Jump to content

Erfaring med Max Power baugpropell?


eivindch

Recommended Posts

På grunn av båtplass som er vanskelig å komme ut av p.g.a. vind vurderer jeg å gå til anskaffelse av baugpropell. Jeg har sett/lest mye skryt av Sleipner. Konkurrenten Max Power har undervannshus som ikke trenger sink-anode eller oljereservoar som må sjekkes. I tillegg ser de ut til å ha noe mer skyvekraft pr. krone. Er det noen som har erfaring med disse?

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder støy fra baugtrustere, så bråker de vel like mye alle sammen. Jeg synes det er litt underlig at det må høres ut som en hjulvisp eller håndmixer x 100. Blir det for dyrt å utvikle noe mer stillegående, eller MÅ det bare være sånn som det er  :confused: :confused:

Når en støyper inn en tunell som dette i et lite "rom", og ikke legger lyddemping rundt, så vil jo alt fungere som en lydboks hvor alt vibrerer og forsterkes... isoler tunellen, og rommet hvor det er installert, og du vil få en mye roligere baugpropell... både for de ombord, og de på land eller i andre båter...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

... isoler tunellen, og rommet hvor det er installert, og du vil få en mye roligere baugpropell...

Hvis det er så enkelt, så er det jo enda mer underlig at dette ikke blir gjort. Det kan jo ikke koste allverden. Alt jeg har hørt høres utrolig skranglete og "billig" ut, men de som er isolert har jeg kanskje ikke hørt i det hele tatt  :lol:
Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Løfter denne tråden igjen! Har nemlig en maxpower i 49-fotern vår som har sluttet å virke :headbang: . Det sier klikk i releene, men ingen reaksjon utover det (har ikke fått målt om de gjør jobben sin utover å klikke enda). Båten er fra 2006 og svært lite brukt. Jeg har installert haugevis av baugpropeller fra Sleipner, og de siste årene fra Craftsman. Det har aldri vært en eneste reklamasjon på noen av disse. Totalt har jeg sikkert satt inn minst 50 slike og mange av de er det snart 10 år siden ble installert. Jeg er derfor forundret over at vår Max-power ser ut til å miste piffen etter så kort tid. Heldigvis har jeg ikke installert noen slike før så kjenner de ikke så godt. Det eneste som er sikkert er at det er utrolig mye leamikk/løse deler, kabler og dingser på disse sammenliknet med konkurrentene. Det ser ut til at releene fungerer som de skal og motoren får rikelig med strøm (jeg skal måle hvor mye spenningen er når propellen kjøres senere når vi er to ombord i båten, men tviler på at det er dårlig spenning som forårsaker problemet). Jeg er derfor redd det kan være selve motoren som har tatt kvelden. Nå gir jeg blaffen i hele dritten og drar på fjorden :drink: , men hadde vært greit å høre om andre har hatt tilsvarende problemer med sin maxpower :thumbsup: .

 

Foreløpig er det konstantert at:

-Bryterpanelet akter fungerer som det skal, hører også at det klikker i releet foran når jeg trykker stb eller bb (ikke fått målt om releene gjør jobben sin utover å klikke)

-Spenningen til baugpropellen er bra, batteriene er forøvrig nesten nye

-Det kommer strøm helt frem til motoren og releet

 

Jeg skal forsøke å "bypasse" releet senere og se om det et noen respons da, men det får bli på et senere tidspunkt. I mellomtiden lurer jeg vel mest på om andre har hatt tilsvarende problemer med sine maxpower-propeller og hva disse skyldtes slik at jeg kan spare litt tid med feilsøking. Kan det virkelig være slik at selve motoren er utsitt/brent? Den står tørt og fint, men ser at det er endel karbonstøv så skal forsøke å ta den ut og rense den før jeg hiver den på sjøen. Noen som har fått byttet viklinger på disse motorene? Hvem kan utføre det og hva koster det isåfall? viser det seg at motoren er gåen etter 6 års bruk skal dritten ut og vekk fra min båt ila vinteren og erstattes med noe annet :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hvem er det som forhandler MAXPOWER nå?
Har den minste i min båt, stortsett fornøyd, men har opplevd at jeg ikke kan få aktivert den med joystikken, riglet litt i noen ledninger til styrestrømmen, så virket det fint igjen. Litt dårlig kontakt et sted.

Dekselet til joystikken har knekt festene etter jeg demonterte for å lage nytt instrumentpanel.

Link to post
Share on other sites

Løfter denne tråden igjen! Har nemlig en maxpower i 49-fotern vår som har sluttet å virke :headbang: . Det sier klikk i releene, men ingen reaksjon utover det (har ikke fått målt om de gjør jobben sin utover å klikke enda). Båten er fra 2006 og svært lite brukt. Jeg har installert haugevis av baugpropeller fra Sleipner, og de siste årene fra Craftsman. Det har aldri vært en eneste reklamasjon på noen av disse. Totalt har jeg sikkert satt inn minst 50 slike og mange av de er det snart 10 år siden ble installert. Jeg er derfor forundret over at vår Max-power ser ut til å miste piffen etter så kort tid. Heldigvis har jeg ikke installert noen slike før så kjenner de ikke så godt. Det eneste som er sikkert er at det er utrolig mye leamikk/løse deler, kabler og dingser på disse sammenliknet med konkurrentene. Det ser ut til at releene fungerer som de skal og motoren får rikelig med strøm (jeg skal måle hvor mye spenningen er når propellen kjøres senere når vi er to ombord i båten, men tviler på at det er dårlig spenning som forårsaker problemet). Jeg er derfor redd det kan være selve motoren som har tatt kvelden. Nå gir jeg blaffen i hele dritten og drar på fjorden :drink: , men hadde vært greit å høre om andre har hatt tilsvarende problemer med sin maxpower :thumbsup: .

 

Foreløpig er det konstantert at:

-Bryterpanelet akter fungerer som det skal, hører også at det klikker i releet foran når jeg trykker stb eller bb (ikke fått målt om releene gjør jobben sin utover å klikke)

-Spenningen til baugpropellen er bra, batteriene er forøvrig nesten nye

-Det kommer strøm helt frem til motoren og releet

 

Jeg skal forsøke å "bypasse" releet senere og se om det et noen respons da, men det får bli på et senere tidspunkt. I mellomtiden lurer jeg vel mest på om andre har hatt tilsvarende problemer med sine maxpower-propeller og hva disse skyldtes slik at jeg kan spare litt tid med feilsøking. Kan det virkelig være slik at selve motoren er utsitt/brent? Den står tørt og fint, men ser at det er endel karbonstøv så skal forsøke å ta den ut og rense den før jeg hiver den på sjøen. Noen som har fått byttet viklinger på disse motorene? Hvem kan utføre det og hva koster det isåfall? viser det seg at motoren er gåen etter 6 års bruk skal dritten ut og vekk fra min båt ila vinteren og erstattes med noe annet :seeya:

 

Her har du mest sannsynlig dårlig spenning fra batteriet. Kan være dårlig kontakt på hovedkablenene eller at en av cellene i batteriet er gåent. Tikkingen er at releet slår inn med at det mangler nok strøm til å drive motoren. Hvis dette skjer begge releer (hver vei) så er det i hvert tegn på manglende strøm.

 

Jeg hadde for øvrig en Max Power i en Elwaro 30 i 8 år uten problemer.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Har akkurat samme problem. Det klikker i releet begge veier men motoren går ikke... Har målt spenning på bateriet 12,8 V. Har ikke målt på motoren ennå. Må vel trykke inn bryteren før jeg kan måle på selve motoren.

Jeg tror jeg har den 35 modellen produsert i 2006 fabrikmontert i en Sealine SC29 fra 2008. Moderat og pent brukt.

 

Hva gjør jeg? Kan det sitte fast en pinne eller en trebit i propellen?

Hjelp....

Sushi

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Når det gjelder støy fra baugtrustere, så bråker de vel like mye alle sammen. Jeg synes det er litt underlig at det må høres ut som en hjulvisp eller håndmixer x 100. Blir det for dyrt å utvikle noe mer stillegående, eller MÅ det bare være sånn som det er :confused: :confused:

 

Er temmelig sikker på at jeg sist sommer observerte i hvertfall et par stykker med baugpropeller som støyet merkbart mindre. Så lite at en faktisk tenkte over at den ikke bråkte noe.

 

Om det er ulike produsenter eller forskjell i installasjon som utgjorde forskjellen aner jeg ikke. Men tidligere så bråkte jo alle like mye på en måte..

Link to post
Share on other sites

Hei

Har akkurat samme problem. Hvordan gikk det ? Hva var løsningen ?

Sjekk først den store industrisikringen. Den skal sitte slik at det er kontakt. I mitt tilfelle så var sikringa slått løs av krapp motsjø......

Litt flaut at jeg ikke så det med en gang, men lett å fikse.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...