Jump to content

Hvilken type og hvor stor varmer i Merry Fisher 645?


kallagtunet

Recommended Posts

Hei

 

Vi vurderer å kjøpe en Merry Fisher 645 (6.7 meter lang lukket "speed shark") og har vert i kontakt med flere forhandlere for tilbud på båt. Samtlige forhandlere anbefaler Wallas 1800 og har tilbudt det montert. Ser her av forumet at det vel er varierende erfaringer med Wallas varmere.

 

Hva er anbefalingen fra dere kjennere på varmer i en slik båt type og størrelse. Båten blir en helårs båt, ikke aktuelt for overnattinger på vinter (men kanskje en eller to i sesongen på sommeren (og da lite varme behov)))men ønsker å raskt kunne sitte godt og varmt med god sikt/duggfritt også i flere minusgrader? Ikke aktuelt med kalesje så den trenger ikke å varme opp bakdekk.

 

Det finnes jo mange anbefalinger mhp diesel varmere, hvordan fungerer det praktisk med en båt med bensin utenbords. Er en 4 kw varmer som Eber D4 eller Webasto 3,9 totalt overkill? Et det 2 KW D2 eller Webasto 2000 som er riktig størrelse for denne type båt? Eller er det også for mye? Hva er +/- med disse diesel varmerne opp mot Wallas 1800 i en slik relativt liten og enkel båt?

 

Tar gjerne i mot praktiske råd mhp hva som er lurt knyttet til montering drivstofftilførsel og hvordan en kan overtale en forhandler til å montere noe slik i en båt.

 

Er monteringen av en diesel varmer vesentlig mer omfattende og dermed dyrere enn en å montere en Wallas, eller kan en regne samme monteringskostnad pluss de kronene ekstra en Diesel varmer koster?

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke denne båten veldig godt termisk isolert, så en del vamretap til måkene må en regne med... skal du ha rask oppvasrming så er det høy effekt som teller...Jeg hadde nok kikket på en sak som avgir mer enn 1800W på en god dag, om en skal ha t-skjorte tempertur innomhus..

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke denne båten veldig godt termisk isolert, så en del vamretap til måkene må en regne med... skal du ha rask oppvasrming så er det høy effekt som teller...Jeg hadde nok kikket på en sak som avgir mer enn 1800W på en god dag, om en skal ha t-skjorte tempertur innomhus..

 

Takk for svar Sydvesten.

 

Tror nok ikke MF en er spesiellt godt isolert nei og 1800 til 2000 watt høres ikke ut som overkill.

 

Noen fler som har innspill å komme med?

Link to post
Share on other sites

Siden du skal bruke båten i minusgrader bør du gå for D4. Det er liten forskjell på minste effekttrinn på D2 og D4 slik at det ikke blir mange fler stopp og oppstsrt av D4 enn av D2.

 

Jeg har D4 i Antares 650 som jo er en båt som er veldig lik din.

 

Takker for innspill Abbor

 

Ser at prisen hos maritim er lavere for enn D4 (11390) enn en Wallas 1800 (12270) (!). Jeg trodde faktisk det at Eberene var vesentlig dyrere enn Wallasen. Er monteringen mye dyrere?

 

Skjønner jo at en må ha en dieslel tank til en diesel varmer men er det mye dyrere enn en parafin tank til en parafin varmer? Hvordan løser en det mest elegant?

 

Ser ellers at det ser ut som varme utløpet på Eber D4 er 90mm mens det er 2 stk 60 mm på Wallasen, noe som betyr at det det vil være vanskeligere å dra slanger rundt i båten eller? Regner med at også Eberen kan ha mer enn ett uttak av varmluft? Å ha en kanal eller to opp som defroster til vinduer er vel også ett must?

Link to post
Share on other sites

Lampeoljevarmere som Wallas bruker ofte bare en løs plasttank til drivstoff, så den er enkel å montere. Men en dieselvarmer bør nok helst ha en fast tank med påfyllingsstuss på utsiden av kabinen. Diesel lukter somn kjent mer enn lampeolje, så dieselsøl i kabinen er ikke ønskelig. Mitt Wallas kokeapparat bruker fireliters lampeoljekanner som tank, og da er det lett å bytte uten noe videre søl. Så enkeltheten taler for Wallas, helt klart. Men Eberen har bedre varme og kraftigere vifter, samt at den omtales som mer pålitelig. Ikke lett dette her! Men jeg tror for min del at jeg hadde gått for Wallasen, for å slippe dieselsøl i en båt som ikke har dieseltank fra før..

Link to post
Share on other sites

Du bør nok ha 3-4 kw varmer. Det er jo enklere å dempe varmen.. Monter forgreningsrør på Eber'n så kan du få så mange uttak du behøver.

 

 

Det er vel min mistanke også at det er lettere å skru ned... Og effekten som trengs for å få varme kjapt i en bil har jeg hørt er mange kilowatt.

Link to post
Share on other sites

Bruker en løs 12.5 liters tank med hurtigkobling til min D4. Tar ut tanken for fylling.

 

Diesel søl i båt høres ikke kjekt ut index, men dette høres ut som en veldig lur løsning du har lagt opp abbor. Har du bilder på hvordan det ser ut? Hvor har du den plassert?

 

Hvordan er det med batteri kapasitet til D4 en. Klarer utenbordsmotoren i din 650 å gi nok strøm når det går på fullt? Kan en kjøre den noen minutter før en fyrer opp eller bør en ha to batterier for å få dette til å bli sikkert mhp startstrøm?

Link to post
Share on other sites

Har du bilder på hvordan det ser ut? Hvor har du den plassert?

 

Hvordan er det med batteri kapasitet til D4 en. Klarer utenbordsmotoren i din 650 å gi nok strøm når det går på fullt? Kan en kjøre den noen minutter før en fyrer opp eller bør en ha to batterier for å få dette til å bli sikkert mhp startstrøm?

Tanken står i det store stuerommet på bakdekket. Har desverre ingen bilder.

 

Selv på dorgehastighet har DF115 ikke problemer med å forsyne to kartplottere, radar, ekkolodd, autopilot og varmeren på full guffe. Spenningen er alltid nærmere 15 enn 14V når motoren går. Har ikke problemer med strømforsyningen fra et 105Ah AGM når varmeren brukes uten at motoren går heller.

Link to post
Share on other sites

Tanken står i det store stuerommet på bakdekket. Har desverre ingen bilder.

 

Selv på dorgehastighet har DF115 ikke problemer med å forsyne to kartplottere, radar, ekkolodd, autopilot og varmeren på full guffe. Spenningen er alltid nærmere 15 enn 14V når motoren går. Har ikke problemer med strømforsyningen fra et 105Ah AGM når varmeren brukes uten at motoren går heller.

 

 

Høres betryggende ut mhp strøm ja.... Er tanken du bruker en type standard utenbordstank ala dette abbor?: http://maritim.no/product.aspx?id=23812&groupkey=006003071

 

Med standard type utenbords kobling? Høres ut som det kan være mer elegant og mindre fare for søl enn hvis enn at man må ned i stuerommet med en fylle slange. Hvor mange timer varme har du med 12 liter? Regner med at det er noen timer?

 

hvordan har du montert selve varmeren på din 650? Hvordan har du løst det med slangetrekking? Hvor mange uttak har du?

Link to post
Share on other sites

Har en Tempo tank jeg kjøpte på SeaSea, tror ikke de har den lenger.

 

Tempo tank

 

Bruker ei Suzuki hurtigkobling, husker ikke om det er standard mer o-ring på denne, eller om jeg har satt på selv. Smører inn koblingen med fett for å være sikker på at den er tett. Bruk kortest mulig vanlig drivstoffslange for å unngå problemer, mindre enn 5cm har jeg blitt fortalt av eksperter.

 

Selve varmeren er plassert i skottet under førersetet. Har et uttak mot ruta og et nede ved gulvet, har trinnløs justering mellom uttakene.

Link to post
Share on other sites

Har en Tempo tank jeg kjøpte på SeaSea, tror ikke de har den lenger.

 

Tempo tank

 

Bruker ei Suzuki hurtigkobling, husker ikke om det er standard mer o-ring på denne, eller om jeg har satt på selv. Smører inn koblingen med fett for å være sikker på at den er tett. Bruk kortest mulig vanlig drivstoffslange for å unngå problemer, mindre enn 5cm har jeg blitt fortalt av eksperter.

 

Selve varmeren er plassert i skottet under førersetet. Har et uttak mot ruta og et nede ved gulvet, har trinnløs justering mellom uttakene.

 

 

Takker for tips. Vi får se hva forhandlerne sier mhp pris for å montere en Eber istedet for en Wallas.... Kan ikke skjønne at jobben skal være mye mer omfattende?

Link to post
Share on other sites

Takker for tips. Vi får se hva forhandlerne sier mhp pris for å montere en Eber istedet for en Wallas.... Kan ikke skjønne at jobben skal være mye mer omfattende?

 

 

 

Noen som har erfaring mhp montering av diesel (Eber eller Webasto) versus parafin (Wallas) varmere?

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor bor du ? Jeg skal igang med montering av D4 i min 645 til uken ?

 

Interessant!

 

 

Vi bor i Stavanger, blir spennende å høre hvordan monteringen går og hvordan D4 fungerer i båten.

 

Har du hatt 645 en lenge? Hvilken motor har du? Hva er erfaringene dine så langt?

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke skal montere varmeren vil jeg fraråde deg å kjøpe varmer gjennom noen annen enn montøren (med mindre du får den ekstremt billig). Mest sannsynlig vil totalprisen bli litt lavere dersom du gir montøren fortjeneste av salget også, pluss at du kun har en person å forholde deg til hvis det blir noe tull. Dersom de ikke vil selge eller montere Eber er det bare å ta kontakt med et annet verksted. Hold deg langt vekk fra wallas-produkter! Disse er utdaterte. Eber og webasto er mye bedre og enklere å montere fordi de er mye mer fleksible mtp plassering og slikt (wallas er veldig sårbar mtp plassering), dieseltank ordnes ved å bruke en båttank og det er gjort på no-time! Lykke til! Hilsen en som har montert mange båtvarmere (og kastet mange gamle wallaser)

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke skal montere varmeren vil jeg fraråde deg å kjøpe varmer gjennom noen annen enn montøren (med mindre du får den ekstremt billig). Mest sannsynlig vil totalprisen bli litt lavere dersom du gir montøren fortjeneste av salget også, pluss at du kun har en person å forholde deg til hvis det blir noe tull. Dersom de ikke vil selge eller montere Eber er det bare å ta kontakt med et annet verksted. Hold deg langt vekk fra wallas-produkter! Disse er utdaterte. Eber og webasto er mye bedre og enklere å montere fordi de er mye mer fleksible mtp plassering og slikt (wallas er veldig sårbar mtp plassering), dieseltank ordnes ved å bruke en båttank og det er gjort på no-time! Lykke til! Hilsen en som har montert mange båtvarmere (og kastet mange gamle wallaser)

 

Takker for råd Kaftein ØL. Planen er å la forhandler gjøre alt inklusiv levere apparatet som skal monteres ja, har nok litt for mange tommeltotter og for lite tid til å gjøre det selv dessverre. Grunnen til at jeg fisker litt mhp monteringsarbeid opp mot hverandre er for å møte eventuelle argumentene fra båt-selger på at total pris på båt pakken blir mye høyere hvis vi velger Eber D4 enn Wallas 1800. Muligens er prispresset høyere på Eberen og derfor at det er mindre fortjeneste på forhandler på dem enn Wallasen så at det blir dyrere av den grunn? Prisen for ferdig montert Wallas med to uttak er 14000 og det skal det vel holde hardt å få montert en Eber D4 for eller?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte båten i mai i fjor. Har en Yamaha 115 på båten, og det er den perfekte motor for denne. Marsjer på ca 24 knop og makser på 29.

 

Jeg har hatt endel båter opp gjennom tiden, og kom til det at jeg ville ha en lettvint båt. Så på mange i denne sjangeren og falt på 645'en. Super båt som hadde det jeg trengte.

Sitteplass for alle i fartsretningen ( inntil 5), fiskedekk, tett kabin og stødig.

 

Bruker den mye til fisking og turer i skjærgården.

Det er en svært bra sjøbåt, men farten må reduseres mye ved større motsjø iom at den er ganske butt i baugen og slår endel.

 

Har montert kombinert kartplotter og ekkolodd type Garmin 526 med innv. svinger. Kanonbra sak. Ellers spylepumpe og nå varmer. Da blir det bra ser du....

 

Svært svært fornøyd.

 

Jeg skal legge ut bilde i denne tråden når varmeren er på plass.

Er litt kaldt nå for montering, men får se til helgen.

 

Hva må du betale for komplett båt ?

Jeg ga kr 352000,- for båt med motor. Har ettermontert komplett kalesje over akterdekket også, med avtagbare sidevegger. Er kjekt om vinteren.

Redigert av Jeanneau (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å velge for stor varmer, kan også være "overkill", og ikke særlig lurt.

 

Velger du en for stor varmer, så må denne nødvendigvis gå en god del på lav effekt. Dette medfører (uansett merke) raskere soting, og spesielt for dieselvarmere. Du får riktignok kjempevarme så du kan gå i t-skjorta, bermudashorts og barbeint, men det er vel ikke det du er ute etter? Slik jeg forstår det skal du bruke båten en god del på vinterstid, og da er det neppe helgeturer med familien - og med overnattinger - du tenker mest på. Stå ute og fiske, inn og få varmen tilbake.

 

Det er sikkert flere grunner til at båtleverandøren anbefaler deg en Wallas? Kanskje den er lettere å tilpasses til båten fremfor en Eber? Han tenker kanskje på batterikapasiteten? En Wallas er også langt mer stillegående enn Eber. Riktignok bruker Wallas 1800/2400 fritidsparafin som er dyrere i innkjøp enn diesel, men så brenner det også renere.

 

En annen tanke: På bildene jeg har sett, så er båten levert med et 1-bluss kokeapparat. For meg så ser det ut som et gassapparat beregnet for engangsbeholdere. I så fall så må jeg gjøre deg oppmerksom på at dette kokeapparatet ikke er lov (godkjent til) å bruke inne i kabinen, men må tas ut på selvlensende dekk, eller aller helst på land for å brukes.

 

Har ikke båtleverandøren tenkt tanken på det kan være plass til en Wallas 800 kokeapparat med varmelokk? Eller Wallas 85DP med varmelokk? W 800 gir ca 1200w effekt, mens 85DP gir ca 1900w. 2 fluer i en smekk; koke og varme

Link to post
Share on other sites

Å velge for stor varmer, kan også være "overkill", og ikke særlig lurt.

 

Velger du en for stor varmer, så må denne nødvendigvis gå en god del på lav effekt. Dette medfører (uansett merke) raskere soting, og spesielt for dieselvarmere. Du får riktignok kjempevarme så du kan gå i t-skjorta, bermudashorts og barbeint, men det er vel ikke det du er ute etter? Slik jeg forstår det skal du bruke båten en god del på vinterstid, og da er det neppe helgeturer med familien - og med overnattinger - du tenker mest på. Stå ute og fiske, inn og få varmen tilbake.

 

Det er sikkert flere grunner til at båtleverandøren anbefaler deg en Wallas? Kanskje den er lettere å tilpasses til båten fremfor en Eber? Han tenker kanskje på batterikapasiteten? En Wallas er også langt mer stillegående enn Eber. Riktignok bruker Wallas 1800/2400 fritidsparafin som er dyrere i innkjøp enn diesel, men så brenner det også renere.

 

En annen tanke: På bildene jeg har sett, så er båten levert med et 1-bluss kokeapparat. For meg så ser det ut som et gassapparat beregnet for engangsbeholdere. I så fall så må jeg gjøre deg oppmerksom på at dette kokeapparatet ikke er lov (godkjent til) å bruke inne i kabinen, men må tas ut på selvlensende dekk, eller aller helst på land for å brukes.

 

Har ikke båtleverandøren tenkt tanken på det kan være plass til en Wallas 800 kokeapparat med varmelokk? Eller Wallas 85DP med varmelokk? W 800 gir ca 1200w effekt, mens 85DP gir ca 1900w. 2 fluer i en smekk; koke og varme

 

Skjønner at for stor varmer gir overkill, var ikke klar over at å kjøre på lave trinn ikke var gunstig for denne type varmere. Ser at D4 til Eber har 1000W på laveste trinn, mens Wallas 1800 har 900W og 1700Watt som innstillinger. Stemmer det? I så fall vil vel problemet bli mye det samme også med Wallasen hvis det er varmt i været? Strømforbruk er ett poeng, men dette er ikke noe overnattingsbåt for oss, så hvis den holder 3-4 timer med batteri drift så vil det holde for vårt behov. Bruken er nok mer små turer ut å fiske eller på besøk i "nabolaget" og mhp effekt så er det jo kjekt at båten blir varm kjapt, dvs på tur ut ikke når en er på tur tilbake.

 

At ikke koke apparatet var lov å bruke innvendig i båten var nytt for oss, det virker ikke som en god løsning nei. Nå tror jeg nok ikke det kommer til å bli brukt mye uansett, men hvis det skulle vise sag at det blir det så er jo Wallas platene en god ide. Jeg er mer skeptisk til å bruke dem til varme ovn, da vi har små klå fingrer på 3 og 6 år og "pentryet" er i klå høyde...

Link to post
Share on other sites

En 2 Kw eber gjør susen i båten din i massevis! Jeg erstattet en Wallas 2400 i en båt med ny 2kw Eberspracher! Forskjellen ble som natt og dag, og den nye varmeren fordelte varmen i absolutt hele båten, mens den 5 år gamle wallasen kun klarte å varme opp akterkabinen i båten. Den eneste grunnen til at wallas bruker mindre strøm er at de er utstyrt med en svak vifte som ikke evner å blåse luften i kanaler i hele båten. Resultatet er at hvis det blir litt lange slangetrekk eller et bar bøyer på slangene slår varmeren ut pga overoppheting. Jeg er helt uenig i at støynivået er høyere på en eber/webasto enn wallas. Strømforbruket er endel høyere, men det har ingen betydning da du mest sannsynlig sjeldent kommer til å ligge i havn over lengre tid med varmeren i drift uten at motoren din går. Marginene på Eber er nok noe lavere enn eks wallas da både maritim og seatronic presser prisene på eber ganske langt under veiledende pris. Wallas sliter også kraftig med at de har blitt mer eller mindre akterutseilt på båtmarkedet (i hvertfall når det gjelder båtvarmere) sammenliknet med konkurentene så det er ikke umulig at fortjenesten vil være litt høyere der i håp om å bedre situasjonen. De fleste største båtkjedene er mest tjent med å forhandle eber og webasto da dette er de beste og de mest populære varmerene på markedet, og da er det lite grunn til å bruke energi på å presse pris på et produkt de færreste vil ha... :giggle:

 

Uansett hvordan forhandleren snur og vender på det er det umulig å komme unna det faktumet at både eber og webasto er mye enklere å montere enn wallas. De kan monteres omtrent hvor som helst og i alle tenkelige vinkler, mens wallas stiller krav både til avstand fra tank til varmer, og at varmeren kun kan plasseres i en bestemt stilling. Hvis det blir litt bøyer og slikt på slangene blir det også tull :headbang:

Link to post
Share on other sites

Minste effekttrinn for D2 og D4 er henholdsvis 900W og 1000W mener jeg å huske. I følge noen av Norges fremste eksperter på Eberspächer er det ikke noe problem for D4 å kjøres mye på laveste effektrinn.

 

Er ingen tvil om at det er en kjempefordel med en D4 for å få båten raskt varm når det er kuldegrader ute.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...