Jump to content

Erfaringer, Tru design og Marelon ventiler


kvistadbonden

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte til Marelon eller Tru design skroggjennomføring og kuleventil på kjølevannsinntaket på min seilskøyte. Marelon er diskutert en del på dette forumet, men er det noen som har erfaringer med Tru design? Og er plastgjennomføring en god løsning for en trebåt? Er det noen på forumet her som har montert denne typen skroggjennomføringer?

 

bellvalve470300.jpg

Link to post
Share on other sites

Eg har montert en stykk tru design på septik 1 1/2" og en stykk 3/4" til kjølevannsinntak generator, dette på trebåt. Ventilene virker å være veldig solide og lette å betjene. Har bare erfaring fra i vår da dei ble montert. Prisen synes eg også var grei sammenliknet med andre merker. Brukte vanlig locktite ved montering. Trenger ikke tenke på tæring etc ved bruk av disse, er absolutt å anbefale.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
  • 2 år senere...

Byttet alle skroggjennomføringer på min båt til True design for 3 År Siden. Min erfaring er At dette er Superventiler som jeg kan anbefale . Åpner og stenger like lett som min kjøkkenarmatur som jeg har hjemme og dette etter att båten har ligget 3 år på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Leverandøren anbefaler Epoxy.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er klar over at epoxy er anbefalt, som har kommet opp i en del andre gode tråder slik som REM sin, men jeg skal ha båten på land om en uke og slik været er nå, så er jeg heldig om temperaturen kryper opp til 10 grader. Epoxy vil vel helst ha høyere enn det ved herding...

-dessuten er jeg mest fortrolig med tec7, siden jeg har brukt det før. Derfor spurte jeg om det, bare for å få bekreftet at noen her har brukt det uten å få seg ubåt. :)

Link to post
Share on other sites

Husk at anaerobt lim slik som Loctite 577 og lignende må ha ha kontakt med metall for å herde. Det er 2 ting som må til, uteslutting av luft(derav navnet anaerobt lim) samt kontakt med metall. Alternativt må aktivator benyttes for å "lure" limet til å tro det har kontakt med metall.

Disse ventilene er også laget av et upolart materiale som gjør at f.eks. Tec7 ikke vil få heft(den vil nok tette likevel, men da kan man like godt montere med høyviskøst smørefett).

 

Tror dere bør høre på REM og produsenten og bake de fast i epoxy !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket og dobbeltsjekket med Ilas angående bruk av tettemiddel, og han som satt der oppe sa. at jeg skulle bruke Tec 7. Jeg var skeptisk, da jeg i min jobb, aldri ville brukt bare det. Derfor gnagde jeg på ham om akkurat det, men han sto på

Sitt. Dette sitter som juling, og når det har herdet.skal du slite med å dra det fra hverandre igjen.

Derfor har jeg ingen problemer med å anbefale Tec 7 på disse ventilene. Det er jo ikke noe belastning i det hele tatt på dem med tanke på trykk heller, og båten flyter fint etter tre år :-)

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg brukte epoxy for å montere gjennomføringen. Brukte et Loctite produkt på gjengene. Husker ikke nummeret i farten, men det var beregnet for plastgjenger.

Opplevde epoxy som helt greit å jobbe med. Hadde ikke brukt det før.

Ville ikke Sikaflex 291 være et bedre alternativ enn TEC-7 til slik montering?

Link to post
Share on other sites

Er det for kalt er det bare å bruke en varmepistol for å sette igang herdeprosessen. Fungerer utmerket. Økt styrke får du gratis på kjøpet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

arrrg...hehe... jeg som håpte på vektige grunner, temp, for å gå for tec7... Det er vel best å gjøre som boka sier. Jeg resignerer og gir etter. føler jeg blir dradd etter håret når jeg nå begir meg ut på nye ting.

Men det skal dere ha alle sammen som presenterer små og store jobber dere gjør på båtene deres, det er til stor hjelp for oss som står foran ting som ihverfall føles som "skummelt".

Link to post
Share on other sites

Kjøper du "recessed skin fittings" og støper de fast i epoxy får du et heeeelt glatt undervannsskrog vet du Eureka.... :wink:

 

http://www.trudesignplastics.com/products/37-skin-fittings-recessed

 

Dette monterte jeg i fjor vår. Ser lekkert ut, uten noe som stikker ut.... også seiler jeg myyyye fortere..... føler jeg... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Har allerede kjøpt gjennomføringer og ventiler. Men det var ikke "recessed skin fittings". Den lokale båtbutikken solgte ut det de hadde til 50%... Men nå er ikke gjennomføringene det dyreste heller. Men det er jo ikke til å komme utenom at noe gjennomføringen for sjøvannsinntaket stikker ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket og dobbeltsjekket med Ilas angående bruk av tettemiddel, og han som satt der oppe sa. at jeg skulle bruke Tec 7. Jeg var skeptisk, da jeg i min jobb, aldri ville brukt bare det. Derfor gnagde jeg på ham om akkurat det, men han sto på

Sitt. Dette sitter som juling, og når det har herdet.skal du slite med å dra det fra hverandre igjen.

Derfor har jeg ingen problemer med å anbefale Tec 7 på disse ventilene. Det er jo ikke noe belastning i det hele tatt på dem med tanke på trykk heller, og båten flyter fint etter tre år :-)

Jeg skiftet alle skroggjennomføringer til Truedesign i fjor vår, og gjorde nettopp som Tom Rør sier, sjekket og dobbeltsjekket med ILAS om nettopp monteringen og fugemateriale. De sto på sitt, TEC 7 både som tetting mot skrog og i gjengene mellom gjennomføring og ventil. Dette har fungert upåklagelig sist sommer og det var ikke mulig å løsne dette i høst når jeg tok opp...

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

1 til 2 års erfaring er jo en ting, men hva med 10 år? 15 år? Meninga er jo at ventilene og gjennomføring skal holde minst den tiden.

 

Er det sika/ tec7 som historisk sett har blitt brukt på metallgjennomføringer?

Generelt så er det jo gjennomføringen/ ventilen av metall, i seg selv, som er problemet og gir lekkasjen/ dysfunksjon, ikke tettningen i seg selv, er der ikke det da?

 

Har dere alle gjort som REM og lagt inn vannfast finer som distansemateriale på gjennomføringen mellom strammemutter og skrog? -når dere har brukt tec7. - og ikke minst hvilken farge? Tec7-trans, gjennomsiktig, tåler vel ikke sjøvann.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...