Jump to content

Volvo penta V8, stopper plutselig


MissCaptain

Recommended Posts

Hei!

 

Har en Volvo penta V8èr, 305 hk, 83 modell. Har brukt den i hele sommer og den har fungert perfekt (litt treg å få startet opp, ellers bra). Men på slutten av sommeren stoppet den pluselig mens eg var ute å kjørte. Fikk tatt den inn til land, og tømte bensinfilteret, og den startet igjen (da var det gått noen timer, og båten sto i solen og tørket).

 

Etter dette gikk den fint på noen turer til, før det skjedde igjen. Det samme skjedde igjen, i fart stoppet den plutselig, og ville ikke starte før det var gått noen timer.

 

Bensinen i bensinfilteret ser bra ut (ikke vann). Har byttet noen deler på forgasseren, men motoren slukner etter en stund fremdeles. Ellers har eg byttet alle tennpluggene, tennstift og fordelerlokk nylig.

 

Noen som har noe ideer til hvor jeg skal fortsette å lete etter feilen ?

 

Modesty

Link to post
Share on other sites

Adeno: Har ikke ikke bytet coil, bør kansje gjøre det ?. Oljen ser ihvertfall helt fin ut, ingen indikasjoner på at det er vann i oljen.

 

Draco aq140 : med kondensator, mener du coil ?

 

-Stig- : satte på forgasseren igjen i dag, og lot båten gå ganske lenge. Stoppet etterhvert i dag og, men lot seg starte igjen. Hadde den gjort det med våte plugger ?

 

Modesty

Link to post
Share on other sites

Kondensator

 

Condensor.jpg

 

Sitter sannsynligvis inne i fordeleren på din motor:

 

points.gif

 

Men noen ganger utenpå fordeleren:

 

compufire5.jpg

 

 

Koster noen få kroner, og kan være verdt å bytte. Ta med coilen, og du har nesten utelukket tenningen som problemet.

 

Edit: fant bildet av det jeg mener er din fordeler, kondensatoren er #4:

 

 

6080.jpg

 

 

Er motoren en AQ311 med 307hk ???

 

Edit igjen :headbang: : Du er sikker på at det er en 83 modell, og i såfall at det ikke er en Volvo motor som er bygget på en GM 305, og ikke en motor med 305hk, da Volvo ikke produserte noen motorer med 305hk i 1983, og AQ311 ble satt i produksjon i 1986 ???? :confused::confused:

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skrev feil - det er en 205 hk motor. Usikker på hva modellen heter. Men skal være en 83 modell.

 

Det skulle vel tilsi at det er en V6 motor, legger ved en liste over motorer mellom 200-300 hk, fra åttitallet, se om noe ser kjent ut.

 

Det er en del av disse motorene som ikke hadde verken stifter eller kondensator, og noen er senere oppdatert til elektronisk tenning, så det kan være litt vanskelig å finne feilen når man ikke vet hvilken motor der er, det er kun derfor jeg maser om dette.

Som regel vil en slik blå coil fra Biltema fungere som en erstatning, i hvert fall for å teste om dette er feilen. Prisen på en slik er vel rundt en hundrelapp. Så vidt jeg kan huske skal V8 motorene ha en coil med 1,5ohm, og ikke 3ohm, men det spiller liten rolle kun for å sjekke om det er dette som er feilen.

Dersom det er tenningen er det sannsynligvis coilen som blir for varm og kutter etter en tid, for deretter å starte når coilen har kjølt seg ned igjen, men det kan være kondensatoren som kan oppføre seg på samme måte. En annen vanlig feil som kan gi samme symptomene er diverse feil i drivstoffsystemet.

 

volvomotorer.jpg

Link to post
Share on other sites

Litt mer info:

 

Motoren starter ganske greit, men når den settes i gir så stopper den hvis jeg ikke har mye gass.

Når jeg prøver å starter den igjen da, må jeg ha mye gass for å starte den.

 

I sommmer ville den ikke starte på mange timer( etter å ha kjørt på fullt i 15 min) , men når jeg nå tester den kun i havnen så er den bare vanskelig (men da er den ikke så ikke varm).

 

Torill.

Link to post
Share on other sites

synes det høres litt ut som om den"flyter" over i forgasser jeg.lukter det bensin i motorrom eller av eksos når du starter etter den stopper?

Synest denne er fornuftig eg. Rimelig enkel å sjekke er den også.

Ta av luftfileter/flammedemper eller hva det nå heter så du ser rett ned i forgasseren når motoren går på tomgang.

Det skal da ikke dryppe/renne bensin ifra hoveddysen/venturi. Den saken som sitter lengst oppe og normalt sett midt

i innsugshullene i forgasseren. Prøv kanskje med en ørliten økning av turtallet også.

Forgasseren skal på tomgang kun få bensin gjennom tomgansdysen og den sitter lenger nede ved selve gasspjeldet.(i ytterkant der spjeldet lukker)

Årsak til forgasser fløyming kan være feil justert flottørhøgde / lekkasje i flottør / smuss i flottør nål/dyse eller skade på tetningsflate i sete eller tupp på flottørnål.

At den er nyovehalt betyr nødvendigvis ikke at den er ok?

Visst den har automatshoke så sjekk at denne kobler ut. (gjelder for så vidt man. shoke også)

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...