Jump to content

Hvilken type og hvor stor varmer i Merry Fisher 645?


kallagtunet

Recommended Posts

Eberspächer er nok ikke helt billig i Norge. Her er noen tyske tilbud:

 

Her får du D4 for 7300 kroner.

 

og tilhørende Marinekitfor 4100 kroner

 

Tilsammen 11500 kroner. Hvis du og kona kan forbinde det med en tur til Tyskland kan du få evt. tysk moms tilbake ved utførsel(ca kr 2000). (Og selvfølgelig bør du jo betale norsk moms :saint: hvis ikke du kan splitte det i to deler med en faktura under 6000 kroner hver... da slipper du å betale moms. )

 

 

Hvis en skal montere selv er jo import en ide ja. Det kan se ut som det er noen kroner å spare.

Link to post
Share on other sites

Jeanneau, så du mine spørsmål fra denne posten?

 

Ser frem til bilder og erfaringene dine med montering! Legger du opp til løs diesel tank slik som andre her har tipset om? Hvis jobben er grei så er det jo en tanke å vurdere å gjøre det selv, i alle fall hvis forhandler skal ha mye for jobben... Spennende blir det i alle fall å se bildene, dvs ta mange :-D

 

Kjekt å høre erfaringene dine med båten Jeanneau! Vi har ikke hatt SÅ båter mange (inne på nummer 2 nå) men etter ett par dårlige sommere og men kjempe fine vintre så er en enkel bruksbåt uten kalesje som ska kneppes av og på det vi har lyst på. Dvs ha en hel dør å lukke igjen når det er gufsent og å åpne ”alle luker” når det er finvær (Ikke mer knepping opp og igjen for oss…).

 

Vi har sett på forskjellige båter og har vurdert seriøst Beneteau Antares 750 (liker at den har toalett rom) men også søster båten til 645 Antares 680. Men begge har problemet at de har få (3) sitteplasser inne ”kjørereting” i forhold til 645 en… Det jeg derimot liker bedre med disse båtene er den utendørs løsningen med U sittegruppe (som kan fjernes helt eller delvis til fisketurer) føler at benken til 645 en er litt kjip og det er litt få sitteplasser ute til godværsdagene i forhold til Benetau båtene. En 645 med utendørs løsningen til Antares 680 en hadde vært prefekt, eller eventuelt en Antares 750 med åpent interiør der en hadde fått 5 i kjøre retningen (men 750 en koster jo vesentlig mer enn de mindre og hvor mye penger en skal bruke på båt er også relevant….)

 

Ser nå att Askeladden kommer med P66 Weekend som ser ut som den har alt (dvs toalettrom og 5 plasser i kjøre reting) og den er også mulig å bestille med mye kjekt fabrikkmontert ekstrautstyr (utendørs styreposisjon hadde vært kjekt..). Med 115 motorisering koster den 90 tusen mer enn 645 en mens den med fullt utstyrt med 150 hk (og da er den vesentlig bedre utstyrt enn 645 bla med D2 varmer, utvendig styreposisjon, trimplan, ankervinch) så blir den mer enn 200 tusen dyrere enn enn 645’en.

 

Når en ser at søster modellen fra Parker (Samme båt) som selges på kontinentet har omtrent samme pris i europa som 645 en så virker det som noen tar seg mye betalt for Askeladden navnet. Og etter å ha sett både nye og noen år gamle utgaver av motorbåter fra Beneteau og Jeannau så ser det ikke ut for meg som de har noe å skjemmes for mhp kvalitet i forhold til Askeladden heller tvert i mot. Men når det er sagt så ser den interessant ut og har mange fikse løsninger. Den er 6.6 meter land dvs 10 cm kortere enn 645 en så vi er litt usikre på om en med har pakket for mye inn i det relativt korte skroget.

 

Vi har ett tilbud fra forhandler i samme prisleie som det du kjøpte for men da med en Evinrude E-tek 115 hester totakt. Vi har i dag Yamaha 115 firtakt på den båten vi har. Vi er litt usikre på om amerikansk og totakt frister så mye men pris fra lokal forhandler med Suzuki, Honda eller Yamaha 10 – 15 tusen høyere. Når det er sagt så hadde vi en kjapp prøvetur her i romjulen og støymessig så vil jeg nesten si at E-tec en var bedre en vår Yamaha 4 takter. Kanskje litt mer støy på tomgang og drogefart men ikke, og på høy fart så var tonen dypere og i mine ører mindre sjenerende. Inne i båten var det meget stille både med dør åpen og igjen, på akterbenk så gikk det fint å prate sammen med god guffe. Den imponerte også mhp ikke eksisterende vibrasjoner både på tomgang og i fart, dvs ikke raklingen som de ”gode” gamle totakter som jeg husker fra oppveksten. Service intervallet på 3 år frister også litt, men som sagt mhp motor så er vi i tenke boksen. Det jeg derimot ikke likte så godt var at det luktet litt ”totakt” når en lå på tomgangsfart. Som sagt vi er usikre på eventuelt motor valg.

 

Vil si at selve båten imponerte også med lite skrogstøy, ikke resonanser (som mange kasse båter har) og den virket fast i fisken…

 

Har noen spørsmål til deg mhp dine erfaringer med båten.

 

Har du følt behov for trimplan?

Hvor mye sjø må til for at du må dra av?

Og i så fall hvor langt ned?

Med hvilken hastighet går den ut av plan?

Etter ett års bruk er den fortsatt ”fast i fisken”?

Hva er du eventuelt missfornøyd med etter ett års bruk?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Har vært noe opptatt disse dagene, men her er mine svar:

 

Har du følt behov for trimplan?

- Nei det har jeg ikke siden båten er så utrolig sidestabil, men når det skal sies, så hadde det vært greit å ha siden jeg da hadde fått presset baugen mer ned ved høy motsjø.

 

Hvor mye sjø må til for at du må dra av?

- 0,5 m bølger slår bra ved 24 knop. Prøver heller å skrysse mer sideveis dersom det er mye sjø.

 

Og i så fall hvor langt ned?

- Fra frisk bris så drar jeg den ned til 9-10 knop. Kan stort sett holde denne farten i snitt da.

Må selvsagt lenger ned ved større bølger innimellom når det øker mer på.

 

Med hvilken hastighet går den ut av plan?

- Er nesten ikke noen planingsterskel på båten. Er aldri et problem.

 

Etter ett års bruk er den fortsatt fast i fisken?

- Jeg har slammret noe i kuling, og har kun opplevd at en list løsnet. Den var nok festet med for korte skruer.

Fikset dette og alt er vel. Virker bra skrudd sammen, men det er vel 10års garanti på skroget tror jeg ?

 

Hva er du eventuelt missfornøyd med etter ett års bruk?

- Egentlig ingen ting, men skulle jeg ha kunnet endret på noe så ville jeg ha endret bauget litt "kvassere" og fått 18-19 grader V bunn for å gjøre den litt mykere.

Redigert av Jeanneau (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Har vært noe opptatt disse dagene, men her er mine svar:

 

Har du følt behov for trimplan?

- Nei det har jeg ikke siden båten er så utrolig sidestabil, men når det skal sies, så hadde det vært greit å ha siden jeg da hadde fått presset baugen mer ned ved høy motsjø.

 

Hvor mye sjø må til for at du må dra av?

- 0,5 m bølger slår bra ved 24 knop. Prøver heller å skrysse mer sideveis dersom det er mye sjø.

 

Og i så fall hvor langt ned?

- Ved liten kulig så drar jeg den ned til 9-10 knop. Kan stort sett holde denne farten i snitt da.

 

Med hvilken hastighet går den ut av plan?

- Er nesten ikke noen planingsterskel på båten. Er aldri et problem.

 

Etter ett års bruk er den fortsatt ”fast i fisken”?

- Jeg har slammret noe i kuling, og har kun opplevd at en list løsnet. Den var nok festet med for korte skruer.

Fikset dette og alt er vel. Virker bra skrudd sammen, men det er vel 10års garanti på skroget tror jeg ?

 

Hva er du eventuelt missfornøyd med etter ett års bruk?

- Egentlig ingen ting, men skulle jeg ha kunnet endret på noe så ville jeg ha endret bauget litt "kvassere" og fått 18-19 grader V bunn for å gjøre den litt mykere.

 

Takker så mye for svar Jeanneau. Høres ut som du er godt fornøyd ja og det er betryggende. Hva synes passasjerer om sikt ut fra kabinen? Min fru (kort type) og mine barn på 3 og 6 klagde litt

at de ikke klarte å se ut frontruten når en kjører pga at benken er lav. Men det er jo mulig å bygge opp setene litt med noen puter kanskje.

 

Ser frem til bildene og din erfaringen fra installasjonen av Eberen!

 

K

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

He he. Ja min fru er også av den korte typen, men hun klager ikke. Min minste sønn på 11 syns det er litt lavt når han sitter på fremste benken og ser frem, men men... mye båt er det uansett, på bare 22 fot.

 

 

Heisann Jeanneau, har du fått startet på monteringsarbeidet av D4en? I så fall så er jeg spent på erfaringene.

 

K

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei, ja nå er den montert. Tok litt mer tid enn jeg regnet med, men slik er det jo med alt en skal gjøre i båt. Timene går...

Det ble kjempebra. Jeg skal ta bilder og legge ut i løpet av kort tid.

Den varmer fantastisk så nå blir det bare T shirt i båten, he he.

 

Er svært glad for at jeg valgte D4 og ikke D2. Det er greit å ha kabindøren åpen når jeg er på fisketur og kan ha det litt lunt ute på akterdekket (under kalesjen).

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til bilder og håper også du kan dele litt på erfaring med monteringsarbeidet (spesielle utfordringer underveis, hvor en bør legge kanaler etc) )i tillegg til bildene?

 

Hva satset du på av tank løsning? Har du lagt kanal til defroster?

 

Brukte en Scepter 12L tank med tankmåler. Bare å koble rett på.

 

La frem defroster på fører siden, og det ble supert. Skal etterhvert se om jeg klarer å få en på andre siden etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Brukte en Scepter 12L tank med tankmåler. Bare å koble rett på.

 

La frem defroster på fører siden, og det ble supert. Skal etterhvert se om jeg klarer å få en på andre siden etterhvert.

 

 

Gleder meg til å se bilder og høre mer detaljer om installasjonen.

 

K

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
  • 1 år senere...

Bumper denne da jeg har tatt mot til meg og er klar for å bruke hullsaga i båten (Merry Fisher 645) for å montere Webasto'n og dertilhørende slanger og ventiler. Ser ut til at det er flere som har gjort dette før meg i denne tråden og kanskje kan dele erfaringer og bilder.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...