Jump to content

FM Båndet stenges i 2017


VannTro

Recommended Posts

Og jeg som står i ferd med å kjøpe ny bil med FM-radio. Jeg kan få DAB i stedet for med et tillegg på kr.3500, men det er jo ikke DAB+! Ja ja, da får jeg skrote bil med radio om 6 år. Og klarer både fruen og jeg å slutte å røyke nå snarest, kan vi spare røyk-pengene og ha nok til ny bil i 2017!

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Det blir nok en del biler som må skifte ut radio-delen i 2017.

 

Bare en liten OT sak Lars H.

Vi går med samme planer som deg og vurderer en Opel Astra St.vogn, men vi vil vente til vi får prøvekjørt samt får prisene på den nye Focusen før vi bestemmer oss. Dette blir to biler som kommer til å kjempe en durabelig fight grunnet at de begge er helt nye og at de begynner å bli så store med så mye utstyr at de slår seg inn på "Familiemarkedet". Kan ta det videre på OT, men var jeg deg ville jeg ventet noen uker til Focusen er klar med priser og det hele.

Link to post
Share on other sites

Det er jo merkelig hvordan ARK (NRK), kan påvirke regjering og storting nok til å tvinge befolkningen over på et system befolkningen så tydelig har sagt at de ikke ønsker. Bare fordi NRK har satset så stort på DAB og når det viser seg å ikke være noe folk flest ønsker å gå over til, fjerner de bare alternativet. (i England har de gått bort fra dette)

Jeg kjøpte DAB-radio for 4 år siden når jeg skulle ut på sommerferie. Båtradioen måtte jo være flott å ha + at man også skulle få inn et par andre kanaler man ikke hadde til vanlig. Makan til møkkaradio skal man lete lenge etter om du spør meg. Den brukte sinnsykt mye strøm i forhold til vanlig radio og hadde elendig dekning. Billige er de heller ikke. I utehavn utenfor Lyngør, fikk vi inn bare 2 DAB-kanaler og båtradioen var ikke en av de to. (mener det var P4 og NRK1)

 

Artikkelen skryter også av den smertefrie overgangen til Digitalt bakkenett for TV. De aller fleste har vel nå minst to fjernkontroller å holde styr på i stedet for en og enda flere bokser med dekoder, PVR, HDPvr, harddiskopptager eller lignende og må betale for dette i tillegg til NRK-Lisens.

 

Hva blir det neste jeg skal slippe å ta stilling til om jeg ønsker eller ikke. d.v.s. man har jo fortsatt muligheten til å droppe å ha både radio og TV, men for de fleste er vel ikke dette et alternativ.

 

RSL

Link to post
Share on other sites

Man sier at det finnes 50 ganger flere FM enn DAB radioer i Norge. Personlig tror jeg det er enda flere når man tar med alle biler, båter, hytteradioer osv.

 

Lars, du som er gammel radiomann.... på tide å lage en liten mottager som gjør om DAB til FM-signaler med kort rekkevidde. Noe ala de små man får idag som gjør at jeg f,eks tar inn min Iphone på bilens radio på en fastsatt frekvens. Så kunne man satt denne tingsen på radioen og søkt fram til kanalen man ville høre på.

 

En ting er når man har en standard "DIN"-radio i bilen, som kan byttes i en ny med DAB. Det som er dumt er vel alle biler hvor radio er innebygget som en del av bilens informasjonssystem. Har en Volvo med innebygget telefon som deler kontrollknapper osv med radio.

Ikke så morsomt å flekke ut den. Nå har jeg sikkert byttet bil både en og to ganger før 2017, men selv i dag er vel ikke alle nye biler levert standard med DAB. Eller...?

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sikkert byttet bil både en og to ganger før 2017, men selv i dag er vel ikke alle nye biler levert standard med DAB. Eller...?

 

Nå er det sikkert mange som meg som konsekvent kjøper 10-15 år gamle biler.

Kanskje staten burde forby bruktbilsalg fra samme dato? Effektiv måte å heve standarden på bilparken og det blir garantert færre biler å se etterhvert. Mindre køkjøring, mindre CO2-utslipp .... kort og godt bare fordeler.

 

(Innlegget har mer enn et snev av ironi)

 

RSL

Link to post
Share on other sites

Så når kommer underskriftskampanjen mot.... :cool:

 

Er rekkevidden til sjøs den samme, eller mister man dekning i områder som ligger avsides eller når man er langt fra land?

Bare tenker tilbake til overgangen NMT900/GSM, hvor det i flere år var bedre med NMT. Når det ble dårlig dekning kunne man fremdeles gjøre seg forstått gjennom susingen, mens GSM'en bare klipte samtalen.

Link to post
Share on other sites

For min del så synes jeg at FM båndet har gått ut på dato!! Har DAB radio i båten, på det andre året nå, og er godt fornøyd. Mye bedre kvalitet på lydenog god dekning der jeg har vært.

Vi er i 2011 og det skal stenges i 2017. Da får vel de fleste veldig god tid på seg.

Forøvrig er det vel ingen informasjon vi trenger igjennom radioen i 2017, som vi ikke vil ha tilgang på gjennom andre media.

Det er vel bare å se på "VHF og værmeldingen der". Jeg ser heller på data`n og da også utenlandske værsider!

Jeg for min del har pr i dag ingen radioer som er eldre enn 8 år og for mobiler, så må vel de være å regne som ferskvare!!

Hvorfor ikke kjøpe ICE.NET og internett radio? Da får man i pose og sekk. antall radiokanaler på nettet vet jeg ikke men jeg tror det holder! samtidig får man trådløst nett ombord.

For si som en bekjent av meg sier ""hvorfor renovere gamle bygninger, når det er billigere og bedre å bygge nytt""

Link to post
Share on other sites

DAB er veldig bra når man har dekning. Jeg har antenne på taket på lastebilen og kan rapportere om svært dårlig dekning her på Østlandet. Jeg har nappet ut DABantennen. Jeg orket ikke at sendiga fallt ut til stadighet. FM ble løsningen inntil jeg satte den trådløse ICEen over i arbeidsbilen. Nå har jeg drømmestasjonen krystallklar unntatt i noen tuneller. Det lever jeg med. I helgene setter jeg ICEen over i båten. Topp!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...