Jump to content

'09 demokjørt u.bordsmotor har vært i molekyler p.g.a drukning ?


Vikane Inlander

Recommended Posts

Nettopp kommet hjem etter å ha oppdaget en del urovekkende ting på en motor som en kamerat har eid siden mai måned. Det er snakk om en '09 modell 115 hk av et av de mest anerkjente merkene (ønsker foreløpig ikke å opplyse merke siden det fort kan bli en sak av det her) som ble kjøpt som demokjørt hos en forhandler.

 

Helt siden motoren ble kjøpt har det vært et problem med å få start på motoren, innslaget på starteren bare klikker, til tross for fulladet batteri. Under feilsøking av dette problemet har jeg oppdaget en del ting jeg gjerne skulle hatt noen synspunkter på.

 

Det startet med at jeg fant en løs skrue på en kabel til starteren, som jeg trodde forårsaket startproblemene, dette viste seg å ikke utgjøre noen forskjell.

Når jeg ser motoren nærmere i sømmene, ser jeg at det er en del korrosjon/irr flere steder på motoren, på steder man neppe skulle forvente å se slikt de neste ti åra, primært på skruer og koblinger i forbindelse starter og strømfordeling.

 

Videre kan jeg se at mesteparten av skruene til vesentlige motordeler har vært skrudd på, da skruehoder tydelig bærer preg av å ha vært brukt verktøy på, vi snakker om motordeler som toppdeksel, register-hjul, svinghjul osv.

 

I tillegg fant jeg et par skruer i bunnen av motoren som lå og slang, skruer som ikke er dratt til, uorginale slangeklemmer, klips som ikke er festet der de skal, og til og med en ledning som ikke har vært påmontert. Totalen av dette gjør at jeg er temmelig sikker på at denne motoren på et eller annet tidspunkt har vært i molekyler av en eller annen årsak. Spørsmålet er da om den kan ha vært druknet en gang, for så å ha vært fullstendig nedplukket og satt sammen igjen, eller er jeg helt paranoid her ? En så ny motor skal da ikke allerede ha begynt å korrodere ? Finnes det en logisk forklaring på korrosjonen som jeg ikke ser ? Kan det være feil med noe anoder eller lignende ?

 

Skal i morgen få en kyndig fra en annen forhandler til å se over motoren med meg, og høre vedkommendes synspunkter vedrørende dette.

 

Om det skulle vise seg at dette er en tidligere drukna motor, eller av annen årsak har vært skrudd i fillebiter, har man ikke da krav på informasjon om dette ved et kjøp ? Hva med garanti osv ?

 

Håper på mange tilbakemeldinger og råd her.

Link to post
Share on other sites

Hmm Vil tro en serriøs forhandler hadde opplyst dette hvis denne demo-motoren har vært druknet og plukket fra hverandre og satt sammen igjen.

Ved da en serriøs forhandler, da vil jeg også tro at du ikke hadde funnet løse deler og henslengte og løse skruer.

 

Men i så måte så er jo uansett lett at det bli dårlig rengjorte kontakter/el-anlegg som vil irre på sikt, som vil gi start vansker og andre el-feil.

 

Så fremt det ikke er byttet ut hele el-nettet i motoren da? Mener det bør visest i form av ingen ir på el-nett

 

Hva sier selger?

 

Om dine antagelser skal stemme, så håper jeg du og eier har dokumentert alle funn (løse/manglende skruer, klips, ledninger mm) med bilder av alt så dere har noe å slå tilbake med mot selger/forhandler

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

som ble kjøpt som demokjørt hos en forhandler.

 

Helt siden motoren ble kjøpt har det vært et problem med å få start på motoren, innslaget på starteren bare klikker, til tross for fulladet batteri. Under feilsøking av dette problemet har jeg oppdaget en del ting

 

Har ingen formening om motoren har vært under vann, men kan ikke forstå hvorfor dere selv begynner å skru på en motor som fremdeles er under garanti. Da kan en fort oppnå at forhandler hevder at det er kundens tukling som er årsak til problemene.

 

En motor som er ny skal ikke ha startproblemer, har den dette så la forhandleren finne ut av hvorfor.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser en 2010 demokjørt motor, da mener jeg det er en flett-ny-motor fra tidligere i året 2010 som har vært brukt en tid i sommer jeg.

 

Rep/overhalt som du sier, mener jeg ikke faller under demo brukt.

 

Er det en flett ny 2010 motor som er vært rep/overhalt pga det var noe feil med den...

Så ja den selges ikke som ny, men bør selges som overhalt og med opplysninger om alt som den har vært igjennom.

 

Er det ikke slik så er det useriøse forhandlere man ikke bør gi bort peng til.

 

Eller mener jeg helt feil :crazy::confused:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke så god kjennskap til forhandleren annet enn at de er grusomt trege med å ordne opp i et par ting min kompis har mast på siden han kjøpte motoren. Det er blant annet lovet en propell og noe annet ekstra, det har dem enda ikke greid å ordne opp i siden i våres, kan vel kanskje strekke seg til å kalle dem useriøse bare p.g.a dette ?

 

Firmaet har jo montert motoren og det elektriske rundt dette, og kvaliteten på det som er gjort er alt annet enn tilfredstillende. Det første kompisen merket da han fikk igjen båten var at de hadde unnlatt å montere en distanseplate mellom akterspeilet og motor siden det var en kant der som motoren måtte ha klaring til, resultatet av denne bommerten er en sprekk i en fals i glassfiberen. Dette oppdaget han faktisk da han hentet båten, og da daglig leder så dette, fikk han tak i vedkommende som hadde gjort jobben, det viste seg være en polakk som selvsagt ikke pratet verken norsk eller engelsk, i tillegg manglet det sikaflex/tec7 på boltene som holder motoren under vannlinja.

Alt dette valgte kompisen min å fikse selv da han var alt annet enn imponert over monteringa.

 

Det jeg selv skulle gjøre på båten var å montere en kartplotter/ekkolodd og en svinger. Under denne innstallasjonen oppdaget jeg tildels skremmende arbeid som var gjort i forbindelse med det elektriske på båten, antageligvis på fabrikken i polen. Utrolig at noe i det hele tatt virker med en kvalitet på f.eks et bryterpanel som irrer fullstendig i fillebiter fordi det knapt er beregnet til montering på en båt.

 

Men det var under feilsøking etter årsaken til startproblemet jeg oppdaget alt dette med motoren, og grunnen til at jeg ville gjøre dette selv var selvsagt den elendige responsen kompisen hadde hatt på tidligere henvendelser etter kjøpet hos denne forhandleren, og også lang reisevei til dem.

 

Motoren bærer tydelig preg av å ha vært demontert, noen her synes kanskje det er akseptabelt på en helt ny motor, men ikke jeg.

 

Legger ved noen bilder på eksempler som ikke er som det burde vært.

 

IMG_16111280x768.jpg

 

IMG_16041280x768.jpg

 

IMG_15991280x768.jpg

 

IMG_15961280x768.jpg

 

IMG_15931280x768.jpg

Link to post
Share on other sites

Om du har mistanke til at motoren har vært under vann så finn en kabel og sjekk om kobberet er frisk under isolasjonen. Er den brun/svart et stykke innpå, har den nok vært under, ja. Er kobberet frisk i fargen - ikke korrodert - da har den helt sikkert IKKE vært under vann...

 

P.S. En demo-motor er ikke helt ny. Men er den solgt som 100% i orden og med garanti, bør den fungere som en ny i allefall!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette lukter suspekt! Utifra bildene er det liten tvil om at det har blitt fiklet med motoren, men det er sikkert en advokat her som kan svare på om slikt er ok på en "demokjørt" motor. Jeg synes det er rart hvis det er tillatt å selge en slik motor som "demobrukt" uten å informere om at det har blitt utført reparasjoner på motoren av en slik art som i dette tilfellet. Det er ingen som demonterer svinghjul o.li. under normal service for å si det slikt. Da er det andre mer alvorlige ting som har foregått!

 

Vedr den løse kabelen så er det ikke uvanlig. Det ligger ofte forskjellige kabler i motorene som er til ekstra instrumenter o.li. som er "option" hvis kunden ønsker det.

 

Jeg ville tatt flere bilder av motoren for å dokumentere det som er gjort, og gjerne få en takstmann til å komme med en uttalelse. Etter det kan du levere motoren inn til et annet verksted som er autorisert på motormerket og få de til å reparere den. Garantireparasjoner er dårlig butikk for verkstedene, men i utgangspunktet er de forpliktet til å ta det så lenge de er autorisert på det aktuelle motormerket. Dersom de har noen kommentarer til motoren som er "demobrukt" får dere ta det derfra. For all del; IKKE SKRU NOE MER PÅ DENNE MOTOREN FØR ET VERKSTED HAR SETT PÅ DEN!

Link to post
Share on other sites

Er klar over at det finnes løse kabler på både biler og båtmotorer som ikke er i bruk, så er ikke tilfelle for denne kabelen. Den skulle ha stått koblet til en sensor nede ved luftinntaket, er antageligvis en temp.sensor som faktisk står der. Kabelen var ei heller trykket på plass i "holdere" som var akkurat for denne kabelen, rett og slett slurv fra de som har skrudd på motoren. Nå har motoren blitt brukt i hele sommer uten denne tikoblet, og dette kan jo ha påvirket både bensinforbruk og blandingsforholdet på motoren.

 

Har i dag hatt folk fra en annen forhandler til å se på motoren, han kunne ikke bastant si at motoren hadde vært under, men han sa at det aldri ville blitt så mye korrosjon på det releet og kontaktene der uten at det hadde vært utsatt for saltvann.

 

Eieren av motoren kommer nå til å kreve en forklaring fra forhandler, og mest sannsynlig kreve kjøpet hevet, hvis ikke er veien til forbukerrådet og advokat svært kort.

 

Noe tips til en eventuell takstmann som kan se på dette, må det være en fra selskapet som båt/motor er forsikret hos ?

Redigert av Selva D 6.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trenger ikke være at den er nedplukket og satt sammen igjen. Demo-motorer er ofte offer for kunder/kundebåter som må ha deler i en fart. Hvis noe må byttes på en annen motor og delen ikke er tilgjengelig på lager, skrues gjerne den delen av demo-motoren og settes på kundebåten. Når delen igjen er på lager settes den tilbake på demo-motoren. Dermed kan den se "ihelskrudd" ut... Og da står den gjerne også med motordeksel av, og blir mer utsatt for korrosjon...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Dette med deleskifte kan jeg forstå.

Det er vel også regnet som en god service blant de fleste...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

*snip*

Eieren av motoren kommer nå til å kreve en forklaring fra forhandler, og mest sannsynlig kreve kjøpet hevet, hvis ikke er veien til forbukerrådet og advokat svært kort.

*snip

 

Fått hørt noe fra stedet hvor motoren ble kjøpt?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er saken ute av verden.

Motoren det var snakk om var en Selva (yamaha). Det blei påstått av forretning som solgte denne, at en mekaniker under prøvekjøring med motoren uten deksel, hadde fått en hekkbølge over motoren, dette var visstnok ikke daglig leder av forretningen klar over, og mekanikeren var ikke lenger ansatt der. Setter spørsmålstegn ved om denne forklaringen stemmer, men min kompis fikk uansett alle penga igjen da han fremla saken og refererte til bilder, forbrukerloven og advokat.

Erfaringen av dette er at kjøper man "demokjørt" motor, kan den i realiteten ha vært gjennom det meste, uten at man får vite det :(

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Godt at det ordnet seg - om det var det eller det som skjedde er vel ikke så interessant så lenge forhandleren ryddet opp.

 

Det jeg imidlertid har en kommentar på er om man kan forvente at en motor som selges som demokjørt kan ha vært druknet. Jeg mener det ikke er greitt.

En påhenger som har vært under kan klare seg, men at senskader dukker opp er sannsynlig. Amerikanerne har noe de kaller "refurbished" og det er varer som har vært hos kunder, og som er returnert og reparert. Prisavslaget du kan oppnå på dette er ofte vesentlig større enn det du får om en vare er "demo".

 

-koh

Link to post
Share on other sites

For meg betyr demokjørt at en båt har ligget ved en brygge, eventuelt stått utstilt på land, i ett år eller to. Og i løpet av den tiden hatt 10-12 demoturer på fjorden. En slik tur tar sjelden mer enn 30-40 minutter.

 

Hvis motoren har vært kjørt uten deksel og fått en hekksjø med sjøvann over seg er den ikke demokjørt, da har den vært utsatt for et uhell. Dårlig forklaring.

 

Jeg har forresten alltid lurt litt på om demokjørte motorer/båter er innkjørt i henhold til brukerveiledningen, eller om det ofte kun er snakk om sjøsetting og "tut-og-kjør"..? Er litt skeptisk til slike demokjørt-annonser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...