Jump to content

Våtdrakt til hobbybruk, hva anbefales?


VO`n

Recommended Posts

Våtdrakt til hobbybruk, vannski kjøring etc tidlig på sommeren er en kald opplevelse.

 

Søker litt på nettet og finner priser like varierende som størrelsene. Hva er å anbefale? De som selges på Europris etc, får man det man betaler for eller klarer de å holde noe på varmen?

Redigert av VO`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med min Europris drakt til 400,-

 

Windsurfing og snorkling fra midten av Mai er en relativt behagelig opplevelse, bortsett fra akkurat de sekundene når den fylles :eek: .

 

Ikke samme opplevelsen som de hette draktene i 5-7 mm neopren som vi bruker ved bølgesurfing om vinteren (de slipper du gyset i starten med også), men til å utvide sesongen en mnd eller to i hver ende duger den godt synes jeg !

 

Verdt prisen !! :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Et alternativ kan være å gå inn her og se: http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=71.0

 

Masse brukte drakter til salgs, og en helt annen kvalitet :yesnod:

 

Vil tippe på at du finner deg en strøken våtdrakt for en slikk og ingenting :smiley:

Link to post
Share on other sites

På tross av navnet er det en forutsetning for isolasjonsevnene at det kommer inn minst mulig vann i en våtdrakt. Ideelt sett bør den sitte så perfekt på kroppen at den knapt blir våt på innsiden.

De billige draktene er sydd med gjennomgående sting, det innebærer en liten vannlekkasje i hvert eneste sømhull. En mer påkostet drakt han en spes. sømtype som ikke punkterer materialet i drakten. Dette har alt å si for isolasjonsevnen.

 

Det koker egentlig ned til bruksområdet samt hvor frysen man er. For noen vil Europris-utgaven være god nok.

Link to post
Share on other sites

De billige draktene passer som regel best om du er liten og feit.

 

Det kan nok sikkert stemme! Selv om jeg har en fot i hver leir (dvs både lang og feit) føler jeg meg som en Teletubby i min billige drakt da den er latterlig romslig rundt midtpartiet. Det retter seg jo litt i sjøen, men å stå på brygga i denne er ikke noe særlig. For ikke å snakke om å stå på vannski...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

De billige draktene passer som regel best om du er liten og feit. Er du lang og tynn, er det noe å tenke på. Det er ett poeng at drakten er tettsittende over hele kroppen.

Ikke liten og feit, men litt lang og feit... :giggle:

 

 

Et alternativ kan være å gå inn her og se: http://www.dykkeside....php?board=71.0

 

Masse brukte drakter til salgs, og en helt annen kvalitet :yesnod:

 

Vil tippe på at du finner deg en strøken våtdrakt for en slikk og ingenting :smiley:

 

Takk for link!

 

 

På tross av navnet er det en forutsetning for isolasjonsevnene at det kommer inn minst mulig vann i en våtdrakt. Ideelt sett bør den sitte så perfekt på kroppen at den knapt blir våt på innsiden.

De billige draktene er sydd med gjennomgående sting, det innebærer en liten vannlekkasje i hvert eneste sømhull. En mer påkostet drakt han en spes. sømtype som ikke punkterer materialet i drakten. Dette har alt å si for isolasjonsevnen.

 

Det koker egentlig ned til bruksområdet samt hvor frysen man er. For noen vil Europris-utgaven være god nok.

 

Takk for info.

Bader tross alt ikke før i August.... men ser ut til at en Europris utgave kan prøves først da det ikke akkurat var så dyrt der...

 

 

 

Ellers takker jeg for alle tilbakemeldinger

Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt i en annen tråd at det er Bare som er bra, så da sier jeg det igjen Bare 5mm eller 7mm våtdrakt er det beste.

 

Selv 3mm Europris drakt er for varmt i solsteika midt på sommeren hvis mann er for sjelden i vannet (Windsurfing i moderat vind f.eks).

Å Stå på vannski i 7 mm Neopren midt om sommeren ser jeg for meg som en svett affære...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg er også en liten og tykk europris-mann :giggle:

 

Har selv brukt min drakt noen ganger over noen år og synes den virker meget bra med tanke på pris.

 

Drakten alene i origina form er meget kald, ihvertfall i nord, men har selv brukt den i 4-5 graders vann uten å stryke med :yesnod:

 

Uansett, når du kjøper europrisdrakt kjøper du også SOKKER og noen ruller med EL-TAPE :yesnod:

Eltape er stikkordet for å trives i denne drakten! Jeg tar på sokkene, lager overlapp med drakten og drar passe stramt 3-4 runder med eltape. Fungerer utmerket mot normalt.

Bruker billig tape fra biltema, å den fungerer perfekt til jobben.

Link to post
Share on other sites

Hvor selges disse Bare draktene?

Har en sånn Europrisdrakt nå, ok for bruk i vann over 10-12 grader, men blir fort kald i den. Har ikke sokker, men har tapet igjen både ved armer og bein uten at jeg syns det hjalp noe særlig.

Størrelsen ble også helt feil. Er drøye 190cm høy, måtte da opp i den største størrelsen. Jeg er rimelig rund rundt magan, men alikevell er Europris drakta for stor i omkrets, reultat er at det er mye vann som skal varmes opp. Med sømlekasjene som Ingar nevnte, greier ikke kroppen det og det forblir kaldt. Bedre enn uten drakt, men marginalt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Siden det er høst vil jeg anbefale å sjekke med butikker som selger drakter for vannsport. De har utsalg på denne tiden.

I surfing sammenheng heter en drakt med god isolasjonsevne "Steamer", ofte med 5mm neoprene i kropp, armer i 3mm for bedre bevegelighet.

Kvaliteten er minst like god som for dykkerdrakter. Ja, jeg vil si at til generell bruk, vannski, snorkling etc. er de bedre enn dykkerdrakter pga bevegeligheten.

Største butikkene i Norge er vel Seasport og Whitewater, begge i Oslo.

http://www.srfsnosk8.no/butikkene/

http://www.whitewater.no/

Link to post
Share on other sites

Viser til denne tråden

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/72667-vtdrakt-kjpsrd/

 

Vi er kjempefornøde med Bare våtdraktene våre. Sist lørdag var junior i vannet i minst en timme uten å fryse (sa han). Tror jeg frøs mer på land mens jeg så på. Det var 11 grader i vannet. Vi har også prøvd Europris drakt. Den er kanskje OK til surfing, men temmelig ubrukelig til bading.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

På tross av navnet er det en forutsetning for isolasjonsevnene at det kommer inn minst mulig vann i en våtdrakt. Ideelt sett bør den sitte så perfekt på kroppen at den knapt blir våt på innsiden.

De billige draktene er sydd med gjennomgående sting, det innebærer en liten vannlekkasje i hvert eneste sømhull. En mer påkostet drakt han en spes. sømtype som ikke punkterer materialet i drakten. Dette har alt å si for isolasjonsevnen.

Det er isolasjonsevnen som teller. Ingen ting annet. Passer ikke drakta har den ingen isolasjonsevne.

Jeg har sagt i en annen tråd at det er Bare som er bra, så da sier jeg det igjen Bare 5mm eller 7mm våtdrakt er det beste.

Den eneste grunn til at dykkere bruker tykkere våtdrakter (5 - 7 mm) er fordi drakten komprimeres under vann. I overflaten er 3mm godt nok, under forutsetting at drakta passer. Har du ikke standard våtdrakt form må du få drakta skreddersydd eller velge tørrdrakt.

Det hjelper ikke hvor tykk våtdrakta er hvis den passer så dårlig at vann strømmer gjennom den.

 

Å si at tykkelsen på en våtdrakt har betydning i overflaten er kunnskapsløst.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er isolasjonsevnen som teller. Ingen ting annet. Passer ikke drakta har den ingen isolasjonsevne

 

Den eneste grunn til at dykkere bruker tykkere våtdrakter (5 - 7 mm) er fordi drakten komprimeres under vann. I overflaten er 3mm godt nok, under forutsetting at drakta passer. Har du ikke standard våtdrakt form må du få drakta skreddersydd eller velge tørrdrakt.

Det hjelper ikke hvor tykk våtdrakta er hvis den passer så dårlig at vann strømmer gjennom den.

 

Å si at tykkelsen på en våtdrakt har betydning i overflaten er kunnskapsløst.

Jeg tror du blander sammen tetthet og isolasjonsevne her.

 

Isolasjonsevnen er selvfølgelig viktigt, men det er like viktig at drakten er tett ved ankler, håndledd og rundt halsen. Her sviktet Eoropris drakten totalt. Det er ellers riktig at den også må være godt tilpasset, slik at vann ikke sirkulere inne i drakta. Det kaller jeg ikke isolasjonevne. Her fikk vi veldig gode standard Bare drakter, også jeg som er temmelig "kraftig". Vi tok den dyreste utgaven som er ekstra elastisk.

 

Ellers er det min erfaring at tykkelsen er veldig viktig ved svømming i overflaten også (selvfølgelig), kunnskapsløst eller ikke.Det er DET som gir isolasjonevnen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er isolasjonsevnen som teller. Ingen ting annet. Passer ikke drakta har den ingen isolasjonsevne

Det er vel å trekke det langt, men at isolasjonsevnen blir svært dårlig med en drakt som ikke passer ordentlig er helt sikkert.

Men den seiglivede misforståelsen om at isolasjonen i en våtdrakt utgjøres av et vannlag som kroppen varmer opp stemmer ikke. Vann har tilnærmet null isolasjonsevne, det er luftboblene i draktmaterialet som isolerer.

 

Å si at tykkelsen på en våtdrakt har betydning i overflaten er kunnskapsløst.

Dette er iallfall kategorisk feil, det vet alle som har seilt brett utenom sommerhalvåret.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er isolasjonsevnen som teller. Ingen ting annet. Passer ikke drakta har den ingen isolasjonsevne.

Her bommer du mr. elektriker.

Det er fire ting som teller: Draktmaterialets isolasjonsevne, hvor mye vann det er plass til mellom drakten og kroppen, draktens evne til å holde på det vannet som har trengt inn (sirkulasjon) og hvor stor del av kroppen som er eksponert for vann uten drakt (ansikt, hender, føtter).

 

Drakta kan ha utmerket isolasjonsevne selv om den ikke passer i det hele tatt :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...