Jump to content

Prosjekt hjemmelaget ROV


jensemann2

Recommended Posts

dsc09517.jpg

dsc09516.jpg

dsc09515.jpg

 

 

Det du trenger: en stk håndgranatboks av typen plast med skrulokk og O-ring. 5-6 meter alu vinkel, 3 lensepumper rule 360 GPH, hobbypropeller 50 mm, overganger til disse, kamera (17 dollar på dealextreme inkl frakt), 6 stk DPDT releer, masse ledninger, CAT 5 nettverkskabel, 120 cm PVC rør med endelokk, glassfiberrist til å ha i bunn, 3 stk brytere til kontrollpanel, en liten LCD skjerm (50 dollar fra dealextreme, en koblingsboks, noen kabelgjennomføringer i IP 68 klassifisering.

 

Alt i alt kom jeg vel på 2000 kroner ca.

Link to post
Share on other sites

oppdriften er regulert med lodd slik at rov'en er nesten nøytral i vannet. Dvs den har en svak positiv oppdrift. Når jeg kjører den vertikale thrusteren nedover synker den til bunns. Når jeg kjører den andre veien stiger den. Hvis jeg kutter all strømmen kommer den sakte til overflaten.

Link to post
Share on other sites

Jeg styrer dem med 2 stk releer pr pumpe som er koblet slik at polariteten snus når jeg setter strøm på 2 ulike ledere. Hovedstrømmen fordeles nede på rov'en, så jeg har kun 2 tykke ledninger ned og 8 tynne(nettverkskabel) jeg leste på http://www.homebuiltrovs.com at slike pumper er testet til 200 fot uten å lekke.

Link to post
Share on other sites

ok, så du har separate knapper/brytere for hver pumpe/rotasjonsretning? Ikke noe joystick el.lign?

Får du ikke problemer med reflekser siden belysningen sitter så nærme objektivet?

 

Håper du finner ut av opptaks-problemet, ville vært veldig artig å sett denne i 'arbeid', jeg og mons har fablet om å lage noe sånt i en mannsalder... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Stilig sak må man si ja. Fin til å finne hummer?

Vi brukte ir lys i brønnene på brønnbåter men fikk en del refleks, skifta til led og det ble mye bedre. Men vi bruker

ekstra belysning med metal halid pærer trur eg de heter. Det er først og fremst fordi de står både tørrt og neddykka og

da er det mindre fare for at glasset skal sprekke ved varmesvingninger.

Trur det er dette: http://www.scansecure.no/files/Vidron/VN-SVUC-MINI.pdf

Det andre er wibre men husker ikke eksakt betegnelse i hodet, men nå koster det mer penger.

http://www.wibre.de/lang/english/index.php?inhalt=produkte&gruppen=unterwasser-aufbau

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kameraet er farge. Auto fokus på kamera,ikke zoom. Mine pumper tålte fint 20 meter. Olje er en god idé. Men det bremser vel ankeret i motoren litt? Tror ikke det går å fylle luft i,da kommer den til å lekke ut rundt akslingen når den er i overflate stilling. Jeg har ikke hastighetskontrol l, kun av og på begge retninger. Funker fint det.

Link to post
Share on other sites

Den grå koblingsboksen er med o-ring Ja. Den ble ikke tett nok,så etter å ha koblet sammen alle ledningene fylte jeg den smekkfull med sjøvannsbestandig grease. Jeg skal forske litt på det med olje i motorene. Jeg brukte modellbåt propeller 3 blad 50mm diameter. Gir en bra skyvekraft,men jeg vil nok bytte til større motorer. 500 gph pumper kanskje. Da tåler den mer strøm i sjøen uten at den driver av.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...