Ip.Content

Logo
Din hjemmehavn på nettet!



Rense forgasser på Mercruiser 5,7 V8 1997 mod


  • Logg inn for svare
45 svar på dette emnet

#1 Julie III Ikke pålogget Postet 23.03.11 16:42 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.113
  • Registrert: 27.05.08
  • Aktiv: 03.08.14
Hei godtfolk.
Er det noen der ute som sitter på dokumenter/erfaringer ang rensing av forgasseren og/eller motoren generelt?
Er dette en veldig omfattende jobb for nevenyttig eller går det greit?
Synes båten bruker vel mye bensin og er litt lei å starte når kald (Må pumpes mye og høyt turtall inntil varm. vet om tidligere tips ang choken), vil rens/justering da ha noe for seg mtp forbruk?

#2 bukt Ikke pålogget Postet 23.03.11 16:54 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.359
  • Registrert: 22.06.06
  • Aktiv: 20.09.14
er det en edelbrock gasser er det en smal sak, løsne alle klips til chocke, spjeld osv... løsne skruene som holder topp og bunn sammen på gasseren. skru ifra hverandre alle løse deler. legg forgasser i diesel over natten og bruk høytrykk luft og blås rent i kanaler osv... sett sammen igjen og juster opp gasser på nytt så er du i mål...

#3 Julie III Ikke pålogget Postet 24.03.11 08:58 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.113
  • Registrert: 27.05.08
  • Aktiv: 03.08.14
Ingen som sitter på manualer for denne motoren altså?

#4 Julie III Ikke pålogget Postet 27.03.11 21:07 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.113
  • Registrert: 27.05.08
  • Aktiv: 03.08.14
Ikke mange svar gitt :smiley:
Da får jeg bare gyve løs i "blinde" da :smiley:

Her er utgangspunktet etter at luftfilter er tatt av. Er det en Edelbrock? :
Bilde

Kobler fra bensintilførsel. Skal ikke kimse av bruksområder for bleier :smiley:
Bilde

Dette er vel returslangen? Og er det normalt at denne er så møkkete?
Bilde

Da var gasseren av, og bleier installert :wink:
Bilde

Returslangen fra forgasseren ender i den runde beholderen midt i bildet. Hva er dette for noe?
Bilde


Noen som vet om et sted i nærheten av Drøbak/Vestby som selger repkit/pakninger til denne forgaseren?

#5 step Ikke pålogget Postet 27.03.11 21:20 

  • Medlem
  • Innlegg: 297
  • Registrert: 24.02.08
  • Aktiv: 15.10.14
Hei

Du har en Rochester Carburetor eller en Mercarb
. Når du finner nummer på forgasseren kan du søke her
Her har dem deler på lager til forgasseren. Norsk Bilkompani AS – 22 64 64 60
Den runde dingsen er bensin pumpa.
Det er ikke retur. Men vis membran i bensin pumpa begyner å lekke kommer bensinen opp i den slangen og inn i forgasser så det ikke skal komme i båten.

Redigert av step: 27.03.11 21:39


#6 Julie III Ikke pålogget Postet 27.03.11 22:15 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.113
  • Registrert: 27.05.08
  • Aktiv: 03.08.14

Hei

Du har en Rochester Carburetor eller en Mercarb
. Når du finner nummer på forgasseren kan du søke her
Her har dem deler på lager til forgasseren. Norsk Bilkompani AS – 22 64 64 60


Takker... Ikke vanlig for butikker å ha dette på lager?

Den runde dingsen er bensin pumpa.
Det er ikke retur. Men vis membran i bensin pumpa begyner å lekke kommer bensinen opp i den slangen og inn i forgasser så det ikke skal komme i båten.


Aha...
:blush: :blush: Burde skjønt det var bensinpumpa. Kikket bare ned på hvor den grønne slangen endte :smiley:

#7 Julie III Ikke pålogget Postet 28.03.11 08:39 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.113
  • Registrert: 27.05.08
  • Aktiv: 03.08.14
Da var forgasseren på benken
Bilde

Gjør det noe om choke spjellet er såpass rustent som dette?
Bilde

Fersk på å dokumentere for båtplassen, så med tunga i munnviken glemte jeg jo selvsagt å ta bilder underveis :headbang: Men nå ligger alle deler ihvertfall i diesel.
Bilde

Så et dumt spørsmål: Skal denne fjæra hektes på den lille tappen i choke-huset, eller skal den "dytte" på den? Blir den større eller mindre :blush:
Bilde

#8 Julie III Ikke pålogget Postet 28.03.11 09:16 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.113
  • Registrert: 27.05.08
  • Aktiv: 03.08.14

Hei

Du har en Rochester Carburetor eller en Mercarb
.


Da har jeg fått vite av Norsk Bilkompani at dette er en Mercarb. De er veldig like Rochester, men det som skiller dem er bla at på motsatt side av mixture-skruen finnes det et uttak for slange på Rochester og blendet på Mercarb.
Norsk Bilkompani hadde ikke repset inne, men får på onsdag, så da bærer det til Oslo :smiley:

#9 Julie III Ikke pålogget Postet 28.03.11 17:02 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.113
  • Registrert: 27.05.08
  • Aktiv: 03.08.14
Kanskje moderator kan slenge på "Med bilder" på slutten av overskriften?

#10 retro 32 Ikke pålogget Postet 29.03.11 09:31 

  • Medlem
  • Innlegg: 69
  • Registrert: 14.11.10
  • Aktiv: 08.09.11
Har rengjort endel forgassere og bruker da startgass som har et tynt rør til å blåse igjennom alle rør og dyseåpninger, bruk gjerne en nål eller sveisetråd i tillegg..sjekk dysene nøye

#11 index Ikke pålogget Postet 29.03.11 09:40 

  • Medlem
  • Innlegg: 11.501
  • Registrert: 09.07.03
  • Aktiv: Igår 15:23
Bruk aldri nål eller streng i dysene da, de er veldig myke og ødelegges fort! Jeg bruker kun trykkluft, fungerer fint det.

Redigert av index: 29.03.11 09:41


#12 Julie III Ikke pålogget Postet 29.03.11 10:36 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.113
  • Registrert: 27.05.08
  • Aktiv: 03.08.14
Bruker kun trykkluft ja... :thumbsup:
Men ingen av dere som vet noe om spørsmålene mine om choke-spjellet og choke-fjæra? :smiley:

#13 retro 32 Ikke pålogget Postet 29.03.11 13:43 

  • Medlem
  • Innlegg: 69
  • Registrert: 14.11.10
  • Aktiv: 08.09.11

Bruk aldri nål eller streng i dysene da, de er veldig myke og ødelegges fort! Jeg bruker kun trykkluft, fungerer fint det.


selvfølgelig skal man vel ikke bruke nål eller streng som graveredskap, her er det snakk om å løsne drit som sitter fast og ta vekk avleiringer!!

Choke fjæra utvider seg og denne skal "trekke" tappen til spjeldet

Redigert av retro 32: 29.03.11 13:46


#14 index Ikke pålogget Postet 29.03.11 14:16 

  • Medlem
  • Innlegg: 11.501
  • Registrert: 09.07.03
  • Aktiv: Igår 15:23

her er det snakk om å løsne drit som sitter fast og ta vekk avleiringer!!


Ja, men som sagt aldri i dysene! I andre hulrom og kanaler kan det selvsagt brukes.

#15 Julie III Ikke pålogget Postet 29.03.11 20:34 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.113
  • Registrert: 27.05.08
  • Aktiv: 03.08.14

Choke fjæra utvider seg og denne skal "trekke" tappen til spjeldet


Tusen takk!
Ikke rart motoren har vært tungstartet :smiley:

Ble litt skuffet over diesel som rengjøringsmiddel. Kanskje jeg er pirkete... :smiley:

#16 retro 32 Ikke pålogget Postet 29.03.11 20:40 

  • Medlem
  • Innlegg: 69
  • Registrert: 14.11.10
  • Aktiv: 08.09.11
Var det mye urenheter innvendig i forgasseren?

#17 Julie III Ikke pålogget Postet 29.03.11 21:41 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.113
  • Registrert: 27.05.08
  • Aktiv: 03.08.14

Var det mye urenheter innvendig i forgasseren?


For å være ærlig, vet jeg ikke hva som kan klassifiseres som "mye" i en forgasser, men var ihvertfall en del avleiringer i kriker og kroker. Og når jeg tørket med fille og q-tips ble de møkkete... I det lille filteret som sitter i inntaket på gasseren, var det litt partikler.
Har ikke sjekket bensinfilteret enda, men kjøper nytt imorgen når jeg henter repsett og skifter det uansett.

#18 retro 32 Ikke pålogget Postet 30.03.11 08:44 

  • Medlem
  • Innlegg: 69
  • Registrert: 14.11.10
  • Aktiv: 08.09.11
her er en bra oversikt
Tror nok at forgasseren din er i normal stand, litt urenheter blir det alltid..hvis du skrur ut dyser så bruk startgass i hullet der dysen har vært montert og blås igjennom
da vil du se at det kommer ut i andre enden og inn i "motoren" ta og ut "idlemiksture" skruen og blås igjennom her og se at det kommer ut gjennom et eller 2 små hull og inn i motoren

#19 Julie III Ikke pålogget Postet 30.03.11 10:13 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.113
  • Registrert: 27.05.08
  • Aktiv: 03.08.14
Ok... Da blir det vel bra. Har vært plaget med at den bruker for mye bensin, så håper dette blir bedre nå :smiley:

Som du ser av bildene, er gasseren plukket fullstendig i biter og blåst ren med trykkluft, så tørket med filler og qtips :smiley:

#20 retro 32 Ikke pålogget Postet 30.03.11 10:28 

  • Medlem
  • Innlegg: 69
  • Registrert: 14.11.10
  • Aktiv: 08.09.11
sjekket du linken? Her alle justeringer..og sjekk nøye dysene innvendig
Blir bra dette :thumbsup: Nå når forgasser blir bra så bør du sjekke tenning/fortenning..her kan det ligge mye bensinforbruk på lur

Redigert av retro 32: 30.03.11 10:36







Copyright baatplassen.no.
Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det.
Annet innhold etter skriftlig tillatelse fra baatplassen.no.