Bergen Startet 10.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2010 Dette har jeg troen på. En slipper Sotrabroen og tidevannsutfordringene sør for denne. I tillegg gir seilasen til Florø enda flere rutealternativer og som en bonus får en en seilas i et meget vakkert naturområde. Et lengre rutevalg for de raskeste båtene (gir mere samlet målgang) kombinert med "planlagt" pitstop på dagtid bør også gi ytterlige en bedre sosial ramme rundt regattaen. All ære til arrangørene som har vist evne til nytenkning Håper de blir belønnet med ekstra stor påmelding. Link Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shaukaas Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 Jeg må så absolutt si meg enig; og ser frem til en krevende og spennende seilas i 2011. Det blir ihvertfall spennende å seile på steder man aldri før har vært! Det ser ut til å være mange stygge grunner vest for utløpet av Sognefjorden (har kikket litt på sjøkartet på gulesider.no) - er det noen som er kjent i området og som har noen tips rundt bl.a. dette? Men pinsen i 2011 kommer jo nokså seint, i følge mine sikre kilder. Er det noen som har noen formening om regattaen blir avviklet så sent som i Juni? Må si meg imponert over hvordan SMDH 2010 ble avviklet; og leder meg til å bli med videre på dette! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Der er god plass ved Sognefjordens utløp. Navigasjonsmessig er ikke denne ruten så mye mere krevende enn hva tilfellet var til Skudenes. Noen som vet noe om tidevannstrømmer i Ytre Steinsundet og Krakhellesundet? Har aldri bitt meg merke i at disse har vært nevneverdig tilstede de gangene jeg har passert her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Litt uenig ang hvor lett navigasjonen er nordover. Spseielt Stavfjorden er ugrei hvis man har tenkt å krysse rett over fra Alden. Mye paddemark og lite merker. Det er bare to leder som er merket over Stavfjorden så vidt jeg vet, og det er hhv vest og øst for Askrova. Den vestlige leia virker smal og har få merker, så det tryggeste er vel å gå hovedleia forbi Staveneset og ø for Askrova. Lurer på om arrangøren kommer til å legge opp en obligatorisk runding her inne for å tvinge båtene inn i den tryggeste leia? Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Hei Det er berre eit hamnekart eg har brydd meg om å kjøpa, og det er Florø. Det er ein grunn til det... Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 2.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Litt uenig ang hvor lett navigasjonen er nordover. Spseielt Stavfjorden er ugrei hvis man har tenkt å krysse rett over fra Alden. t og ø for Askrova. Om en på død og liv skal ta korteste vei fra Alden til Florø er jeg enig, men om en går hovedleden har en Tussen,Blåna og et par staker å støtte seg på så lenge sikten er noenlunde. Om en går opp mot Kvannskjer fra syd burde passering vest av Askrova også gå greit. Om en vil følge havet lengst mulig er der jo også muligheter for å seile inn ved Kinn men dette kan kanskje virke litt utfordrende i en liten båt hvor det kan være vanskelig å finne staken på grunnen i innseilingen. Men om været er bra og en har en liten plotter burde dette også gå greit. Men distansen er kanskje litt lengre ved dette valget? Noen som har formening om hvilken lei som gir kortest distanse fra Hjeltefjorden til Florø? Verre er det at Seilmakeren i år ikke går i pinsen som vanlig og aktuelle datoer passet særdeles dårlig med arbeidsplan.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 2.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 (redigert) Hei Det er ein grunn til det... Og grunnen er? Etter at området sør for Stabben ble mudret/utsprengt er ikke denne innseilingen lenger det den engang var. Redigert 2.Januar.2011 av Bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Litt måling på kartet antyder at en utaskjærs rute til Kinn er ca 56nm fra Fedje til Stabben, men da går ruten tildels over noen grunner hvor det sannsynligvis bryter i dårlig vær. Skal du være helt på den sikre siden så bør du kanskje gå V for Breidskallen, og da blir denne ruten enda lengre. Hovedleia, som går V av Byrknesøy, Ytre Steinsundet og så inn mot Stavenes er ca 5nm kortere. Dette burde derfor være liten grunn til å velge havet, Jeg er forøvrig enig i at hovedleiea er uproblematisk å navigere, men arrangøren bør kanskje ta noen grep for å forhindre at noen velger en risikabel snarvei over Stavfjorden? Den indre leia gjennom Mjømnesundet eller Ånnelandsundet/Mjåsundet og videre gjennom Krakhellesundet er neppe noen vinnerrute, men et tryggere alternativ for de mindre båtene i dårlig vær. Jeg har selv erfart at Bufjorden kan sette opp en stygg og krapp sjø ved V-SV vind. Den er merket som farlig bølgeområde, og de lokale fiskerne er visstnok ikke særlig begeistret for denne strekningen. Tidevannet kan gå med et par knop under broen i Mjåsundet, men dette er vel også det eneste stedet du risikerer å slite med strømmen. Vinden er forøvrig ikke like lunefull i Mjåsundet som den er i mange av sundene S for Bergen, så det burde uansett gå greit å seile gjennom her. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 2.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Blir uansett en spennende regatta ettersom her er flere valgmuligheter av rute. Påmelding skal starte 5.januar så da er spennende å se om dette trekket er det som skal til for å få flere deltagere. Ytre Steinssund er også "plaget" med tidevannstrømm i følge lokalkjente jeg har snakket med selv om jeg aldri selv har opplevd den (men så har jeg kun gått med motor i sundet) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Og grunnen er? Etter at området sør for Stabben ble mudret/utsprengt er ikke denne innseilingen lenger det den engang var. Hei igjen. Det er nokre år sidan sist eg var i Florø, men eg synest området utanfor Florø er/var ureint og at det var mange sjømerke å halda styr på. Eg skal ta ein kikk i hamnekartet neste gang eg er ombord. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 5.Januar.2011 Del på Facebook Svart 5.Januar.2011 Jeg satt å så litt på dette i går, selv om konklusjonen etter fjorårets heller svake innsats var at vi ikke skulle delta igjen før vi hadde hevet oss betydelig så er det jo veldig fristende når en sitter her med abstinensene... Svært positivt at Sotrabro-problematikken er borte, starten går 1800 torsdag og det er vanlig helg slik at ikke en fin familiehelg går bort... Nei, jeg får sett meg ned å studere C-Map kartet, er ikke veldig gira på nye farvann i mørket dersom det er krevende navigering, liker å ha vært der på dagen først... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 5.Januar.2011 Del på Facebook Svart 5.Januar.2011 Med sen start, og årstiden tatt i betraktning, så burde det være greit lys når du kommer opp i de områdene hvor navigasjonen blir litt mer utfordrende. Med mindre du har det veldig travelt, da ;) Og området der oppe er jo helt fantastisk, mye mer "villmark" enn sør for Bergen. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Junke Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 i følge innbydelsen blir det fritt løp til Florø, og en begrensing i Hjeltefjorden Sørover. Den største klassen skal seile litt lenger Med andre ord, her er det mangen muligheter! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 24.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 Det nærmer seg start på regattaen. Har vi noen medlemmer fra BP med i år? Arrangøren er nok noe skuffet med kun 63 påmeldte båter, en hadde vel et håp om å passere 100. Håper likevel de fortsetter med Florø som snuhavn neste år da jeg håper å ha båt å stille med! Håper ikke uværet som herjer nå hindrer de langveisfarende å rekke frem til starten. Foreløpige værvarsler antyder rolige vindforhold torsdag, mens returen fra Florø ser ut til å bli en grei seilas med Nordlig frisk bris. Jeg ser i alle fall frem til å følge med på regattaen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 (redigert) Var en stund i tenkeboksen, men selv om de nå har gjort en del smarte grep som absolutt hever regattaen ble det også litt fjernt å seile til Florø i ukjent farvann. Jeg følte at det måtte gjøres litt mer forberedeleser om en skulle være med i år, tror nok en del andre har kommet til samme konklusjon. MEN, det blir sikkert knall for dem som er med og flott at det løyer litt nå så det går ann å seile på skikk... 20 m/sek er det iallefall langt over det jeg trives med... MEN, jeg skal sitte klistrert foran PCen om det ikke blir henting av båt hos Fjordsailing, den ligger der pt, men det er ikke vær til å lime vinduer i så nå tror jeg båten blir hentet uansett... Har snart vært der i 10 dager og det er ikke utsikter de nesten 10 dagene heller, så da får vi ta dette senere, har glippet 2 tirsdagsseilaser og vil nødig glippe søndagens lokale regatta, GNUEN også... Når det gjelder Seilmakeren så heier jeg med STORM, SILJE OG AMELIE, alle er sterke utfordrere til de beste plasseringene:) Redigert 24.Mai.2011 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Da er de holdt på snart seks timer tracking finnes her men selv får jeg ikke opp båtene nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Da var den første grunnstøtingen et faktum - SERAPH har gått på grunn vest for Askrova. Dessverre ikke så overraskende... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 2 av 3 Stord båter leder sin klasse, ikke verst! Ikke rart vi sliter i tirsdagsseilasene:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Junke Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Dessverre ikke så overraskende... Hva menes med dette? Er det løpet eller mannskapet du er kritisk til? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 (redigert) Jeg vil ikke komme med noen kritikk, aller minst av selve løpet siden jeg selv har ivret for en regatta nordover, og er innmari lei meg for at jeg ikke fikk anledning til å delta i år Men, området rundt Stavfjorden er et navigasjonsmessig vanskelig område med mange umerkede grunner, også midtfjords. Den vanlige leia, som nyttetrafikken bruker over Stavfjorden og som er godt merket, går øst av Askrova. Den leia som Seraph sannsynligvis har valgt er mye kortere, men er også mye dårligere merket. Fra Blåna lykt til Kvanskjær lykt er det 6,6nm iflg kartet. For å navigere sikkert her, må man følge de smale hvite sektorene til Kvanskjær lykt. Den hvite sektoren mot Blåna er 3 grader bred. Den trygge leia videre N fra Kvanskjær er ikke stort bredere - 5 grader. Utenfor de trygge sekorene er det flere undervannskjær med dybde på ca 4 meter. Hvis det er litt dønning, som det sannsynligvis har vært med dette været, så er disse grunnene neppe trygge å gå over. Det er ingen andre sjømerker i dette området, og holmene er ganske lave og flate så det kan være vanskelig å få sikre visuelle posisjoner. Javel, men man kan jo følge GPSen, og da er man vel trygg? NEI!!! Kartene i dette området ble senest målt opp på 50-60-tallet. Siden det ikke finnes noe annet datagrunnlag, så er det nødvendigvis disse gamle kartene som legges til grunn for de digitale kartene. Iflg min svigerfar, som i en årrekke har seilt på hurtigbåten til Selje som styrmann, så skjer det rett som det er at GPSen viser at de seiler 20 meter inne på land. Men, som han også påpeker, så er det jo egentlig fantastisk hvilken presisjon de gamle kartmakerne fikk til før GPSens tid - 20 meters avvik er jo tross alt ganske bra med datidens hjelpemidler. Problemet er når moderne seilere ser en grunne på kartplotteren og tror at grunnen ligger akkurat der, mens den i virkeligheten kan ligge hvor som helst innenfor en radius på 50 meter eller mer fordi kartgrunnlaget faktisk er ganske unøyaktig. I tillegg bør man nok regne med at det er en del grunner i dette området som ikke er kommet med på noe kart. Redigert 27.Mai.2011 av Smurph (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Junke Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Takk for oppklaringen Smurph Jeg er enig med deg. Dette området er jo ett skikkelig paddehav! Jeg synes jo denne typen utfordringer, godt kan være en del av en slik type regatta. De aller fleste som deltar på slikt, er jo godt erfarne seilere. Hadde dette vert en familie regatta (f.eks askøy rundt), burde det nok vert lagt inn flere merker, for å styre unna de verste områdene. Det er selvsagt synd at noen går på grunn, men det er jo som de sier selv, en feilvurdering av mannskapet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Jeg bor i Florø og jobber som los, men har aldri seilt vest om Askrova. Ikke med fritidsbåt engang. Det lar seg nok fint gjøre men hvorfor gå vest om når leia er øst om og godt merket? Da skal du ha seilt med kjentmann før iallefall.. Hvor mye kortere er det da? Har aldri målt. Det er vel konkurranse instinktet som gjør seg utslagsgivende for båtene her da.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Hovedkart 26 Håsteinen - Batalden sjømålt 1955 - 1968. Nytt kart 1971, nytrykk 2010. http://www.statkart.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=6388 Har vært med på å krysset Stavfjorden korteste vei fra Tvibyrgje til vest for Askrova etter et båtsportkart med en 50 fots Fairline. Min erfaring med Stavfjorden er at følger du kartet og oppmerkingene der, så flyter du. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 :drink:Og da var Carl Otto med Cubaneren kommet i mål som første båt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Gratulerer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.