møter EU IWW, CCNR2 og US EPA Tier 2 utslippskrav. Er det godt nok for CE merking?

 

Jeg har lenge vært avstandsforelsket i Malø. Men etter å ha kikket nærmere på båtene og pratet med en del fra verftet gikk forelskelsen over. Flotte båter, men ikke helt det jeg liker. Folka var vel sånn middels avvisende til å være svenske :flag_sw: Vi har nok feil type penger for dem

 

Vi får vel vente til de ringer fra Norsk Tipping før vi realiserer :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

D5A TA ser ut som en flott motor som er rated med lavt topp turtall.. Commonrailteknikk eller PD etter hva jeg kan se og det beste er at den kan OVERHALES som "gamle" VP motorer med løse syl foringer og utskiftbare ventilseter..

 

Merklig at du fikk den bedkjeden om at den ikke kunne brukes.. Tror nok du fikk et "standard" svar da han garantert aldrig har hørt om motoren..

Kikket nå på spec til motorern og da fremgår det at den er godkjent for og brukes på Rhinen... da må den derav være CE merket.. så igjen.. han svarte nok på noe han overhodet ikke kvalifsert til og svare på :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

så igjen.. han svarte nok på noe han overhodet ikke kvalifsert til og svare på :flag_bp:

Takk Thorlyn :smiley:

Det irriterer meg grenseløst å få slike standardsvar. Føler at selgeren totalt underminerer selskapet han representerer og ikke respekterer den interesse vi viser.

 

"Yaghan" som er nå en ganske gammel båt nå (er vel 6 år om jeg husker rett) har en TAMD 63 motor. Jeg vil også ha en lavturtall motor med proff kvalitet om vi skal verden rundt :yesnod:

 

Noen som har erfaring med Gori propell med overdrive?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Vi var der på Lørdag

Var kø for å komme inn i HR64 så det gadd vi ikke.

Ellers var det greit med kø på bryggene.

Var innom Moody 45 DS og hilse på en kompis og så ble det

Tayana 48

Oyster 46

HR 43

HR 48

HR 54

 

Og så til slutt Hanse 495

 

SÅ gikk turen til Malø for å se på en brukt 39 og thats it.

 

Tidenes raskeste messevisitt var over

 

Tayana,HR48 og 54 var det som var høydare for oss denne gangen

 

Fredag er det Oslo og Bestwind50 som står for tur

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi var der på fredag. Hovedhensikten var å hente en spinnakerbom hos Proctor Mast som han har laget på mål. Ellers så virket ikke aktiviteten hos Najad som om de har gått konkurs, i særlig grad. De lokale var vel av den oppfatningen at dette kom til å starte og kjøre som vanlig etter kort tid. Tittet på en del båtutstyr i standene hos HR. Admiralen ønkser seg nytt aggeregat, det var SEK 100 000 for en 4 kW med inverter. Og vekten var ca. 100 kg med søkke og snøre. Vårt gamle 7 kW veier 150 kg. Og så var ønsket elektrisk innrulling av genoaen. Der skal Selden ha ca. SEK 80 000. Så da var ikke Admiralen så interessert allikevel, "dette er noe vi får kjøpe når vi trenger det". Her var vi samstemte. Men det var en del andre saker som vi nok kommer til å benytte oss av når det gjelder innredning og dekksutrustning. Ellers så var den en del brukte båter til salgs. 10 år gammel Najad for SEK 2,4 mill. frister ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...