Jump to content

Privat kai med løftekran


roaldbj

Recommended Posts

Jeg planlegger å utbedre kai ved hytta. Jeg ønsker i tillegg å montere løftekran som kan håndtere båt opp til 4 tonn.

Antar at jeg må støpe nye fundamenter under vann. Er det noen generelle råd for støping under saltvann?

Ønsker også råd for utforming av kran. Gjerne tegning eller lenke til tegninger.

Antar jeg monterer elektrisk vinsj - ønsker råd om vinsj-type.

Link to post
Share on other sites

Hva er poenget med kran Roald?

 

Hva med å montere en båtheis i stedet? Se bildet under. Du får de i alle størrelser. Denne slipper du vel også kranførerkurs for å kunne håndtere. De finnes i mange ulike varianter

nw420_i_heisen_endelig.jpg

 

her er en leverandør i Norge

http://arcticboatlifts.no/

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Selvbygget kran som bare skal brukes av den som har bygget den og ikke på noen måte komersielt faller mellom alle stoler og det trengs hverken godkjenning av kran eller kranfører.

Det som trengs er byggetillatelse og pågangsmot samt at en må sikre konstruksjonen på en måte som gjør at andre (les lekende klåfingrede barn på rampetokt) ikke kan skade seg på den.

Økonomisk, arbeidsmessig og bruksvennlig samt estetisk tror jeg jeg ville foretrukket båtheis ala den som er avbildet i tidligere innlegg.

Mons

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar en tur rundt i små båtforeninger er det haugevis med slike kraner i alle former og fasonger. Finn en som du syns ser grei ut så har du et utgangspunkt.

 

Det kan være så enkelt som en søyle (rundt rør) som er sveiset i en kraftig fotplate og skrudd i et betongfundament. Oppe sveiser man på en plate med en bolt i midten og et aksiallager eller foring. Som kranarm passer det å bruke en IPE profil. Denne støttes inn mot søyla med to trinser. Kranarmen henger altså egentlig løs.

 

Som talje kjøper du en standard komplett talje fra Munch, Kone eller Demag. Den kan være med kjetting eller wire. Denne monterer du på en løpekatt som du kan kjøre på IPE bjelken.

 

Tror det er en av de enkleste konstruksjonene :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar en tur rundt i små båtforeninger er det haugevis med slike kraner i alle former og fasonger. Finn en som du syns ser grei ut så har du et utgangspunkt.

 

............

 

Her er en type:

 

http://www.wee.no/?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=380934&b_id=453367

 

 

...og her en litt mindre:

 

http://www.wee.no/?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=380934&b_id=462494

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...