Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

http://www.hegnar.no/okonomi/article554143.ece

 

Sitat:

 

Mandag ble det åpnet konkurs i Johs Lunde Marine Group AS i Stavanger . Advokat Fredrik Bie er oppnevnt som bostyrer.

 

Johannes Lunde gikk til storoffensiv på båtmarkedet i 2005, skrev Finansavisen lørdag. Da ble nær sagt det han kunne komme over av forhandlere kjøpt opp. I etterkant har han mistet en rekke agenturer, blant annet på Saga, Windy og Nimbus. I dag er det Princess som er hovedproduktet.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

:cheers: :cheers: :thumbsup::giggle: :giggle: :clap: :clap:

 

Dette var på høy tid! Synd for underleverandørene og banken som sikkert har tapt mye penger, men bra å få de useriøse aktørene vekk fra markedet :thumbsup: Disse folka har drevet skittent spill siden de begynte storoppkjøp under finanskrisen og har utnyttet mange på en rå og kynisk måte. Dette er forøvrig ikke første gang Lunde slår seg kjapt opp i en eller annen bransje for så å gå på trynet og rømme fra regningen... :discuss:

Link to post
Share on other sites

Da er det kanskje tid å få noen venner med seg og kjøper en eller annen småbedrift fra konkursboet...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Johs Lunde er slått konkurs !

Sier overskriften, det blir vel bare helt feil. :crazy:

Moderator bør nok endre den tittelen.

Johs Lunde Marine Group er selskapets navn.

Johs Lunde Marine Group er vel som et fillevedheng til Johs Lunde og Lunde Gruppen med et kronglomerat

av selskaper.

 

 

Link to post
Share on other sites

Og med det håper jeg Kjapp marina igjen kan bli en "vanlig" båthavn for hvermansen.

Enig, Frøken Fryd! :thumbsup:

Eller Bergen båt og Dolviken brygge.....?

 

Og her er litt mer info; denne gang fra Bergens Tidende: http://www.bt.no/nyh...rs-1243129.html

 

Jeg tror man skal være enig i at JLMG har "Dolviken Brygge"... Kjapp Marina, omfattende bl. a. den herostratisk berømte "Honneurbryggen", ligger like nordenfor og har helt annen eier.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig; hos Lindorff ga de Johs Lunde Marine Group AS høyeste kreditt-rating (5) så sent som i november!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Dette er datterselskapene:

 

NORSK BÅTSENTER STAVANGER AS

BERGEN BÅT AS

VALLØ MOTOR AS

GARSTAD BÅTSERVICE AS

JOHS LUNDE SYINDERSERVICE AS

NORSK BÅTSENTER AS

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg håper at de som eier firmaene får svi litt på pungen og, ikke at det bare er kreditorer som må punge ut. Har ikke sansen for "gutteklubben grei" som går inn med masse penger og tar ut verdier og at det er kreditorer som sitter med skjegget i posten

 

Hva med å starte en ny båtforening på bryggeanlegget?

Link to post
Share on other sites

Jeg håper at de som eier firmaene får svi litt på pungen og,

Uff ja, det er lov å håpe, men storfiskene har en tendens til å vri seg unna.

Jeg er mest redd for kundene, folk som har bestillt båt, har reklamasjonssaker pågang etc.etc.

 

 

Link to post
Share on other sites

Lunde-folka har stukket av fra regningen før også! Denne konkursen er det leverandører, bank og kundene som betaler for. Jeg håper bare at de som har forskuddsbetalt båt der har sikret seg.... :smash: De som har kjøpt båt gjennom lunde-systemet vil nok også få vanskeligheter i forhold til reklamasjoner og slikt... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Et par/tre relevante sitat fra bobestyrer:

 

"Bostyrer sier at det har vært en omfattende nettverk av lån og mellomregninger mellom selskapene. Det samme gjelder sammensydde pantepakker. Det er i datterselskapene verdiene ligger. Jeg har nå ingen oversikt over disse, sier han."

 

"Også datterselskapene er rammet av at banken har stanset kontoene. Bie ser to muligheter for datterselskapene: Konkurs eller at de får nye eiere. "

 

På spørsmål om båtkunder kan tape penger

 

" Ja, for dem som har betalt inn på forskudd kan tap bli et tenkelig scenario, sier Fredrik Bie."

 

Kilde: http://www.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/1326457/Fritidsbaatgigant_konkurs.html

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

 

Jeg er mest redd for kundene, folk som har bestillt båt, har reklamasjonssaker pågang etc.etc.

Jeg er helt enig her. Tenk dere situasjonen om man har bestilt ny båt, levert den gamle i innbytte, betalt forskudd på den nye båten som skal leveres til sommeren. Da taper man både båten man har levert inn og forskuddet.

 

I fjor rammet en tilsvarende sak Sunseeker. De tok regningen og holdt sine kunder skadesløse. Det blir interessant å se hvordan Princess løser dette i sitt nest største marked.

Link to post
Share on other sites

Bestiller man en ny eller brukt båt med krav om forskuddsbetaling, bør man som kunde kreve bankgaranti fra selgers/forhandlers bank for forskuddsbeløpet i tilfelle selger/forhandler ikke skulle oppfylle levering i henhold til kjøpskontrakt, og i tilfelle selger/forhandler skulle gå konkurs. Men det er nok dessverre flere kunder som ikke gjør dette. Og nekter selger/forhandler å gi bankgaranti gjennom sin bank, bør man styre unna etter mitt syn.

 

Går en norsk forhandler konkurs, kan man gå direkte på importør eller produsent om forhandler ikke lenger er i stand til å oppfyllle sine forpliktelser i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Link to post
Share on other sites

Havnen er nok triveligere når ikke interressen drives av penger alene, uansett hva navnet på havnen måtte være.

 

Kjapp Marina er trivelig så lenge vi får beholde det adelige båtpublikum som huserer på Honneurbryggen.

 

Seriøst: Uoversiktlige mellomregninger opp- ned og til siden i konsernet er et JL varemerke. Det sjongleres med avtaler mellom selskapene og avtaler utad bytter ofte kontraktspart innenfor JL-systemet. Det blir ugjennomtrengelig for den som ønsker å finne ut hva den reelle økonomiske situasjon er for et gitt selskap i systemet. Derfor er mitt tips at hele faderullan rakner. Mulig at JL ryker til også. Det er solgt ut mye der + flyttet en del aktiva/aktiviteter inn i nye selskaper. Det foregår tydelig en posisjonering.

 

Som vanlig er det til slutt "den lille mann" som får regningen. De som har levert inn innbytte eller betalt forskudd, kan allerede begynne å vinke farvel til sine penger. Så får spørsmålet deretter bli om det er noe å hente på å reise krav mot bakenforliggende selskaper eller personer. Det kan jo bli interessant å se hva bostyreren finner ut etter hvert.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette er egentlig helt forferdelig. På alle de nettsider og ratingsystemer en kan finne, framstår selskapene som bunnsolide. Det er veldig fort gjort for en kunde å lempe på krav til sikkerhet ut fra den tilgjengelige informasjon.

Stakkars folk.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...