Jump to content

Stereo i båt


Ung_Yamarineier

Recommended Posts

Heisan og velkommen til oss!

 

Nå vet ikke jeg hva slags Yamarin du har, men jeg går ut ifra at det kun er

styrekonsoll med vidskjerm på båten din.

Jeg ville uansett valgt en løsning hvor det er mulig å ta ut stereoanlegget

når båten ikke er i bruk. Dette pga. vår uvenn rusta, som på sin side herjer noe voldsomt

med mikroskopiske koblinger o.l. inne i en bilstereo. :seeya:

Med tanke på strøm og høyttaler ledninger ville jeg sørget for minst mulig skjøter på disse.

Må du derimot bruke kabelsko ville jeg valgt den typen som krymper rundt ledningen.

Du bruker rett og slett lighterflammen til å varme kabelskoen etter at du har klemt sammen

ledningene.

 

Mvh Roger

Link to post
Share on other sites

VELKOMMEN SOM BRUKER AV BAATPLASSEN.NO, Yanmarin eier!  :seeya:

 


Ung_Yamarineier: ...Noen som har erfaringer/tips med stereoanlegg i båten.
Rent umiddelbart tenker jeg på sprutsikre høytalere. Vet dessverre ikke hvilke lydkvalitet man kan forvente av noe slik, men det går vel ann å få demonstrert i butikken. Har funnet et knippe med linker til sprutsikre høytalere:

 

Maritim.no - AVA MR10 100W 1283,-

Maritim.no - AVA MR5 100W 614,-

Maritim.no - AVA MR6 150W 781,-

Seatronic.no - GME serien fra 395,- til 1250,-

 

Ellers er jeg enig i at du bør satse på en løsning hvor du tar med deg mest mulig av elektronikken hjem. Ikke bare på grunn av potensielle problemer med elektronikk/fuktighet, men også på grunn av tyverifare. Minimum er spiller med avtagbar front. Det virker som skjærgårdsjeeper er attraktive tyveriobjekter.

Link to post
Share on other sites

Båten er en 2002 modell Yamarin 5010. Har tenkt å ta med spilleren hjem etter båtturen ja. Jeg har vurdert å felle inn marinehøyttalere i skrogsiden eller eventuellt i bakre stuerom. Ulempen er jo at det må skjæres i båten og at høyttalerne får for stor rom å spille i. (De fleste høyttalere er jo laget for å spille i rom på et visst antall liter, er de ikke?)

Tips angående dette? Støpe/bygge kasser?

Link to post
Share on other sites


Ung_Yamarineier: ...Tips angående dette? Støpe/bygge kasser?
Du kan ikke lime inn bilde® av hvordan båten din ser ut innvendig da, så blir det lettere å komme med tips. Det er ikke alle av oss som vet hvordan båten din ser ut innredningsmessig. Hvis du ikke vet hvordan du limer inn bilder i forumet, finner du forklaring på dette under "Hjelp", som du finner øverst på siden.
Link to post
Share on other sites

I en slik båt vil det være så mye saltvanns-spray at du er nødt til å montere elektronikken i et tett rom.

Og jeg ville ikke saget ut noe hull for høyttalere, det tror jeg du vil angre siden.

Om du gjør det så bruk en stikksag med smalt blad og ta vare på det du skjærer ut, da vil det være enklere å "reparere" hvis du senere ombestemmer deg.

 

Jeg tror jeg ville forsøkt å lage en vanntett kasse under styrekonsollen og montert spiller og diskanthøyttalere i denne.

Hvis du har et stuerom bak kan du montere en sub-kasse som via et rør munner ut i en lufte-grill.

Da kan alt fjernes uten å etterlate spor.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har båten i saltvann vil jeg anbefale deg å ta med hele spilleren hjem etter endt tur. Mens høyttalermessig har jeg en god idé. Monter to litt større høyttalere under konsollen, hvis du har det. To andre små satelitthøyttaler i små kasser (gode små PC-høyttalere) monteres med borrelås/klips eller annen avtagbar løsning oppe på konsollen. Du trenger også noen små "minijack_mono" - hann og hunn, for lett og koble opp/ned.

 

Denne løsningen vil gi deg mye "rom/bass" ved de litt større høyttalerne under konsollen (kan være skrudd fast). Mens de oppe på konsollen gir deg diskanten/mellomtonen du trenger for å høre hva de sier på radion osv. En 1,6-4,7 microfarad bipolar elektrolyttkondensator i serie med de høyttalerne på konsollen hindrer at de "sprenger".

En spiller med fader gir deg da gode instillingsmuligheter osv..BRA BRA!

 

Skal montere denne løsningen på den nye båten om 2 uker.

Bilde

 

Hilsen lærer i elektro/lyd&bilde/data Ås vgs.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke en bærbar radio/cd spiller som går på batteri. Ta ut batteriene og monter en ledning på + og en på - inni spilleren. I andre enden setter du på en plugg som passer i lighterutaket i båten. Da kan du ha spiller med så mye power du bare vil og ta med deg hele greia når du går hjem. HUSK å sjekke at det er 12 volt den går på. De fleste spillere bruker vel 8 batterier og da er du vel i nærheten av 12 volt. Lykke til.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites


Ung_Yamarineier: ...Jeg har dessverre ingen bilder innvendig av båten min, men fant noen greie bilder på produsentens hjemmesider.
Hei! Det har allerede kommet inn en del bra tips. Spesielt ville jeg tenkt over tingene Ingar nevner. Forsøk å unngå å sage hull noe sted. Ellers ser det ut som du har en 'meningsfelle' i Sinus_nor. Jeg ville tatt kontakt med Sinus_nor og holdt kontakten videre utover. Utveksling av erfaring og ideer med en i samme situasjon er ofte veldig nyttig. Prikken over i'en er hvis en av dere kommer tilbake og skriver litt om valgt løsning, f.eks. i tråden Gjør det selv.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jepp, i morgen skal det ligge en ny båt i hagen min også. Men det kan ta noen uker før jeg setter i gang med selve lydanlegget i båten ennå. Skal montere 60hk Yamaha, ekkolodd, knop, tur- teller + mye mer først. Det er dessuten litt kaldt her i Moss for tiden. Mellom 2-7 "kalde" hver dag. Mulig jeg må utsette monteringene til påske....men det kan bli et problem.....da skal jeg nemlig bli pappa..Hmmmm....har jo vinterferie vi som jobber i Akershus/vgs denne uka. For håpe på varmere vær. Jeg lar høre fra meg. :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det er mulig at jeg oppfattes som gledesdreper, men jeg tillater meg allikevel å stille spørsmålet:  Hva i allverden vil du med svært stereoanlegg i båt????

 

Er ikke "halve vitsen" med å komme ut på sjøen nettopp at man skal slippe å høre på "landlige lyder"?

 

Jeg vil iallefall minne om at det er langt ifra sikkert at alle andre som ligger i båt i nærheten deler din musikksmak. Jeg har trolig nokså mange med meg når jeg påstår at det kan være direkte grusomt å ligge i stille fine sommerkvelder  -  og bli "tvangsforet" med andre sine musikalske favoritter.

 

Derfor er min oppfordring; tenk deg om en gang til, om du ikke heller burde bruke stereokronene på utstyr som du kunne ha større nytte av ombord   -   gjerne noe lydsvakt som ekkolodd, kartplotter eller en bærbar VHF.

 

Lykke til som hensynsfull båteier!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg er også enig med Poseidon i at det ikke er hyggelig å være utpå sjøen og måtte høre på at nabobåten spiller slik at det sjenerer. Men på den annen side synes jeg det er positivt at unge båteiere går prosjekter som han spør om. Derfor synes jeg at vi skal støtte ham med gode råd og samtidig be om at fremtidig stereoanlegg i båt brukes med vett.

 

På denne måten mener jeg at vi kan oppretholde den gode tonen som er på baatplassen. Dette tiltross for at jeg nok til tider er en av de som er godt utpå kanten av takt og tone.

Link to post
Share on other sites

Vil bare si meg enig med Mini. Jeg vil også påpeke at jeg ofte spiller litt musikk når jeg er på sjøen.  Gjerne litt god gammel Manfred Man eller Queen eller gammel god Supertramp ( Som noen har ødelagt med å orden en ny verson av) Spiller liksom så lite hjemme så det er deilig å kunne sette seg godt til rette INNE i båten ( jeg har.....  nei vent nå litt hadde.. hulk) å høre god musikk selvfølgelig uten at det generer andre da. Men det tar jeg som en selvfølge.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Det er to andre ting som bør tenkes gjennom med stereo i åpen skjærsgårdjeep. Bortsett fra rene tekniske ting.

 

1. Skal du spille mens du kjører trenger du et kraftig anlegg for å overdøve motorstøyen.

 

2. Du er vel ikke i båten når du ligger fortøyd?. Da sitter man jo på land eller andre steder og trenger ikke stereon.

 

 

Ellers har jeg ingen innvendinger mot stereo i båt så lenge det tas hensyn.

 

Musikk skaper stemning og værvarselet får man på kjøpet.

 

 

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå er det meste "i boks". Bare installasjonen igjen. For å unngå at kontaktene på selve spilleren skal bli ødelagt av på/av-kobling, har jeg gått til innkjøp av et ekstra sett med iso-kontakter (Biltema). På den måten får jeg et ledd 10-20 cm fra spilleren og det blir lettere å koble fra spilleren. Til antennen benytter jeg en vinkelkontakt (Biltema har mange ting som fører til lure løsninger :wink:). Marinehøyttalerne (Seatronic) skal jeg felle inn i rommet foran konsollen, blir litt synlig under konsollen. hvis jeg på et senere tidspunkt vil fjerne høyttalerne blir "merkene" minst mulig synlige. Spillerens plassering har jeg ikke helt bestemt ennå. Enten blir den plassert i sprutsikker boks (Seatronic) på dashbordet eller under konsollen på i en radiokonsoll (Biltema) som festes til to jern festet til konsollen.

Det taes selvfølgelig hensyn til andre båteiere som nyter sjølivet. :yesnod:

 

Nå venter jeg kun på finværet igjen... :smiley:

 

Takk for alle tips, folkens!!

Jeg skal prøve å få tatt noen bilder underveis, som jeg kan prøve å legge ut her.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal prøve å få tatt noen bilder underveis, som jeg kan prøve å legge ut her.

Flott om du legger ut bilder. Skal instalere radio i båten selv og er interessert i alt av tips!

 

Hvis du ikke skrur ned på lyden kan jeg anbefale eventuelle offre som vil ha nattesøvn løsningen som skisseres på denne siden

 

 

http://hejbilist.nu/radio.html

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Hehe. Artig link, Baat-Guru.  :smiley:

Tror neppe man behøver å gå så langt når jeg kommer cruisene

til sommeren. Å VISE HENSYN er et meget fint begrep.  :smiley:

 

I dag har vi fått skjært ut hull til høyttalerne, og fått tilpasset to jern under konsollen.

På disse jernene har vi festet en treplate, samt radiokonsollen (fra Biltema).

I morgen venter litt filing i hullene, og en omgang med sikaflex.

Kameraet er i ustand for tiden, derfor ingen bilder. (Kanskje få låne et av en kompis.)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå er anlegget endelig på plass. For at kantene til høyttalerne ikke skal trekke vann, smurte vi Gelcoat på dem. Prøvespilte litt hjemme i gården i går. Det var skikkelig bra "TRØKK"

i de største marinehøyttalerne fra Seatronic. I dag blir det sjøsetting hvis regner ikke kommer tilbake...      

:smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Heisann.

 

Jeg skal snart kjøpe en cd-spiller og sette inn noen eldre høytalere i båten min. Når det gjelder cd-spillere som egentlig er til bil, går dette fint ann å bruke i en båt med kalasje? Den blir ikke ødelagt av litt fuktighet og sånt? Jeg skal nok ta den med hjem etter hver båttur uansett... Hva med høytalerne? Overlever de en sesong?

Link to post
Share on other sites

:wink:

 

Elektronikk du tar med hjem etter hver tur kan det nok gå bra med, men alt fastmontert i båt bør du spandere marinekvalitet på, ellers blir det av kort varighet. Salt og fukt er elektronikkens store fiende!    :wink:

mvh

JanS/ m/y Gygra

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...