Ip.Content

Logo
Din hjemmehavn på nettet!

sentralvarme med refleks oljeovn

• Logg inn for svare
31 svar på dette emnet

#21 tb55 Ikke pålogget Postet 15.11.10 22:15 

• Medlem
  • Aktiv: Igår 15:18
Så lenge en har en god sirk.pumpe til drift av vannstrømmen, betyr det egentlig ikke så mye hvilken vei en leder vannet gjennom radiatoren. MEN : i alle selvsirkulerende anlegg som man brukte ifob. med kjeler før i tiden, skulle selvsagt varmtvannet inn oppe på radiatoren. Avkjølt vann i radiatoren siger ned og ut nede på radiator og videre ned til kjel ! :smash: Dette er ikke synsing, det er en naturlov. :thumbsup:

#22 Keiko123 Ikke pålogget Postet 15.11.10 22:41 

• Medlem
  • Aktiv: 25.05.14
Endelig en som var enig:-)
Hadde jo en plan om at jeg skulle få så pass sirkulasjon uten pumpe når båten ligger i ro at berederen kunne gi litt lunk i båten. Med litt stigning på slangene frem i båten så får man bare håpe. Sirkulasjons pumpa tenkte jeg å kjøre kun når man bruker ovn eller motor.

#23 tb55 Ikke pålogget Postet 15.11.10 22:56 

• Medlem
Det kan fungere helt greit så lenge du unngår "luftpropper", altså motefall på rørene. Og ikke bruk for tynne rør. :thumbsup:

#24 Regina III Ikke pålogget Postet 15.11.10 23:15 

• Medlem
  • Aktiv: I dag 01:05
Kanskje et lite tips. Jeg har satt inn 220 volt sirkulasjonspumpe, type sentralfyr (Clas Ohlson) Denne er lydløs, bruker nesten ingen effekt og holder "evig". Vannrørene er lagt tett ved og parallellt med ferskvannsrørene. Med timer reguleres tilført effekt til varmtvannsbereder. Denne varmen fordeles så dit den trengs mest, og alt ferskvann er sikret mot frost med svært liten tilført effekt.

For å komme advarsler i møte, la meg skynde meg å tilføye at jeg blir straks varslet med SMS hvis landstrømmen skulle bli borte.

#25 Keiko123 Ikke pålogget Postet 16.11.10 10:10 

• Medlem
Det var jo ett bra tips. Ser nå når jeg er begynt å montere alt at det er ikke praktisk mulig å få sirkulasjon uten pumpe. MEN så noe annet:-) Har jo plass til å legge varme under dørk i dusj. Kunne jo la enden på sløyfa gå gjennom noen meter kobber rør under dørken så får man brukt noe av varmen som ikke radiatorene har klart kvitte seg med? Ovnen skal vist gi nesten 4000W på sentralvarmedelen på full guffe. Så jeg tviler 3 små radiatorer klare å kjøle ned vannet så mye at det ikke blir noe igjen.

Dere blir vel lei av alle idiotiske spørsmål og tegninger.....

Bilde

Redigert av Keiko123: 16.11.10 10:28

#26 tb55 Ikke pålogget Postet 16.11.10 19:47 

• Medlem
Ser hva du tenker, men jeg ville heller lagt sløyfen under baderommet på samme måte som radiatorene. Du skal ha ganske høy temp for gulvet, spes. dersom sløyfen ikke har kontakt med materialet i gulvet, eller har en varmeleder (fks. en kobberplate) til å fordele varmen. Dessuten vil du heller ikke få varme dersom alle radiatorene er stengt, og det blir ikke lett å justere temp. I såfall må det lages en by-pass mellom tur og retur.

#27 joshua Ikke pålogget Postet 18.11.10 19:05 

• Medlem
  • Aktiv: Igår 18:11
Lurer på va sorts radiatorer du har. Hvis de är passiva, (utan vifte) må de väre stora för att kyla bort 4000W. Man brukar räkna med 400-500 W/m med "vanliga" konvektorer.

#28 Keiko123 Ikke pålogget Postet 18.11.10 19:44 

• Medlem
Har 2 små og en stor radiator av merke refleks(passive). Er klar over at det kan bli litt lite. Tenkte å legge en kobber slynge med 15 mm kobber rør under dørk på bad. Har plass til å legge slik under dørken over alt så jeg får se etter hvert hva som blir nødvendig. Kan jo også montere en slik
defroster
Men hadde tenkt å montere en Eber D4 ettervert. Har vel mont. 30 slike i Bavaria seilbåter da jeg jobbet på verkstedet her.
Men fikk med en helt ny Refleks 61MS med radiator sløyfe og alt av radiatorer og ovnsrør da jeg kjøpte dette prosjektet.
Synes denne var så fin og det at den ikke trenger strøm gjorde at jeg valgte å bruke denne. Blir jo fin å se på nede i salongen:-)

#29 Keiko123 Ikke pålogget Postet 18.11.10 19:57 

• Medlem
Hei! Er det noen som vet om en type tilbakeslags ventil som går an å bruke i slike system? Bør vel ikke være mye motstand i den og den må jo tåle langvarig varme. Hadde vært greit om den hadde 1/2" gjenger:-)

#30 BØstrøm Ikke pålogget Postet 12.03.11 13:09 

• Medlem
  • Aktiv: Igår 20:49
Få tak i en bereder med 2 stk sløyfer, slik at du kan bruke denne som varmeveksler mellom radiatorene og refleksovnen. Jeg ville ikke turt å sende vann fra HM rundt i hele båten ihvertfall. Tenk på alle feilkildene. Erfaringsmessig så dukker lekkasjer opp før eller siden, og da er det greit å ha færrest mulig feilkilder på HM kjøleside? Dessuten risikerer du å ende opp med å varme vann med refleksen som hovedmotoren kjøler...tror jeg?

Dette er vel loven om tings iboende faenskap. Noe som er konstruert for å "lekke litt" sil/filter el.lign. går tett. Det som derimot skal være tett begynner å lekke....

Skulle gjerne lagd meg ett tilsvarende anlegg, men uten pumpe for å minimere strømforbruk. Noen som har erfaringer med hvor god eller dårlig sirkulasjon det blir?

#31 mateco Ikke pålogget Postet 12.03.11 15:33 

• Medlem
  • Aktiv: I dag 01:23

Er det noen som vet om en type tilbakeslags ventil som går an å bruke i slike system? Bør vel ikke være mye motstand i den og den må jo tåle langvarig varme. Hadde vært greit om den hadde 1/2" gjenger:-)

Denne kanskje? Kombinert tilbakeslagsventil/sikkerhetsventil fra Biltema til 50 kr. Art # 87-6312 (Finner den ikke på BT's websider men i katalog) Bildet nedenfor viser ventilen som er modifisert til ren sikkerhetsventil (Ventilinnmat er fjernet)

Bilde

Ventilen har 1/2" han inn og 1/2" hun ut. Ventilfjær i syrefast, ventilkropp i forniklet kobber.

Selvlaget sprengskisse:

Bilde

Delene som utgjør ventilens tilbakeslagsfunksjon (i mitt tilfelle så er disse fjernet for å få en "ren" sikkerhetsventil-funksjon uten tilbakeslag)

Bilde

:sailing:
Bjørn

Redigert av mateco: 12.03.11 15:55

#32 Keiko123 Ikke pålogget Postet 25.05.11 19:17 

• Medlem
Hadde varme i Refleksen i dag. Ble bra med varme i radiatorene. Det samme når jeg hadde motoren i gang. Brukte litt tid på luftingen av anlegget. (har jo sirkulasjons pumpen på returen så det er lurt å slå den av før man beggyner å lufte anlegget :giggle: så det ble noen runder med lufting før hjernen koblet inn)
Blir å vurdere den tilbakeslagsventilen fra Biltema. Den er jo helt lik den som står på berederen.

Får litt lunk i radiatorene med bare kolbe i bereder på.
Så vil vel egentlig kalle installasjonen for vellykket.
Takker for alle tips.

Copyright baatplassen.no.
Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det.
Annet innhold etter skriftlig tillatelse fra baatplassen.no.