Jump to content

Nytt batteri fra Biltema viser 10.0V. Bør det returneres?


NilsPils

Recommended Posts

Jeg kjøpte nytt startbatteri til båten på BT i går. Vanlig blybatteri. I dag målte jeg spenningen til 10.0 V. Batteriet er ikke montert eller tilkoblet. Bør jeg returnere batteriet?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

kan også tyde på at en celle er kaputt... og har det stått lenge nedtappet til 10V så skjer det vel også en sulfatering på platene slik at kapasiteten ikke er den helt store...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Egentlig var jeg ikke i tvil. Ville bare ha litt moralsk støtte her på bp. Nå er batteriet returnert til BT og pengene returnert til meg. Det gikk uten sure miner. BT hadde et par batterier til av samme type. Et av dem målte også bare 10.0 V. Ellers målte de andre i butikken rundt 12.5 - 12.6V.

 

Jeg tok ikke risken på BT og innkasserte pengene i stedet. Litt ergerlig, for det batteriet hadde passet akkurat i båten. Så dro jeg til Thorshov på Strømmen, men de hadde ikke passende batteri (120 Ah, 50 X 18 x 20 cm). Målte litt der også mens jeg var innom. Alle lå rundt 12.6 - 12.7 V, bortsett fra ett som viste 9V. Selgeren sa at det hadde ligget der et par år. Så heretter tar jeg alltid med multimeter når jeg handler batteri!

 

Nå blir det å tråle nettet for å finne nytt startbatteri.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

. . . Så dro jeg til Thorshov på Strømmen . . . Alle lå rundt 12.6 - 12.7 V, bortsett fra ett som viste 9V. Selgeren sa at det hadde ligget der et par år.

Går det ann!! Selv handler jeg batterier direkte hos Sønnak og regner med at noe slikt ikke skjer der. Og så sjekker jeg selvfølgelig stemplingen på batteriet for produksjonstidspunkt. Litt jobb med sjekking er jo greit sånn hvert 10.ende år når batteriene må byttes.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Tar opp igjen denne tråden fra 2011. Den gangen endte det med at jeg kjøpte et vedlikeholdsfritt 140Ah starbatteri fra Varta. Nå har det tatt kvelden for godt etter 6 1/2 år. Litt tidelig synes jeg. Det batteriet har egentlig levd et behagelig liv med få og ikke særlig store utladninger. Det har overintret i båten hvert år med full spenning.

 

Så nå har jeg valgets kvaler igjen. Jeg kan kjøpe et rimelig vedlikeholdsfritt 120Ah fra Biltema (kr1400), tilsvarende det gamle fra Varta (kr. 2000) eller et 140Ah Sønnak (kr 2600) (https://www.bilbatteri24.no/products/sn900-sonnak-start-batbatteri). Batteriet skal lades sammen med to vanlige Sønnak blybatterier til forbruk.

 

Sønnakbatteriet har vanlige plugger for etterfylling. Det liker jeg egentlig bra, men det må holde et par-tre år lenger enn Varta for å rettferdiggjøre den høyere prisen. Biltemabatteriet vil forsvare prisen selv om det skulle var bare halvparten så lenge som Sønnak.

 

Noen synspunkter?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har Biltema batteri i både båten og bilen nå, og er godtilgjengelig fornøyd med dette. Tar med multimeter når jeg kjøper, og betjeningen er like kritisk hver gang. Kunne ikke brydd meg mindre, det er jeg som skal leve med batteriet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det BT batteriet som er aktuelt for meg er på 120 Ah. Det jeg har hatt hittil (Varta) er på 140 Ah, og det er absolutt det største jeg får plass til. Liker ikke å gå ned i kapasitet, selv om 120 sikkert er nok. Motoren er en 5 sylindret 225 hk commonrail diesel. Hva har dere andre med lignenede motorer?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

De to siste gangene jeg har kjøpt batteri har det vært hos den lokale bilhoggeren. Da ble det to på 60 Ah koblet i paralell til start. De første holdt 4 år, de jeg har nå er også 4 år, men viser ingen svakhetstegn enda. Et lottospill vil nok mange hevde, men når jeg ser hva Nils opplevde for noen år siden så er jo ikke det så mye bedre. Skal ikke anbefale noen og gjøre det samme som meg, men disse 4 batteriene har kostet meg 600 kr . På 8 år , ja kanskje blir det mer også så er jo ikke det så ille. Multimeter er en selvfølge og gjerne testeren (brødristeren) til biltema også.                                                           Når det gjelder og få kjøpt tørre batterier som blir fullt opp med syre på stedet kan det være regler for oppbevaring og håndtering av syren som spiller inn. Tror det er blitt strengere.

Link to post
Share on other sites

Om jeg skal uttale meg så vil jeg si at det ikke finnes mange gode grunner for å ha særlig over 60Ah som startbatteri til en femsylindret 225hk som trolig er i underkant av 2.5 liter. I den størrelsen finnes et større utvalg og til en hyggeligere pris også. Det er mye viktigere at startbatteriet er strømsterkt enn at det har høy kapasitet (selv om dette ofte til en viss grad henger sammen).

 

Selv har jeg 20Ah (24V) på en 8.1 liters dieselmotor, og det skal i teorien holde godt over ti minutter kontinuerlig kjøring på startmotor selv om den alltid starter på under to sekunder. Har den ikke startet innen den tid har jeg større problemer enn tomt startbatteri.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

Det BT batteriet som er aktuelt for meg er på 120 Ah. Det jeg har hatt hittil (Varta) er på 140 Ah, og det er absolutt det største jeg får plass til. Liker ikke å gå ned i kapasitet, selv om 120 sikkert er nok. Motoren er en 5 sylindret 225 hk commonrail diesel. Hva har dere andre med lignenede motorer?

 

Størrelse med tanke på start, er ikke noe problem. Jeg har tidligere brukt et ca 75ah batteri på en 7,5 liters v8 bensinmotor uten problem. Etter at motoren sto noen måneder uten bruk, så måtte jeg kinne 15-20 sekunder før den tente. Var ikke tegn til at starteren slakket ned på dei sekundene. 

Link to post
Share on other sites

Nja, nå må dere ikke undervurdere motoren til Nils heller. Det er en diesel og det er cr. Ville fulgt boka selv om det sikkert går bra med litt mindre. Høy cca verdi er bra, men den blir fort brukt opp hvis Ah er lav. Det kan fort skje om man må kinne ekstra pga lufting eller lignende.         20 Ah på en 8 liters diselmotor høres helt unarturlig ut selv om det er 24 volt. Det tilsvarer 40 Ah som 12 volt og selv i en Nissan micra er det sikkert større batteri enn 40Ah.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev 1 minutt siden:

20 Ah på en 8 liters diselmotor høres helt unarturlig ut selv om det er 24 volt. Det tilsvarer 40 Ah som 12 volt og selv i en Nissan micra er det sikkert større batteri enn 40Ah.

 

Jeg benytter 4 stk 6S 5000mAh LiPo som startbatteri og vil ellers ikke sammenlikne det ytterligere med ordinære blybatteri. Det er normalt ladet kun til 60% og lades tilbake dit på ett minutt etter start. Lades ellers opp to 80% dersom det er langt til hjemmehavn og 100% dersom motorproblemer skulle begynne å vise seg. Skal det benyttes for lufting av dieselsystemet lades det for øvrig relativt raskt opp igjen fra forbruksbanken. Oppbevares hjemme i kjøleskapet når båten ikke er i bruk, veier 2kg og har Anderson hurtigkoblinger.

 

Ellers kan det nevnes at standard startbatteri til Micra er på 45Ah :-)

Link to post
Share on other sites

Etter å ha brukt opp et par Sønnak 110Ah batterier som startbatteri gikk jeg denne gang for et Biltema batteri på 100Ah. Motoren min er kresen på CCA, så jeg valgte det høyeste jeg fant hos dem. Tror det var på rundt 800CCA. Starter som et skudd hver gang, merkbar forskjell fra Sønnak greiene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for mange inspill. Jeg er fremdeles i tenkeboksen. Må bestemme meg i morgen.

 

Sammelligning med start av bilmotor synes jeg blir helt feil. Biler har hverken baugpropeller, teinehalere eller lensepumper. Jeg synes det er spesielt viktig å ha reserve for flere store lensepumper ombord. Og bilen kan stå ved veikanten og vente på hjelp hvis de ikke får start.

 

En episode på teinefeltet på fredag fikk meg til å avgjøre at jeg ikke går ut med båten igjen før jeg har nytt startbatteri. Vi var i gang med å trekke en teine, og da vi kom faretruende nære et teinetau slo vi rutenmessig av motoren og lot oss drive unna. Men motoren startet ikke igjen etterpå, startbatteriet var helt flatt. Vi har et rele som skiller mellom start- og forbruksbatterier og ved å svitsje fra "auto" til "on" skal forbruksbanken kome inn og gi startstøm i nøden. Men det virket ikke denne gangen . . . ! Mens vi drev avsted med strøm og vind var vi en rask tur i tenkeboksen. Selvfølgelig! Releet får styrestrøm fra startbattriet som jo er flatt. Det ble da litt hektisk aktivitet ombord med å rydde akterdekket for å komme til luke med verktøy og luke med batterier. Etter å ha koblet om i battriboksen slik at et forbruksbatteri ble startbatteri sartet vi motoren igjen og fullførte teinetrekingen.

 

Med startkabler hadde denne koblingen gått mye raskere. Heretter skal det ligge et sett startkabler og en 1/2" fastnøkkel ved siden av batteriboksen. Og kan noen fortelle meg hvorfor batterikabelsko alltid skal være laget slik at du bare såvidt får tak på mutteren med skiftenøkkelen? Slik har det vært i de mer enn 60 årene jeg har mekket bil. Verden går ikke alltid femover . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...