Jump to content

Erfaringer, Tru design og Marelon ventiler


kvistadbonden

Recommended Posts

Jeg har foreløpig montert Trudesign på gjennomføringen til generatoren. Det var en finérplate innstøpt i skroget fra før, så jeg rengjorde bare hullet i denne og limte inn gjennomføringen med epoksy. Når denne var herdet monterte jeg kuleventilen med Sikaflex, slik Trudesign nevner i databladet.

 

Jeg er imponert over finishen på Trudesign, og kvalitetsfølelsen. Jeg har fire sett til som blir montert når jeg finner en passende anledning.

 

Jeg blir litt skeptisk når butikkene gir råd som går mot produsentens anbefaling, men jeg er kanskje litt rar.

Redigert av oivindg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, de sier nok Tec7 og Sika. Dette får de ta på sin kappe, jeg står på mitt.

 

Tec7 er en MS-Polymer på godt og vondt. Sika er så mangt, men jeg regner med at det er ett eller annet I-cure produkt de selger. Dette er en hybrid polymer av typen SPURS.

Ingen av disse 2 produktene har noen problem med sjøvann, men de har et heftproblem mot upolare overflater, i dette tilfellet en krystallinsk plast.

 

Om det er nok til at man får lekkasje vet jeg ikke og heller ikke når det eventuelt måtte oppstå, men å anbefale det ville jeg ikke gjort. "Fag-idioter" er slik som meg i slike spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er egentlig litt ille når forhandler nå gir dårlige anbefalinger til en "ny generasjon" som installerer. For folk hører jo også på hverandre og de som faktisk kan dette blir neppe hørt.

 

Så hvor er vi om 10-15-20 år med disse installasjonene som er gjort mot produsent sine anbefalinger? Hva sier forsikringa da mon tro? (Jeg tror jeg vet hva...).

Link to post
Share on other sites

Ja, de sier nok Tec7 og Sika. Dette får de ta på sin kappe, jeg står på mitt.

 

Tec7 er en MS-Polymer på godt og vondt. Sika er så mangt, men jeg regner med at det er ett eller annet I-cure produkt de selger. Dette er en hybrid polymer av typen SPURS.

Ingen av disse 2 produktene har noen problem med sjøvann, men de har et heftproblem mot upolare overflater, i dette tilfellet en krystallinsk plast.

 

Om det er nok til at man får lekkasje vet jeg ikke og heller ikke når det eventuelt måtte oppstå, men å anbefale det ville jeg ikke gjort. "Fag-idioter" er slik som meg i slike spørsmål.

 

Tru design benytter vel et komposittmateriale bestående av Polyvinylklorid (PVC) og glassfiber, så vidt jeg har skjønt. Polyvinylklorid er vel også det som benyttes i vanlige plast/"vinyl" bordgjennomføringer. Med andre ord skulle det vel ikke være mindre grunn til å bruke Tec 7 eller Sikaflex her enn for vanlige "vinyl" -gjennomføringer?

 

Spørsmålet er vel egentlig også hvorvidt hefteproblemene du poengterer for denne plasttypen, er vesentlig for tetningsegenskapene i denne brukssammenhengen. En del anbefalinger jeg har sett på montering av skroggjennomføringer anbefaler å la det herde over natta og stramme litt ekstra når tetningsmaterialet har herdet og dermed i praksis fungerer som en slags tilpasset gummipakning. Andre igjen mener den prosedyren ikke er nødvendig, uansett så illustrerer jo dette hvordan disse tetningsstoffene i praksis fungerer her, som en pakning, ikke som lim eller støp. Det er jo heller ikke vanlig å benytte tetningsstoff på slangestusser, ved montering av gummislanger, disse klemmes tette med klembeslag/slangeklemmer. På samme måte tvinger/klemmer gjengene i gjennomføringen det stivnede tetningsmassen sammen i hulrommene. Innenfor rørleggerfaget benyttes jo mye gjengeteip som vel også er en krystalinsk plastype, nærmere bestemt Polytetrafluoreten (PTFE) eller teflon, Tru design har også tidligere anbefalt gjengeteip for sine gjennomføringer på sine egne nettsider.

 

For et pakningsmateriale er ikke hefteegenskapene det prekære, det prekære er materialets evne til å holde sammen å gi en jevn/tett overflate ut mot beslagets overflatestruktur. Det er beslaget som fysisk holder/presser det hele sammen. For meg virker det som om du blander begrepene pakningsmaterialer og lime/støpe materialer, det er to vidt forskjellige ting. Selv om både Sikaflex og Tec 7 er materialer med limende egenskaper, så er ikke limegenskapene deres årsaken til deres popularitet som tetningsstoff i gjennomføringsbeslag i marine sammenhenger, det er deres fleksibilitet og sjøvannsbestandighet som gjør de så si enerådende.

Link to post
Share on other sites

Metallskroggjennomføringene mine var fin-fine, men kuleventilene var skikkelig fastrustne, så jeg skifter til Tru-Design, kjøpt fra Seatronic. En av grunnene til å velge Tru-Design er at kuleventilene visstnok skal gli like lett etter ti år som når de er nye.

 

På Seatronic anbefaler de Sikaflex og Locktite, så jeg har så langt kjørt på med dette. Jeg stoler på Sikaflex'en, men det som er viktig (ihht Seatronic og andre) er at man ikke skal stramme skroggjennomføringen skikkelig til med en gang, men vente noen dager til Sikaflex'en har herdet. Det er visstnok også viktig at Sikaflex'en bare blir utsatt for press og ikke gnis utover (altså, man skal ikke skru rundt på selve skroggjennomføringen etter at man har lagt Sikaflex, bare strammemutteren).

 

Jeg kommer til å sjekke nummer og instruksjon på Locktite'n på fredag, dersom Seatronic har anbefalt et produkt som ikke virker på plast så ... ja, det forbauser meg egentlig ikke stort.

 

Jeg skiftet inntak til toalett i fjor, og det har ikke vært noen lekkasjer så langt. Jeg er i ferd med å skifte septik og utløp til kjøkkenvask og baderomsvask.

 

Skroggjennomføringen til kjølevannsinntaket vil jeg helst ikke bytte - det er med gitter, og basert på erfaringene mine fra byttingen av de øvre skroggjennomføringene tror jeg nok selve skroggjennomføringen er god, så jeg ønsker primært å skru ut og bytte ut bare kuleventilen - men det er vanskelig å komme til, og jeg tørr ikke skru for hardt på kuleventilen i tilfelle skroggjennomføringen plutselig løsner. Kanskje jeg utsetter dette til neste gang jeg har båten i opplag.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal oppdatere båtwiki'en i løpet av dagen til å reflektere at det er en viss kontrovers rundt bruk av sikaflex/tec7 og locktite på vinylgjennomføringer. http://www.baatwiki.no/wiki/Skroggjennomføring

 

Det er som Bølgende Blå sier ikke limegenskapen men tettingsegenskapen man er ute etter - akkurat som en gummipakning heller ikke limer særlig godt, men er godt nok som tetting. Når man en gang i fremtiden har funnet ut at vinylgjennomføringer er en dårlig idé, bør det være mulig å fjerne gjennomføringene, og da er epoxy en dårlig idé. Tror jeg.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Tru design benytter vel et komposittmateriale bestående av Polyvinylklorid (PVC) og glassfiber, så vidt jeg har skjønt. Polyvinylklorid er vel også det som benyttes i vanlige plast/"vinyl" bordgjennomføringer. Med andre ord skulle det vel ikke være mindre grunn til å bruke Tec 7 eller Sikaflex her enn for vanlige "vinyl" -gjennomføringer?

 

Spørsmålet er vel egentlig også hvorvidt hefteproblemene du poengterer for denne plasttypen, er vesentlig for tetningsegenskapene i denne brukssammenhengen. En del anbefalinger jeg har sett på montering av skroggjennomføringer anbefaler å la det herde over natta og stramme litt ekstra når tetningsmaterialet har herdet og dermed i praksis fungerer som en slags tilpasset gummipakning. Andre igjen mener den prosedyren ikke er nødvendig, uansett så illustrerer jo dette hvordan disse tetningsstoffene i praksis fungerer her, som en pakning, ikke som lim eller støp. Det er jo heller ikke vanlig å benytte tetningsstoff på slangestusser, ved montering av gummislanger, disse klemmes tette med klembeslag/slangeklemmer. På samme måte tvinger/klemmer gjengene i gjennomføringen det stivnede tetningsmassen sammen i hulrommene. Innenfor rørleggerfaget benyttes jo mye gjengeteip som vel også er en krystalinsk plastype, nærmere bestemt Polytetrafluoreten (PTFE) eller teflon, Tru design har også tidligere anbefalt gjengeteip for sine gjennomføringer på sine egne nettsider.

 

For et pakningsmateriale er ikke hefteegenskapene det prekære, det prekære er materialets evne til å holde sammen å gi en jevn/tett overflate ut mot beslagets overflatestruktur. Det er beslaget som fysisk holder/presser det hele sammen. For meg virker det som om du blander begrepene pakningsmaterialer og lime/støpe materialer, det er to vidt forskjellige ting. Selv om både Sikaflex og Tec 7 er materialer med limende egenskaper, så er ikke limegenskapene deres årsaken til deres popularitet som tetningsstoff i gjennomføringsbeslag i marine sammenhenger, det er deres fleksibilitet og sjøvannsbestandighet som gjør de så si enerådende.

 

Sjekket pakningsvedlegget til Tru Design, det er ikke vinyl, men glassforsterket Nylon 6 som benyttes, skivene er ren Nylon 6, angående tetningsstoff står det følgende, ordrett; All types of Standard Bedding compounds and Epoxy and Polyester Resins can be used in installation.

 

Det er vel forøvrig også gjerne "nylon" som benyttes i alminnelige plastbordgjennomføringer, -jeg blingset litt på begrepene i morgentimene...

Link to post
Share on other sites

Vær så snill Tobixen, ikke kall materialet som TruDesign ventilene er laget av for vinyl. Materialet er glassfylt Polyamid, nærmere bestemt PA66. Vinyl (PVC) er forøvrig en amorf plast og egner seg utmerket for liming, men har av andre årsaker liten anvendelse til utsatte detaljer i båt.

 

Tilføyet: Ser at Bølgende Blå kom meg i forkjøpet her og dementerte.

Redigert av REM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vinyl (PVC) er forøvrig en amorf plast og egner seg utmerket for liming, men har av andre årsaker liten anvendelse til utsatte detaljer i båt.

 

 

 

Slik jeg har skjønt det, er Polyvinylklorid på lik linje med Nylon 6 semikrystalinsk. Det vil si at det er innslag av amorfe områder i plasten.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som fortsatt har sin engelsk skriftlig fremstillingsevne i behold og har lyst til å sende en epost til TD for å få en oppklaring?

 

Synes det er en interessant vinkling at epoxy er for å jevne ut kontaktflater/ skrog.

 

Om f.eks tec7 ikke hefter på TD, da skal det vel være mulig å kline litt masse utvendig på en ventil, la det herde, for så å enkelt pirke det bort? Og det skal være lett å demontere en allerede montert gjennomføring, pga dårlig hefte.

 

Som jeg nevnte før, og Pinkvin trekker frem, hva om 15-20 år?

Link to post
Share on other sites

All types of Standard Bedding compounds and Epoxy and Polyester Resins can be used in installation.

 

Det står at alle typer monteringsmasse og epoksi eller polyester kan brukes.

Tec, enellerenannen Sika, Casco, Araldt eller glassfibersparkel.

Alt kan brukes.

Sjøl bruker jeg kun Sika 291 til slikt.

De fleste forhandlere er voldsomt imot denne, men det er fordi den er datostemplet og ikke kan selges etter siste salgsdato.

Link to post
Share on other sites

Jeg var i butikken sist høst for å kjøpe Sika 291 (til tetting mellom nytt stevnsbeslag og kjøl), og fant en patron i hyllen. Men da jeg kom til disken og skulle betale, ble jeg spurt om når den skulle brukes. Nå i høst, eller til våren svarte jeg. Da kikket damen hos TSG Strømmen etter på patronen, og gikk umiddelbart tiibake til hyllen og fant en patron med lengre holdbarhet i tilfelle jeg ikke skulle bruke den før til våren (som jeg nå nettopp har gjort). God service vil jeg si!

Link to post
Share on other sites

Er det noen som fortsatt har sin engelsk skriftlig fremstillingsevne i behold og har lyst til å sende en epost til TD for å få en oppklaring?

 

Synes det er en interessant vinkling at epoxy er for å jevne ut kontaktflater/ skrog.

 

Om f.eks tec7 ikke hefter på TD, da skal det vel være mulig å kline litt masse utvendig på en ventil, la det herde, for så å enkelt pirke det bort? Og det skal være lett å demontere en allerede montert gjennomføring, pga dårlig hefte.

 

Som jeg nevnte før, og Pinkvin trekker frem, hva om 15-20 år?

 

Dette er måten å gjøre det på. La den ligge 3-4 uker, eventuelt 2-3 dager i stekeovn ved 70 grader. Sitter den etter denne tiden er det tut-og-kjør !

 

Sjøl bruker jeg kun Sika 291 til slikt.

De fleste forhandlere er voldsomt imot denne, men det er fordi den er datostemplet og ikke kan selges etter siste salgsdato.

 

Alle elastiske lim og fugemasser har en levetid. Den er typisk 12 mnd. etter produktsjon og skal være gjengitt på patronen. Jeg tror alle produsenter benytter utløpsdato som merkesystem(ikke produksjonsdato).

Dette gjelder akryler, silikoner, MS-Polymerer, Hybrid Polymerer. Fellesnevneren er(bortsett fra akryl som bare blir tykkere i konsistensen) at de herder tregere enn normalt når de blir gamle. Silikon er den mest utsatte og i verste fall herder den ikke i det hele tatt om den nærmer seg et halvt år over utløpsdato. Alle slike produkter som har gått over dato vil også føles seigere å jobbe med(bortsett fra silikon som ikke endrer karakteristikk).

 

Så det at forhandlere er voldsomt imot å selge Sika pga datostempling tror jeg må være en sannhet med store modifikasjoner. Sjekk neste gang du er i en bygg-sjappe og se hvor mange merkevarer du finner uten datostempling. Jeg tror du blir skuffet(den står oftest printet med inkjet øverst på patronene sammen med et batch nummer). Typisk: 10/14 som refererer til måned/årstall. På fugeskum står dette stemplet under boksen og der er det mye gammel vare i butikkene.

Link to post
Share on other sites

Har også lyst til å nevne dette med saltvann-bestandigheten for alle elastiske lim og fugemasser.

Den er ikke 100%. Saltvann er et meget aggressivt medie og vil over tid byte ned et slikt produkt, også de produktene hvor produsentene hevder at de tåler saltvann(verden vil bedras).

Det som gjør at dette ikke har noen stor betydning for oss båtfolk er at alle applikasjoner under vann er til dels beskyttet av det produktet du monterer og da blir levetiden lengre enn behovet uansett. Om man har en feit ubeskyttet fuge under vann vil man i løpet av en del år kunne merke at denne mister litt av styrken sin og ganske enkelt kan "plukkes i biter" og bort fra overflaten.

Dette var bare et apropos og i praksis har det ingen betydning.

Link to post
Share on other sites

Jeg ødela gjengene på en truedesign gjennomføring...

 

Fikk beskjed av TD selger om at det var det samme hva av gjenge tettning jeg brukte.

Ventilen min må stå en spesiell vei, kan jeg bruke Hamp og sånn mørke grå guffe?

"Ja ingen problem det"

 

Dette resulterte i at ventilen hoppa over og rundet gjengene....

 

Tanken var å kunne få den av for innspeksjon, resten ble limt med Sika 291

Link to post
Share on other sites

Jeg ødela gjengene på en truedesign gjennomføring...

 

Ventilen min må stå en spesiell vei, kan jeg bruke Hamp og sånn mørke grå guffe?

 

 

Jeg innbiller meg at det er det som er den store fordelen ved å bruke epoxy på gjengene. Da er det vel ikke nødvendig å teite delene helt sammen, for de blir allikevel helt tett og fast når epoxyen er herdet? I ditt tilfelle, Luco, så gjenger du ventilen på et stykke for så å sette den riktig vei. Når epoxyen er herdet så vil alt være fast.

Tar jeg helt feil nå?

Link to post
Share on other sites

Jeg innbiller meg at det er det som er den store fordelen ved å bruke epoxy på gjengene. Da er det vel ikke nødvendig å teite delene helt sammen, for de blir allikevel helt tett og fast når epoxyen er herdet? I ditt tilfelle, Luco, så gjenger du ventilen på et stykke for så å sette den riktig vei. Når epoxyen er herdet så vil alt være fast.

Tar jeg helt feil nå?

Det høres riktig ut, men dersom man en gang i fremtiden ønsker å vinkle ventilen en annen vei, så sliter man ...

Link to post
Share on other sites

I mine papirer anbefaler Tru Design epoksy mellom gjennomføring og skrog, ikke på gjengene. På gjengene anbefaler de teflonteip, Locktite 55 gjengeteip, 3M Fast Cure 5200 eller Sikaflex 291i. Alle disse vil være demonterbare, men da må man selvsagt bruke stor kraft. Selv har jeg brukt Sikaflex 291. Sauset på gjengene og skrudde til kuleventilen sto i riktig retning. Enkelt og greit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...