Ip.Content

Logo

"Stegtrinn" for å lette passering av akterende på båt. Se bilde.

• Logg inn for svare
28 svar på dette emnet

#21 småbåtentusiasten Ikke pålogget Postet 11.09.10 11:35

• Medlem
Skjønner behovet:
Fraværet av mulighet til å passere bak ble helt reellt for oss denne sommeren.
Det lå en katamaran seilbåt aktenfor. Den var nær umulig å passere, men likevel lettere enn via motorbåtens akterende der vi ikke kunne stige opp til vår båt som lå utenfor uten først å gå inn i båten og opp på dollbordet.

#22 Eureka Ikke pålogget Postet 11.09.10 11:49

• Medlem
Tror jeg skal skrive en mail til Grandezza/ Finnmaster og presentere noen forslag til forbedringer. Eller Maritim kan kanskje utforme et eget design som kan tilpasser båter med avrundet akter inn mot badeplattformen. Det er jo her noe av problemets kjerne ligger i, badeplattformen er bygget innenfor sidene på båten. avstanden mellom skrogest ytterste punkt til badeplattformens ytterste punkt er fort på 40 cm. men en fesner som bygger avstand og nabobåten med tilsvarende bredde, så blir det ikke lett uten et stegtrinn på siden. Ser jo nå at Scand har noe av det samme som Bavarias nye båter. På min er det trinn fra dekk til dollbord på BB side, men det er innenfor akterdøra, altså innenfor kalesjen og på sb side er det to mindre trinn til fotfeste på innsiden av skutesiden, riktignok like over badeplattformen.

#23 eysteind Ikke pålogget Postet 11.09.10 13:26

• Båtfører
Tror ikke dette blir så dyrt å få spesiallaget til din båt. Ville laget en skisse og fått en verksted til å lage det til deg....

#24 Renita Ikke pålogget Postet 11.09.10 14:32

• Medlem
Hei Eureka,

Vil tro at det er flere firma i Ålesund som kan lagge slike "trinn" til deg. Hør med gutta på Steel X som har tilhold i gamle Liaen bygget om de kan hjelpe deg.

Jeg har samme problemet på min båt, så om du finner en løsning så er jeg taknemlig for tips.

Hilsen en som gikk over dekk på innenfor liggende båter under båtfestivalen i Ålesund  :cool:

God helg  :cheers_wine:

#25 Trophy Ikke pålogget Postet 11.09.10 21:16

• KNBF medlem
  • Medlem

Vis innleggCapitanear, på 11.09.10 14:32, skrev:

Hilsen en som gikk over dekk på innenfor liggende båter under båtfestivalen i Ålesund  :cool:

God helg  :cheers_wine:

Dette er ofte den beste måten og har gjort det selv mange ganger, men vis hensyn :cheers_wine:

#26 Eureka Ikke pålogget Postet 11.09.10 21:46

• Medlem
Samma for meg om folk går foran eller bak...bare man går hele veien rundt forut eller ikke lager for mye abligøyer når de forserer bak.

Har tegnet 3-4 ulike skisser nå. Den ene er videreutvikling av den andre. Tror jeg får finne frem litt tykk papp og klippe og lime. :) Hadde vært lekkert å få sveiset noe slikt i syrefast ramme og støtte og lagt noen fine teak-lister inni ramma. Hmm da er vinterens prosjekt klart :)

#27 skorg Ikke pålogget Postet 11.09.10 22:04

• Medlem
Stigtrinnet til Bavaria 37 er produsert i Drammen, kan kjøpes hos bavariaforhandler i Kristiansand.

#28 alfb Ikke pålogget Postet 11.09.10 22:09

• Medlem

Vis innleggskorg, på 11.09.10 22:04, skrev:

Stigtrinnet til Bavaria 37 er produsert i Drammen, kan kjøpes hos bavariaforhandler i Kristiansand.
Høres nok mer fornuftig ut. De som ble linket til på en Scand 360 blir ikke så enkle å tilpasse. De henger sammen med gitteret i forkant av trinnene og koster 12 båtpenger!!

#29 Eureka Ikke pålogget Postet 12.09.10 00:31

• Medlem
hmmm spennede opplysning. Hva heter så denne Bavaria-sjappa? eller produsenten i Drammen?