Ip.Content

Logo
Din hjemmehavn på nettet!



Hvilken type og hvor stor varmer i Merry Fisher 645?


  • Logg inn for svare
67 svar på dette emnet

#41 volfro Ikke pålogget Postet 04.01.11 00:42 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.399
  • Registrert: 27.11.09
Målte nylig strømforbruket på min Webasto airtop 5500 evo med en victron bmv-602s, vart litt overrasket at det går såpass mye strøm på vinteren ihvertfall. Men uisolert 41 fots seilbåt så krever det sitt. På sommeren så er det så vidt den sviver. Viften er helt trinnløs men det er mulig at pumpen har faste trinn selv om eg ikke har fått det med meg? På vintertid så er egentlig også denne varmeren for liten visst man skal værme hele båten.
17,00 A Dieselvarmer Oppstart / tenningsmodus. (12 til 17A)
9,50 A Dieselvarmer Full gass med boost funksjon. (5.5kw)
7,50 A Dieselvarmer Full gass vanlig modus. (5kw)
3,40 A Dieselvarmer Full gass med strømsparemodus aktivert.
1,00 A Dieselvarmer Nedslakka laveste belastning.

Forrige varmer var webasto 3500 i 37 fot seilbåt. Gjekk greit men var i minste laget på vinteren.
Og forrige før det var en 33 fots seilbåt med en mikuni 3.5 kw. Denne hadde kun 2 step. og det var irriterende da det til tider ble for varmt på høst/vår.(den stoppet ikke automatisk)
Mikunien er driftsikker men støyer for mye i mine ører. Webasto synest eg er brukbart støysvake, men er vel ikke så ulik Eberen??

Valgets kval, man får ikke i pose og sekk. Men skal båtlivet bli flott for alle involverte så må man ha varmer og den må være stor nok. (skal du varme under kalesjen også
vintertid så kan nok 2.2kw bli knappt, men ser ikke bortifra at det holder visst du tenker kun inne)? Er jo bare og ta med en 2 kw vifte (kaffi og gode kle) og termometer
i båten nå så får du jo svaret på hva du trenger??????????

#42 :båt1 Ikke pålogget Postet 04.01.11 00:46 

  • Født med båtsko på beina og dreggen i hånda!

  • Medlem
  • Innlegg: 1.842
  • Registrert: 08.12.09
  • Aktiv: 17.06.14
Min eber D1l på 1,7kw støyer nesten ingenting selv om dette er en gammel varmer
den gjir varme nok til 25fot kalsejebåt på våren, sommeren og på høsten :thumbsup:
syns det er bra jeg til å være en så liten varmer! :yesnod:

#43 abbor Ikke pålogget Postet 04.01.11 12:47 

  • TeamScuirus

  • Medlem
  • Innlegg: 2.216
  • Registrert: 05.05.06
  • Aktiv: I dag 18:53
Informasjonen om at en D4 ikke har noe problem med å gå lenge på laveste effektrinn har jeg fått fra Fyksen Servicecenter (Tidligere Fyksen Elektro Diesel), de skal være av de fremste når det gjelder dieselvarmere i kjøretøy i landet. Har også fått bekreftet informasjonen av mekaniker samma sted. Var i kontakt med teknisk sjef hos Eberspächer Norge angående et teknisk problem i forbindelse med installasjonen og ble før han fikk vite jeg hadde handlet fra eller hvor båten befant henvist til Fyksen for å få hjelp, så en burde anta gutta hos Fyksen også vet hva de snakker om.

Effekttrinnene til Eber styres automatisk av varmeren, men går alltid på full effekt noen minutter i forbindelse med oppstart. Vet det finnes mange mindre trollingbåter med store varmere som D4 og 3.5 kilowatteren til Webasto, men har ikke hørt noe om problemer.

Det er ingen tvil om at en D2 klarer å holde båten varm, spørsmålet er hvor lang tid den vil ta for å få båten varm i -5 til -10 grader, er redd det fort vil ta hele fisketuren i og med at døra jo åpnes mye under slik aktivitet.

#44 Fanafjord Pålogget Postet 04.01.11 15:06 

  • Medlem
  • Innlegg: 2.178
  • Registrert: 20.10.06
  • Aktiv: I dag 19:02
Jeg har hatt to båter med Wallas. (En kombinert koke/varme og en Wallas 2400) Det har alltid vært et eller annet "surr" med disse. Enten war glødetråden gått, eller det var for mye parafin i den og ville ikke starte eller...

I min siste båt hadde jeg Eber D4 og det var bare syteløst. Skal ettermontere en varmer på min neste båt også og det blir nok helt sikker en Eber D4 eller D5.

#45 abbor Ikke pålogget Postet 04.01.11 16:35 

  • TeamScuirus

  • Medlem
  • Innlegg: 2.216
  • Registrert: 05.05.06
  • Aktiv: I dag 18:53
Er du klar over at D5 er eldre teknologi enn D2/D4? Klarer du deg med D4 sparer du mye strøm, en del støy og får en mer pålitelig varmr.

#46 Fanafjord Pålogget Postet 04.01.11 16:46 

  • Medlem
  • Innlegg: 2.178
  • Registrert: 20.10.06
  • Aktiv: I dag 19:02
Nei det var jeg ikke klar over. Takk for tipset! Da blir det nok D4. Når vi først er på saken: Er det noe stor forskjell mellom Eber og tilsvarende Webasto?

#47 abbor Ikke pålogget Postet 04.01.11 17:02 

  • TeamScuirus

  • Medlem
  • Innlegg: 2.216
  • Registrert: 05.05.06
  • Aktiv: I dag 18:53
Teknisk er de veldig like. Ble anbefalt Eber av Fyksen som selger begge merker. Snakket med flere med lastebil før jeg handlet og meldingen var entydig om at det var mindre problemer med Eber enn med Webasto.

#48 kallagtunet Ikke pålogget Postet 04.01.11 17:56 

  • Medlem
  • Innlegg: 254
  • Registrert: 07.08.08
  • Aktiv: 22.02.14
Takker alle for tips, selv om rådene spriker til alle kanter litt så heller vi nå mot en D4 selv om det strengt tatt sikkert er overkill. Prisen på D4 er kun 2000 kroner høyere enn en en D2 og laveste nivå på D4 er kun 100W til 200W høyere enn D2 og Wallas 1800, dvs at hvis tempen på laveste nivå blir for høy inne i båten med D4 så er vil den sannsynligvis også være det med de to andre (og hvis det blir for ille så får en ha bakdør eller vindu på gløtt så kråkene får sitt de også :-D). Hvis dette betyr soting så får vi heller være flinke til full guffe innimellom samt å kjere en tank eller to med parafin i året. Det som er viktig for oss er som sagt å få hurtig oppvarming slik at vi også får varme hvis vi skal en tur til "naboen" en kort 10 - 15 minutters tur på vinteren.

Vi får ta en prat med forhandler og se hva han sier om tillegg for en D4'en opp mot Wallasen vi har fått pris på i dag så får vi vurdere kost nytte. Med alt av slanger og monteringsett så er vel også Eberen noe dyrere i innkjøp enn en Wallas hvis den kommer mer komplett mhp monteringsdetaljer? Noen andre som vil dele priser man har betalt på montering av D4 med to utblås? Skjønner at jobben her er veldig avhengig av hvilken båt det er og hvor lett det er å montere, men en ca pris hadde vært kjekt å fått tips om :-D

Så ett spørsmål til hvem er best og billigst til å montere en slik varmer, er det forhandler av båten (har ikke sjekket om de fører Eber engang så langt) eller ett spesialisert verksted? I så fall er det noen vet hvem er gode på dette i Stavanger området?

Redigert av kallagtunet: 04.01.11 18:14


#49 kallagtunet Ikke pålogget Postet 04.01.11 18:14 

  • Medlem
  • Innlegg: 254
  • Registrert: 07.08.08
  • Aktiv: 22.02.14
Fant forøvrig litt info om Parker 660 Weekend eller Askeladden P66 Weekend.

Brosjyre her:

http://www.parker.co...katalog_eng.pdf

Bilder her:

http://www.parker.co...weekend_gal.php

#50 Fanafjord Pålogget Postet 04.01.11 18:43 

  • Medlem
  • Innlegg: 2.178
  • Registrert: 20.10.06
  • Aktiv: I dag 19:02
Eberspächer er nok ikke helt billig i Norge. Her er noen tyske tilbud:

Her får du D4 for 7300 kroner.

og tilhørende Marinekitfor 4100 kroner

Tilsammen 11500 kroner. Hvis du og kona kan forbinde det med en tur til Tyskland kan du få evt. tysk moms tilbake ved utførsel(ca kr 2000). (Og selvfølgelig bør du jo betale norsk moms :saint: hvis ikke du kan splitte det i to deler med en faktura under 6000 kroner hver... da slipper du å betale moms. )

Redigert av Fanafjord: 04.01.11 18:44


#51 volfro Ikke pålogget Postet 04.01.11 19:08 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.399
  • Registrert: 27.11.09
Noen som har målinger på strømforbruket til eber? (ikke brosjyredata)

#52 kallagtunet Ikke pålogget Postet 05.01.11 09:19 

  • Medlem
  • Innlegg: 254
  • Registrert: 07.08.08
  • Aktiv: 22.02.14

Eberspächer er nok ikke helt billig i Norge. Her er noen tyske tilbud:

Her får du D4 for 7300 kroner.

og tilhørende Marinekitfor 4100 kroner

Tilsammen 11500 kroner. Hvis du og kona kan forbinde det med en tur til Tyskland kan du få evt. tysk moms tilbake ved utførsel(ca kr 2000). (Og selvfølgelig bør du jo betale norsk moms :saint: hvis ikke du kan splitte det i to deler med en faktura under 6000 kroner hver... da slipper du å betale moms. )



Hvis en skal montere selv er jo import en ide ja. Det kan se ut som det er noen kroner å spare.

#53 kallagtunet Ikke pålogget Postet 05.01.11 10:03 

  • Medlem
  • Innlegg: 254
  • Registrert: 07.08.08
  • Aktiv: 22.02.14
Jeanneau, så du mine spørsmål fra denne posten?

Ser frem til bilder og erfaringene dine med montering! Legger du opp til løs diesel tank slik som andre her har tipset om? Hvis jobben er grei så er det jo en tanke å vurdere å gjøre det selv, i alle fall hvis forhandler skal ha mye for jobben... Spennende blir det i alle fall å se bildene, dvs ta mange :-D

Kjekt å høre erfaringene dine med båten Jeanneau! Vi har ikke hatt SÅ båter mange (inne på nummer 2 nå) men etter ett par dårlige sommere og men kjempe fine vintre så er en enkel bruksbåt uten kalesje som ska kneppes av og på det vi har lyst på. Dvs ha en hel dør å lukke igjen når det er gufsent og å åpne ”alle luker” når det er finvær (Ikke mer knepping opp og igjen for oss…).

Vi har sett på forskjellige båter og har vurdert seriøst Beneteau Antares 750 (liker at den har toalett rom) men også søster båten til 645 Antares 680. Men begge har problemet at de har få (3) sitteplasser inne ”kjørereting” i forhold til 645 en… Det jeg derimot liker bedre med disse båtene er den utendørs løsningen med U sittegruppe (som kan fjernes helt eller delvis til fisketurer) føler at benken til 645 en er litt kjip og det er litt få sitteplasser ute til godværsdagene i forhold til Benetau båtene. En 645 med utendørs løsningen til Antares 680 en hadde vært prefekt, eller eventuelt en Antares 750 med åpent interiør der en hadde fått 5 i kjøre retningen (men 750 en koster jo vesentlig mer enn de mindre og hvor mye penger en skal bruke på båt er også relevant….)

Ser nå att Askeladden kommer med P66 Weekend som ser ut som den har alt (dvs toalettrom og 5 plasser i kjøre reting) og den er også mulig å bestille med mye kjekt fabrikkmontert ekstrautstyr (utendørs styreposisjon hadde vært kjekt..). Med 115 motorisering koster den 90 tusen mer enn 645 en mens den med fullt utstyrt med 150 hk (og da er den vesentlig bedre utstyrt enn 645 bla med D2 varmer, utvendig styreposisjon, trimplan, ankervinch) så blir den mer enn 200 tusen dyrere enn enn 645’en.

Når en ser at søster modellen fra Parker (Samme båt) som selges på kontinentet har omtrent samme pris i europa som 645 en så virker det som noen tar seg mye betalt for Askeladden navnet. Og etter å ha sett både nye og noen år gamle utgaver av motorbåter fra Beneteau og Jeannau så ser det ikke ut for meg som de har noe å skjemmes for mhp kvalitet i forhold til Askeladden heller tvert i mot. Men når det er sagt så ser den interessant ut og har mange fikse løsninger. Den er 6.6 meter land dvs 10 cm kortere enn 645 en så vi er litt usikre på om en med har pakket for mye inn i det relativt korte skroget.

Vi har ett tilbud fra forhandler i samme prisleie som det du kjøpte for men da med en Evinrude E-tek 115 hester totakt. Vi har i dag Yamaha 115 firtakt på den båten vi har. Vi er litt usikre på om amerikansk og totakt frister så mye men pris fra lokal forhandler med Suzuki, Honda eller Yamaha 10 – 15 tusen høyere. Når det er sagt så hadde vi en kjapp prøvetur her i romjulen og støymessig så vil jeg nesten si at E-tec en var bedre en vår Yamaha 4 takter. Kanskje litt mer støy på tomgang og drogefart men ikke, og på høy fart så var tonen dypere og i mine ører mindre sjenerende. Inne i båten var det meget stille både med dør åpen og igjen, på akterbenk så gikk det fint å prate sammen med god guffe. Den imponerte også mhp ikke eksisterende vibrasjoner både på tomgang og i fart, dvs ikke raklingen som de ”gode” gamle totakter som jeg husker fra oppveksten. Service intervallet på 3 år frister også litt, men som sagt mhp motor så er vi i tenke boksen. Det jeg derimot ikke likte så godt var at det luktet litt ”totakt” når en lå på tomgangsfart. Som sagt vi er usikre på eventuelt motor valg.

Vil si at selve båten imponerte også med lite skrogstøy, ikke resonanser (som mange kasse båter har) og den virket fast i fisken…

Har noen spørsmål til deg mhp dine erfaringer med båten.

Har du følt behov for trimplan?
Hvor mye sjø må til for at du må dra av?
Og i så fall hvor langt ned?
Med hvilken hastighet går den ut av plan?
Etter ett års bruk er den fortsatt ”fast i fisken”?
Hva er du eventuelt missfornøyd med etter ett års bruk?


#54 Jeanneau Ikke pålogget Postet 06.01.11 17:20 

  • Medlem
  • Innlegg: 13
  • Registrert: 23.08.09
  • Aktiv: 18.12.11
Hei igjen. Har vært noe opptatt disse dagene, men her er mine svar:

Har du følt behov for trimplan?
- Nei det har jeg ikke siden båten er så utrolig sidestabil, men når det skal sies, så hadde det vært greit å ha siden jeg da hadde fått presset baugen mer ned ved høy motsjø.

Hvor mye sjø må til for at du må dra av?
- 0,5 m bølger slår bra ved 24 knop. Prøver heller å skrysse mer sideveis dersom det er mye sjø.

Og i så fall hvor langt ned?
- Fra frisk bris så drar jeg den ned til 9-10 knop. Kan stort sett holde denne farten i snitt da.
Må selvsagt lenger ned ved større bølger innimellom når det øker mer på.

Med hvilken hastighet går den ut av plan?
- Er nesten ikke noen planingsterskel på båten. Er aldri et problem.

Etter ett års bruk er den fortsatt ”fast i fisken”?
- Jeg har slammret noe i kuling, og har kun opplevd at en list løsnet. Den var nok festet med for korte skruer.
Fikset dette og alt er vel. Virker bra skrudd sammen, men det er vel 10års garanti på skroget tror jeg ?

Hva er du eventuelt missfornøyd med etter ett års bruk?
- Egentlig ingen ting, men skulle jeg ha kunnet endret på noe så ville jeg ha endret bauget litt "kvassere" og fått 18-19 grader V bunn for å gjøre den litt mykere.

Redigert av Jeanneau: 06.01.11 17:30


#55 kallagtunet Ikke pålogget Postet 06.01.11 17:32 

  • Medlem
  • Innlegg: 254
  • Registrert: 07.08.08
  • Aktiv: 22.02.14

Hei igjen. Har vært noe opptatt disse dagene, men her er mine svar:

Har du følt behov for trimplan?
- Nei det har jeg ikke siden båten er så utrolig sidestabil, men når det skal sies, så hadde det vært greit å ha siden jeg da hadde fått presset baugen mer ned ved høy motsjø.

Hvor mye sjø må til for at du må dra av?
- 0,5 m bølger slår bra ved 24 knop. Prøver heller å skrysse mer sideveis dersom det er mye sjø.

Og i så fall hvor langt ned?
- Ved liten kulig så drar jeg den ned til 9-10 knop. Kan stort sett holde denne farten i snitt da.

Med hvilken hastighet går den ut av plan?
- Er nesten ikke noen planingsterskel på båten. Er aldri et problem.

Etter ett års bruk er den fortsatt ”fast i fisken”?
- Jeg har slammret noe i kuling, og har kun opplevd at en list løsnet. Den var nok festet med for korte skruer.
Fikset dette og alt er vel. Virker bra skrudd sammen, men det er vel 10års garanti på skroget tror jeg ?

Hva er du eventuelt missfornøyd med etter ett års bruk?
- Egentlig ingen ting, men skulle jeg ha kunnet endret på noe så ville jeg ha endret bauget litt "kvassere" og fått 18-19 grader V bunn for å gjøre den litt mykere.


Takker så mye for svar Jeanneau. Høres ut som du er godt fornøyd ja og det er betryggende. Hva synes passasjerer om sikt ut fra kabinen? Min fru (kort type) og mine barn på 3 og 6 klagde litt
at de ikke klarte å se ut frontruten når en kjører pga at benken er lav. Men det er jo mulig å bygge opp setene litt med noen puter kanskje.

Ser frem til bildene og din erfaringen fra installasjonen av Eberen!

K

Redigert av kallagtunet: 06.01.11 17:33


#56 Jeanneau Ikke pålogget Postet 06.01.11 17:37 

  • Medlem
  • Innlegg: 13
  • Registrert: 23.08.09
  • Aktiv: 18.12.11
He he. Ja min fru er også av den korte typen, men hun klager ikke. Min minste sønn på 11 syns det er litt lavt når han sitter på fremste benken og ser frem, men men... mye båt er det uansett, på bare 22 fot.

#57 kallagtunet Ikke pålogget Postet 14.01.11 22:48 

  • Medlem
  • Innlegg: 254
  • Registrert: 07.08.08
  • Aktiv: 22.02.14

He he. Ja min fru er også av den korte typen, men hun klager ikke. Min minste sønn på 11 syns det er litt lavt når han sitter på fremste benken og ser frem, men men... mye båt er det uansett, på bare 22 fot.



Heisann Jeanneau, har du fått startet på monteringsarbeidet av D4en? I så fall så er jeg spent på erfaringene.

K

#58 Jeanneau Ikke pålogget Postet 29.01.11 10:48 

  • Medlem
  • Innlegg: 13
  • Registrert: 23.08.09
  • Aktiv: 18.12.11
Hei, ja nå er den montert. Tok litt mer tid enn jeg regnet med, men slik er det jo med alt en skal gjøre i båt. Timene går...
Det ble kjempebra. Jeg skal ta bilder og legge ut i løpet av kort tid.
Den varmer fantastisk så nå blir det bare T shirt i båten, he he.

Er svært glad for at jeg valgte D4 og ikke D2. Det er greit å ha kabindøren åpen når jeg er på fisketur og kan ha det litt lunt ute på akterdekket (under kalesjen).

#59 kallagtunet Ikke pålogget Postet 29.01.11 11:08 

  • Medlem
  • Innlegg: 254
  • Registrert: 07.08.08
  • Aktiv: 22.02.14
Gleder meg til bilder og håper også du kan dele litt på erfaring med monteringsarbeidet (spesielle utfordringer underveis, hvor en bør legge kanaler etc) )i tillegg til bildene?

Hva satset du på av tank løsning? Har du lagt kanal til defroster?

#60 Jeanneau Ikke pålogget Postet 30.01.11 11:12 

  • Medlem
  • Innlegg: 13
  • Registrert: 23.08.09
  • Aktiv: 18.12.11

Gleder meg til bilder og håper også du kan dele litt på erfaring med monteringsarbeidet (spesielle utfordringer underveis, hvor en bør legge kanaler etc) )i tillegg til bildene?

Hva satset du på av tank løsning? Har du lagt kanal til defroster?


Brukte en Scepter 12L tank med tankmåler. Bare å koble rett på.

La frem defroster på fører siden, og det ble supert. Skal etterhvert se om jeg klarer å få en på andre siden etterhvert.






Copyright baatplassen.no.
Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det.
Annet innhold etter skriftlig tillatelse fra baatplassen.no.