Jump to content

Rense forgasser på Mercruiser 5,7 V8 1997 mod


Julie III

Recommended Posts

Ok, da skal jeg justere choken.

Jeg vet jo at det ikke er slik man skal gjøre det, men uten å pumpe starter den ikke. Virker nesten som om kammeret på forgasseren er tomt for bensin og må "fylles". Det er først de siste gangene jeg pumper man kan høre at det kommer bensin inn i forgasser... Ja det høres villt ut og er derfor jeg vil fikse dette :smiley:

 

Men hvordan vet jeg hvilket uttak dette er. Fulgte ikke med noen beskrivelse på den nye dynamoen, og ledningen satt ikke fast da jeg demonterte den gamle.

Kan ikke koble den til strøm ut da denne har spenning hele tiden. Er to uttak som har plasthette på seg. Målte den ene til 1,5v ut og regner med at det vil tappe batteriet over tid dersom den plugges på der?... får sjekke den andre imorgen samt starte og se hva som skjer med spenningen.

Link to post
Share on other sites

Dette med choken skal du ikkje legge så mye i. Du trenger den strengt tatt ikkje og mange båtforgassere har ikkje choke engang.

Du sier du hører ikkje noe bensin før etter altfor mange pump og kinning ? Da er det som du sier forgasseren tom for bensin. Og da starter den jo sjølvsagt ikkje. Er det mekaninsk pumpe på de her eller?

Link to post
Share on other sites

 

Men har et par spørsmål.

 

Men nå nekter motoren å starte med choke selv når den er kald. Og må fortsatt pumpe med gassen 20 ganger og manuelt åpne spjellet for å få startet. :confused: Choken skal være HELT lukket ikkesant? Motoren går pent og normalt når den er varm.

 

 

Håper på løsninger :smiley:

 

 

hei hadde det samme "problemet" på en båt med edelbrock forgasser, er at forgasseren tømmes når den står tom. er varmt i motorrum og denne fordampet nok "tørr".

Den hadde mekanisk pumpe, fikset greit dette ved å sette inn en elpumpe ala denne http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MSD-2225-HIGH-PRESSURE-LINE-ELECTRIC-FUEL-PUMP-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2eb4b4589eQQitemZ200600213662QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Link to post
Share on other sites

hei hadde det samme "problemet" på en båt med edelbrock forgasser, er at forgasseren tømmes når den står tom. er varmt i motorrum og denne fordampet nok "tørr".

Den hadde mekanisk pumpe, fikset greit dette ved å sette inn en elpumpe ala denne http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MSD-2225-HIGH-PRESSURE-LINE-ELECTRIC-FUEL-PUMP-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2eb4b4589eQQitemZ200600213662QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

 

Hmm. Men det kan jo ikke være mulig at det skal være slik opprinnelig? Skulle tro noe var galt og kan fikses...

 

 

Du må over 800rpm for at dynamoen skal gi nok strøm til choken..og du er sikker på at forgasser ikke lekker ut bensin slik at den blir tom over tid?

 

Har ikke vært å sjekket det andre uttaket enda. Vet om det med rpm, men det uttaket jeg sjekket ville gitt ut 1,5v konstant selv når motor og tenning er slått av.

Link to post
Share on other sites

Joa, jeg vet hvordan bimetall fjærer fungerer, og choken også forsåvidt. Jeg har også lest bulletinen fra Merc som sier akkurat dette, men det bare hørtes så upraktisk ut at jeg måtte kommentere det?

 

Mercury sier vel følgende, så da stemmer der sikkert:

 

 

On these engines, a PUR/YEL wire connects the electric choke to a terminal on the alternator. The terminal

on the alternator will not put out enough voltage to open the choke until the engine exceeds 800 RPM. If

an engine is started and left to idle below 800 RPM, the choke may not open. This can cause a rich running

condition. Whenever troubleshooting a choke opening problem on one of these engines, make sure that

the engine RPM exceeds 800 when first starting.

Tell your customers to exceed 800 RPM for a short time after starting their engine. This will allow the alternator to start charging.

Link to post
Share on other sites

hmm men det står jo 'will not put out enough voltage to OPEN the choke until the engine exceeds 800 RPM' Det betyr jo at den da vil åpne seg og ikkje lukkes når motoren er kommet igang

 

Jupp.. Spjellet åpner seg som da vil si choken er "av". Har koblet 12v til og det er ikke slik at det spretter opp, men tar litt tid...

Fant ut hvilken terminal ledningen skulle kobles til HER og det var jo da den jeg ikke testet :smiley:

Blir litt skruing imorgen da. Men lurer fortsatt på hvorfor den ikke starter med choke...

Redigert av Julie II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Inne i chokehuset sitter en flat bimetallfjær laget av to metaller som utvider seg forskjellig ved temperaturendringer, slik at fjæren spennes / slakkes ved disse temperaturendringene.

 

Ved siden at fjæren sitter et elektrisk varmeelement som varmer fjæren når strøm tilføres.

 

Strøm tilføres bare over et vist turtall slik at fjæren ikke skal bli varm, og choken slås av, dersom tenningen blir stående på en stund før motoren startes.

 

Fjæren sitter fast i chokehuset (normalt lokket) på yttersiden av fjæren, og i en aksel i midten av fjæren. Akselen vrir chokespjeldet til lukket / åpen posisjon.

 

Når fjæren er kald er spjeldet lukket, og når spjeldet er lukket og motoren startes blir det vakuum i motoren, det vakuumet drar igjen inn betydelig mer bensin i forgasseren.

 

Når motoren startes er poenget at fjæren skal varmes opp, og åpne chokespjeldet, omtrent samtidig som motoren blir varm, og det er derfor det er mulig å justere choken, slik at disse to tingene sammenfaller.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt agendaen din nå adeneo. I første innlegget virker det som du ikke helt forstår choken, men i det siste skriver du en doktorgrad om den lille spiralfjæra? :confused::giggle:

 

Men siden du har inngående kjenskap til emnet her, kan du kanskje gi meg tips om hva jeg kan forsøke ang MINE problemer? Altså hvorfor den ikke starter med choke og at jeg må pumpe så mange ganger på gassen før start...

Link to post
Share on other sites

Hmm. Alle pakninger er skiftet. Motoren maler som en katt når den først går... Skal sjekke det med kammeret. Har også lest her nå at det er et stengeledd på bensintanken som ofte er gåent, og da renner all bensin tilbake? får ikke dette helt til å stemme da inntaket på forgasseren står i overkant av kammeret? Ser også noen har montert en vanlig slangepumpe ala de på bensintanken til påhengsmotorer som erstatter for dette stengeleddet, men får motoren da den bensinen som trengs?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg har samme problem på min motor, 5,7 mercarb, må pumpe og kinne i 30-45 sekunder, men kun på varm motor. Jeg har ikke chokespjeld på min, det er demontert. Når motoren er kald starter den ved at jeg pumper 2-3 ganger på gassen, setter gassen på 1/3 og starter tvert. Går også helt jevnt når den først starter. Lukter litt av eksosen når den går på tomgang og ryker endel ved oppstart

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...