Jump to content

sentralvarme med refleks oljeovn


Keiko123

Recommended Posts

Hei! Holder på å montere refleks ovn, varmtvannstank og 3 radiatorer. Lurer på om noen her har noen tips og skisser til hvordan man skal koble dette sammen. Skal bruke sirkulasjons pumpe og jeg hadde tenkt å koble det via motor også. Har koblingene på motor klar. Har også ekspansjonstank. Hadde en plan men den forvant ut av hodet mitt da jeg skulle tegne skisse av det. :confused:

Har 16mm varmtvannslange som jeg tenkte å bruke.

På forhånd takk...

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har koblet opp et anlegg i min båt med 3 radiator med vifter bak, gjenom varmtvanstanken og motoren.

Det går en slange ut fra varmeren (Webasto termotop 5kw), til en forgening, der det går til hert enkelt defroster.

koblet_slik.jpg

14122009306.jpg

Grunnen til at jeg gjorde det slik, er at da får alle "forbukere" lik varme.

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser bra ut! Takk for svar. Blir vel å gå for å parallell koble radiatorene og varmtvannstanken. går så inn med refleksovnen foran varmtvannstanken med sirkulasjonspumpe. Har en stor ekspandsjonstank på motoren og en liten en jeg tenkte jeg skulle montere på enden av systemet foran i båten. Må vel bruke noen kraner her og der. Skal montere en egen varmeveksler på motor siden etterhvert.

Tar gjerne imot flere ideer. Har lest de trådene som ligger her.

Har endelig kommet så langt på prosjektet at jeg blir ferdig til sommeren :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Keiko123,

Ja paralell er lurt, får lik varme på alle forbrukerne da, men husk at det skal sirkulere, se hvor jeg har koblet etter defrosterne, og at de kommer inn på en slange inn på returen til varmeren.

Ekspangsjonstanken må være høyest!

Jeg bruker ekspangsjonstanken på motoren, som er høyest.

Varmvanstanken ligger i kjølen, nederst, husk at varmtvann går oppover.

Når varmvanstanken står på, når det er kaldt, er det en liten lunk opp på motoren! lurt.

Har du båt som er bygget på Aukra, møbel av en båt?

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel ikke bygd der. Ble bygd inne på Valøy i Snåsa av alle plasser. Arbeidet ble fulgt opp av Vaagen og de leverte tegninger og matriale samt at de la teakdekket. Båten var ribbet innvendig for oppbygging på nytt da jeg kjøpte den. Skroget er akkurat som nytt enda. Lurer på en ting? Skal det varme vannet inn nede eller oppe på radiatorene. Skulle jo tro at vannet kjøles ned når det kommer inn og dermed må inn oppe?

Har varmvannstanken nesten i bunn. Den er på hele 60 liter...Så det blir litt å varme opp..

Link to post
Share on other sites

Er viktig at mann har ett tett system. ihvertfall vis man har motoren koblet i dette systemet. Da vann under trykk koker ved (mye) høyere temperatur. Er som regel en ventil i lokket til ekspansjonstanken som slipper ut vis trykket blir for høyt. Og vannet kjøles fort når det kommer ut i systemet så fremt det er sirkulasjon.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke krangle :wflag: Men tror man må kjøre inn vannet oppe... Kaldt vann er jo tyngre. og det vil være naturlig at vannet som er i radiatoren er kaldere enn det som kommer inn. og det må jo da ned men man kan jo snu på det og si at vannet som kommer inn er varmt og dermed stiger opp. :-)

Redigert av Keiko123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! Har lagd en tegning på slik jeg hadde tenkt å sette opp dette. Lurer litt på hvor jeg skal plassere sirkulasjons pumpen.

Tenkte å sette den slik at jeg kan bruke varme kolben i varmtvannsberederen til å holde litt lunk i båten når den ikke er i bruk. Da vil den også hjelpe til med sirkulasjon på motoren.

Hva tror dere?

tegning_sentralvarme_2.jpg

Redigert av Keiko123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har en stund nå hatt en Webasto W90 og er kjempefornøyd med den. Jeg har montert den slik at den henter vann fra motoren og sender det ut til radiatorene. Det fører til at jeg får varme i båten etter 2 min. Retur fra radiatorene går inn på motoren. Dette funker som bare det. Jeg har ingen sirkulasjonspumpe. Sirkulasjonspumpa på Webastoen er mer enn nok for meg. Fra Webasto til radiator og varmtvannstank er det omkring 6 meter. Det at varmeren skal levert til motor synest ikke jeg er lurt, da tar det lenger tid før du får varme i båten. Jeg har omkring 40 liter vann i systemet.

Link to post
Share on other sites

Slik uttakene på denne motoren er så blir det ikke rare sirkulasjonen fra motoren. Derfor tenkte jeg å bruke sirkulasjonspumpe. Tenkte også å kjøre vannet fra motoren gjennom ovnen før det går inn på bereder men da blir det vel mye varmetap når ovnen ikke er i bruk. Når man bare vil ha varmt vann i berederen. Ikke lett dette.... :headbang:

Blir vel ikke perfekt før man får en ekstra varmeveksler på motor siden...

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar!!! Etter å ha tenkt litt så tror jeg at det ikke er bruk for varme fra motoren når ovnen er i bruk. Den leverer jo 6000W på full guffe. skulle bli nok det:-) Så da stenger jeg bare en av kranene på motoren. Da stopper jo sirkulasjonen der. Hva tror dere om det?

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer på da er om det blir nok vann volum i systemet. Vil vannet koke, visst du har for lite forbruk. Det er derfor jeg konsekvent bruker motoren som reservoir. Energiøkonomisk dårlig, ja det er jeg enig i, men det fungerer knirkefritt. Ser du ikke har noe reservoir (ekspansjonstank) i systemet ditt.

Link to post
Share on other sites

Har en stor en over motoren. Er sikkert på 20 liter. Har bare ikke tegnet den inn. Og jeg må jo alltid la den ene kranen være åpen. Pumpen vil vel sirkulere vannet så det ikke blir for varmt? Kan jo la den kranen jeg tenkte å stenge være litt åpen. Skal nå prøve å ha den helt åpen så får man se hvordan sirkulasjonen er?

Link to post
Share on other sites

Nope! :nonod: Varmt vann skal inn oppe på radiatoren. Dette for å få mest mulig naturlig sirkulasjon. Vannet synker når det blir nedkjølt i radiatoren. Er sikkert noen som er flinkere her inne til å forklare det. Har lufting oppe på hver radiator så luft blir ikke noe problem. Har lest meg opp på nettet i helga :giggle: Dessuten så blir man veldig klok av å mekke seilbåt. Ihvertfall etterpå klok :confused:

Link to post
Share on other sites

Så lenge en har en god sirk.pumpe til drift av vannstrømmen, betyr det egentlig ikke så mye hvilken vei en leder vannet gjennom radiatoren. MEN : i alle selvsirkulerende anlegg som man brukte ifob. med kjeler før i tiden, skulle selvsagt varmtvannet inn oppe på radiatoren. Avkjølt vann i radiatoren siger ned og ut nede på radiator og videre ned til kjel ! :smash: Dette er ikke synsing, det er en naturlov. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Endelig en som var enig:-)

Hadde jo en plan om at jeg skulle få så pass sirkulasjon uten pumpe når båten ligger i ro at berederen kunne gi litt lunk i båten. Med litt stigning på slangene frem i båten så får man bare håpe. Sirkulasjons pumpa tenkte jeg å kjøre kun når man bruker ovn eller motor.

Link to post
Share on other sites

Kanskje et lite tips. Jeg har satt inn 220 volt sirkulasjonspumpe, type sentralfyr (Clas Ohlson) Denne er lydløs, bruker nesten ingen effekt og holder "evig". Vannrørene er lagt tett ved og parallellt med ferskvannsrørene. Med timer reguleres tilført effekt til varmtvannsbereder. Denne varmen fordeles så dit den trengs mest, og alt ferskvann er sikret mot frost med svært liten tilført effekt.

 

For å komme advarsler i møte, la meg skynde meg å tilføye at jeg blir straks varslet med SMS hvis landstrømmen skulle bli borte.

Link to post
Share on other sites

Det var jo ett bra tips. Ser nå når jeg er begynt å montere alt at det er ikke praktisk mulig å få sirkulasjon uten pumpe. MEN så noe annet:-) Har jo plass til å legge varme under dørk i dusj. Kunne jo la enden på sløyfa gå gjennom noen meter kobber rør under dørken så får man brukt noe av varmen som ikke radiatorene har klart kvitte seg med? Ovnen skal vist gi nesten 4000W på sentralvarmedelen på full guffe. Så jeg tviler 3 små radiatorer klare å kjøle ned vannet så mye at det ikke blir noe igjen.

 

Dere blir vel lei av alle idiotiske spørsmål og tegninger.....

 

 

tegning_sentralvarme_5.jpg

Redigert av Keiko123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...