Jump to content

tegninger og bilder av selvbygde alu båter.


kveita

Recommended Posts

Ska se om eg finner bilder av ein alu båt eg laga for någen år siden.

Eg og forrige sjefen min som bygde på måfå.

Hadde ingen tegninger, så kjøpte bare inn alu plater og satte igang.

 

Ble en 415cm lang speedbåt med plass til og 40hk på hekken. vekt ca 120 kg uten motor mener eg å huske..

Link to post
Share on other sites

Artig tråd.

 

I USA er mini taubåter ganske populært, og tegninger til Candu-EZ selges av Berkeley og har blitt bygget over hele verden i både tre og aluminium, artige båter.

 

Minitug1.JPGminitug_side_view_trailer.jpg

 

Det er en gal tysker og hans svenske kjæreste (eller var det omvendt) som har bygget en 51 fots katamaran i aluminium her, og resultatet er imponerende.

De har brukt noen år ettersom de startet i 2002, og båten er bygget på egenhånd uten særlig erfaring.

Når man trykker på linken må man trykke først på "gsail" og deretter på "tagebuch" for å komme til bildene, jeg gidder ikke å lime inn mer enn et bilde her for å vise hva det er snakk om;

 

alucat.jpg10.gif

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ganske så gøy og interesangt å drive med selvbygg:) grunnen til at jeg la ut denne tråden var for å få ideer til et prosjekt som jeg har tengt å begynne på i fremtiden. Driver en del med hobby fiske så tenkte å bygge meg en alubåt med hus, er bare ikke helt ferdig med fintenking enda:)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 5 år senere...

Ser denne tråden er gammel, men legger til noen bilder av den hjemmelagde aluminiums båten eg og min broder bygget i 1994. Båten er 21 fot/m 250 outboard motor. Fekk smaken på dette da,så nytt prosjekt er under planlegging! https://baatplassen.no/bildearkiv/63/63837/1466952035.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/63/63837/1466952073.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/63/63837/1466952095.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/63/63837/1466952141.jpg

Redigert av B Aa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
Nero II skrev 1 time siden:

Her må vi få hele lidelseshistorien, og masse bilder!

 

Tror det er flere enn oss som håper på mange bilder  :thumbsup:

 

Hvor tett sitter spantene?

Hvor mange meter sveis er det i båten ?

Har dere kombinert TIG og spray MIG ?

Hvilke platetykkelser har dere brukt?

Hvor mye veier skroget ?

Lengde?

Har dere satt inn løftepunkter?

 

Jeg blir så imponert og i så godt humør over å lese om så flinke folk  :clap:  :thumbsup:  Håper inderlig dere vil dele mer :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 52 minutter siden:

 Stempli den var flott   ?? 

Du har posta den ein anna plass? Meiner eg har sett den før...   som tatt ut av egne tanker...  

Kor mange år/timer må ein rekna på slik? 

Den er rålekker!

 

Det ble postet noen bilder av denne på facebook for en stund siden :)

Link to post
Share on other sites

...men funksjon er viktig...

 

Det å lage en vakker alubåt er uhyggelig krevende.

Skal en i tillegg ha riktig styrke og samtidig bygge den like lett som GRP så er søren ikke lett

 

For meg teller det mye at en båt fyller en ønsket funksjon, om andre syntes den ikke er pen... pytt, det teller lite

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 18 timer siden:

Kanooon !!!!

Linjelekker, full av fiffige detaljer, lett å holde seg fast, sikker å bevege seg på... her var det mye å la seg imponere seg over  :thumbsup:

 

Dette var virkelig profft og ligna ikke mye på et "to brødre i et naust" prosjekt, hva i all verden driver dere med til daglig ?

Takker for hyggelig respons! (Hadde ikke forventet noen respons på en så gammel tråd) Nei, ikke to brødre i et naust, men 2 brødre i en uferdig garasje, og Ja, det stemmer at denne har vært vist på Facebook, og da i gruppen båtfolk på Facebook. Båten er på 27 fot, og vekt endte til slutt på ca 2000 kg. Pr i dag er den motorisert med en 350 hk Yamaha 5,3 liter v8, men en seven marine 627 hk er høyt på ønskelisten. Dette er båt nr 5 så langt, og alle er konstruert og tegnet av min broder som tidligere jobbet med å innrede båter. I tillegg til å være en tusenkunstner innen det meste så har han også en del erfaring som båtbygger/konstruktør. Selv er eg utdannet og sertifisert platearbeider/sveiser, men er nå trygdet grunnet sykdom. På dette prosjektet som ble planlagt og tegnet allerede på 90 tallet, så ville vi istedenfor å bygge helt tradisjonelt prøve ut noen gamle ideer. Båten er derfor en salig blanding av en tradisjonell vbunnsbåt, men da med trappet pad og luftsmøring. Den har også litt fra hydroplanen og  har i tillegg også fått en liten touch av fly verden siden skrog, dekk og cabin er formet som en flyvinge for å få litt ekstra løft. På  vingespissen har vi justerbare elektrisk/ hydrauliske flaps for å kunne fintune båten (virker forbausende bra). Båten har fjørende seter, solpaneler, led belysning ute og inne, motor-lift, zipwake osv.  Siden vi egentlig er noen amatører med svært begrenset tilgang til produksjonsutstyr, så har det vært kjekt å få oppleve å få flere godkjennende nikk av etablerte båtkonstruktører som har vært på besøk mens båten var under bygging. Materialtykkelse som er brukt er alt fra 1,5mm-6mm. Byggetid 6mnd og ca 1800 timer. Båten er Tig /mig sveist. Hvis dere vil så kan dere se prøveturen på youtube ved å søke teamsandvik. Mvh

Starfish.jpg

Redigert av B Aa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...