Jump to content

sentralvarme med refleks oljeovn


Keiko123

Recommended Posts

Ser hva du tenker, men jeg ville heller lagt sløyfen under baderommet på samme måte som radiatorene. Du skal ha ganske høy temp for gulvet, spes. dersom sløyfen ikke har kontakt med materialet i gulvet, eller har en varmeleder (fks. en kobberplate) til å fordele varmen. Dessuten vil du heller ikke få varme dersom alle radiatorene er stengt, og det blir ikke lett å justere temp. I såfall må det lages en by-pass mellom tur og retur.

Link to post
Share on other sites

Har 2 små og en stor radiator av merke refleks(passive). Er klar over at det kan bli litt lite. Tenkte å legge en kobber slynge med 15 mm kobber rør under dørk på bad. Har plass til å legge slik under dørken over alt så jeg får se etter hvert hva som blir nødvendig. Kan jo også montere en slik

defroster

Men hadde tenkt å montere en Eber D4 ettervert. Har vel mont. 30 slike i Bavaria seilbåter da jeg jobbet på verkstedet her.

Men fikk med en helt ny Refleks 61MS med radiator sløyfe og alt av radiatorer og ovnsrør da jeg kjøpte dette prosjektet.

Synes denne var så fin og det at den ikke trenger strøm gjorde at jeg valgte å bruke denne. Blir jo fin å se på nede i salongen:-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Få tak i en bereder med 2 stk sløyfer, slik at du kan bruke denne som varmeveksler mellom radiatorene og refleksovnen. Jeg ville ikke turt å sende vann fra HM rundt i hele båten ihvertfall. Tenk på alle feilkildene. Erfaringsmessig så dukker lekkasjer opp før eller siden, og da er det greit å ha færrest mulig feilkilder på HM kjøleside? Dessuten risikerer du å ende opp med å varme vann med refleksen som hovedmotoren kjøler...tror jeg?

 

Dette er vel loven om tings iboende faenskap. Noe som er konstruert for å "lekke litt" sil/filter el.lign. går tett. Det som derimot skal være tett begynner å lekke....

 

Skulle gjerne lagd meg ett tilsvarende anlegg, men uten pumpe for å minimere strømforbruk. Noen som har erfaringer med hvor god eller dårlig sirkulasjon det blir?

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om en type tilbakeslags ventil som går an å bruke i slike system? Bør vel ikke være mye motstand i den og den må jo tåle langvarig varme. Hadde vært greit om den hadde 1/2" gjenger:-)

 

Denne kanskje? Kombinert tilbakeslagsventil/sikkerhetsventil fra Biltema til 50 kr. Art # 87-6312 (Finner den ikke på BT's websider men i katalog) Bildet nedenfor viser ventilen som er modifisert til ren sikkerhetsventil (Ventilinnmat er fjernet)

 

vv_safe.jpg

 

Ventilen har 1/2" han inn og 1/2" hun ut. Ventilfjær i syrefast, ventilkropp i forniklet kobber.

 

Selvlaget sprengskisse:

 

vv_safe11.gif

 

Delene som utgjør ventilens tilbakeslagsfunksjon (i mitt tilfelle så er disse fjernet for å få en "ren" sikkerhetsventil-funksjon uten tilbakeslag)

 

vv_tilbake.jpg

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hadde varme i Refleksen i dag. Ble bra med varme i radiatorene. Det samme når jeg hadde motoren i gang. Brukte litt tid på luftingen av anlegget. (har jo sirkulasjons pumpen på returen så det er lurt å slå den av før man beggyner å lufte anlegget :giggle: så det ble noen runder med lufting før hjernen koblet inn)

Blir å vurdere den tilbakeslagsventilen fra Biltema. Den er jo helt lik den som står på berederen.

 

Får litt lunk i radiatorene med bare kolbe i bereder på.

Så vil vel egentlig kalle installasjonen for vellykket.

Takker for alle tips.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...