Da jeg hentet båten i februar 2010 lovet jeg å lagen en prosjekt tråd når jeg kom igang.. Det gikk i glemmeboken når våren og arbeidslysten kom.
Så da får jeg lage en nå mens jeg har tid og likevel sitter og hungrer etter at gradestokken skal fortelle meg at det er trygt å gå ut å gjøre noe uten å fryse skvett ihjel.
Annonsen jeg kom over på Finn en kreativ januar-dag i 2010 fristet med en 1970 modell Fjord Olympic på 21 fot. Det sto en Volvo Penta AQ130 (B20) i båten.
Etter en kjapp telefon til daværende eier fikk jeg to dårlige nyheter. Båten lå på sjøen ved en liten øy utenfor Austevoll og motoren starter ikke.
Det eneste positive med samtalen var at selger slo av 15000kr før jeg egentlig hadde fått inn noe serlig i samtalen og dermed var båten kjøpt.
Noen av bildene fra annonsen:

Jeg tok hurtigbåt til Austevoll for å sjekke at skuten var i den stand selger hadde beskrevet selv om han ikke hadde sagt mye positivt om den.
Selger hadde bare hatt båten i 1,5 år og det var tydelig at annonsebildene fra før han hadde kjøpt båten, men heldivis (uheldigvis?) har jeg den evnen og overse hvordan båter/biler ser ut når jeg kjøper de hvis jeg har visjoner om at det med litt jobbing kan bli veldig bra.
Bilder fra inspeksjonsturen:

Kontrakten ble skrevet og en uke etterpå reiste jeg med min 14fots Skibsplast for å slepe den hjem. Heldigvis fikk jeg start på Fjord'en og fikk kjørt den mesteparten av veien helt til jeg fikk problemer med kjølingen og måtte slepe den siste stykket.

Båten ble liggende i lånt båtplass til snøen forsvant så jeg fikk den opp i hagen våren 2010.

Impelleren ble skiftet og kjøleproblemet forsvant.
Det ble også skiftet laderele', startmotor, og gir & gass vire i tillegg til vanlig service med plugger, stift, olje og filter osv.
Jeg renset opp i det elektriske og kastet ca. 5kg med unødvendige ledninger. Ny sikringsboks ble montert.
Bursdags gaven, en Garmin GPSmap 525s ble også montert.
Så tok jeg av drevet for vask og stell og for å skifte belger osv. Da fikk jeg en kjempe nedtur.
Der hvor den ene belgen skulle på var drevet eiret i stykker.

Heldigvis ved hjelp av jungeltelegrafen fant jeg en mann i rett yrke som sveiste drevet for meg. Så var det bare å pusse og lakke med bunnsmørning beregnet for drev.

Da drevet skulle løftes på båten knakk jeg opp en gammel reparert skade på drevet, dette ble limt med karosserilim fra mekonomen og henger like godt nå et år etter.

På grunn av hageprosjekter ble båten sjøsatt, kanskje noe kjapt, men jeg har heletiden vært innstillt på å ikke ha båten på land mer en nødvendig. Jeg har tross alt kjøpt båten for å være på sjøen, ikke for å pynte opp hagen.
Etter noen første turen i litt ruskevær stoppet motoren. Jeg fylte på en reservekanne med bensin i hu og hast uten å sjekke om det var problemet og båten startet.
Jeg bestemte meg for å bytte ut den analoge tankmåleren fra 1970 som var vanskelig å tyde.
Etter å ha revet opp diverse dørkplater på min vei mot tanken kom jeg over bensinfilteret mitt, det hadde jeg ikke lagt merke til at jeg hadde i farten da båten lå på land.
Det så rimelig gromsete ut og jeg begynte å lure på hvordan det så ut inne i tanken. Jeg skrudde ut den ubrukelige bensinmåleren, Hele baksiden og føleren var rustet vekk, plastkulen til føleren fløt fritt i tanken for seg selv.

Bunnen av bensintanken var grønn og man kunne tydelig se skille av vann og bensin i tanken. jeg begynte å pumpe ut "bunnslam" og etter ca 5 liter så det ut som ren og fin bensin igjen det som kom ut. Jeg skjønner jo nå hvorfor motoren kubbet i litt bølger når det der ble ristet opp og gikk i forgasserene.
Bunnslam fra bensintanken:

Nytt filter ble montert, nye bensinslanger og ny tankmåler og føler.

Etter dette fungerte båten fint, men det ble likevel ikke så mange turer denne sommeren på grunn av husprosjekt og lite varmt vær i Bergen.
Sommer 2010:

I løp av sommeren ble det kjøpt inn nye vindusviskermotorer og et brukt nytt drev. Jeg har ikke somlet meg til å montere viskermotorene, drevet er bare fordi det er kjekt å ha i reserve.
På sensommeren røk toppen på båten, det begynte å bli kaldt i været igjen og jeg ble lei av å ikke ha noe som fungerte knirkefritt hver gang man vrir om nøkkelen. Båten ble lagt tilsalgs med havarert topp som var demontert, men responsen var som ventet laber. Jeg kjøpte inn brukt topp og rundt juletider fikk jeg igjen litt av gnisten og begynte å klargjøre toppen til montering.
I skrivende stund gjenstår fresing av ventilseter og montering av ventiler. Kanskje blir det montering i helgen.
Andre ting som nylig ha skjedd. Båten slet seg nyttårshelgen og fikk skader store deler av venstre side, hovedsaklig baugen. Blokken i bøyen var eiret i stykker etter bare ca. ett år selv om både ringen i bøyen, sjakkelen og blokken var av galvanisert stål.
Heldigvis har en hyggelig ukjent (har ikke funnet ut hvem) fortøyd båten min til en kai like ved slik at skadene ble begrenset.

Av en eller annen merkelig grunn har dette vært med på å igjen gi meg motivasjon til å fortsette på båten.
Jeg vil i år, i tillegg til å få motoren igang, prøve å få tid til å lakkere båten under fenderlist, hvis ikke må jeg iallefall flikke i sårene.
Treverket på og i båten trenger også litt stell.
Jeg har også bestillt ny kalesje med bøyler og alt som trengs hos Hauge Produkter. den som står på båten nå har sett sine bedre dager, dessuten er bakre delen av typen havnepresenning. Jeg har bestillt forhøyet kalesje med mulighet for å stå (forhåpentligvis) helt oppreist under hele kalesjen.
Jeg skal forsøke og oppdatere prosjekt tråden her med gjevne mellomrom etterhvert som det skjer noe.