Jump to content

Karnic  -  kjenner noen denne??


jada

Recommended Posts

Kom over en Karnic Bluewater 2250 her om dagen. "Walkaround" skjærgårdsjeep med kabin.   Fører- og passasjerplass virket godt beskyttet ved at vindskjermen var trukket bakover langs siden, og sitteplassen kunne dekkes til med kalesje.  Stort og åpent akterdekk virket innbydende til fiskeaktiviteter.  Er det noen her som kjenner til, eller har erfaringer med denne båten??

Link to post
Share on other sites

Kom over en Karnic Bluewater 2250 her om dagen. "Walkaround" skjærgårdsjeep med kabin.   Fører- og passasjerplass virket godt beskyttet ved at vindskjermen var trukket bakover langs siden, og sitteplassen kunne dekkes til med kalesje.  Stort og åpent akterdekk virket innbydende til fiskeaktiviteter.  Er det noen her som kjenner til, eller har erfaringer med denne båten??

 

Enig med deg, fine og litt røffe båter.

 

Båtene er kypriotiske, og importør ligger i Bamble kommune.  Det går derfor endel av disse båtene her i distriktet.

 

Se link: http://www.brebat.no/

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Jeg var på "nippet" til å gå for en Karnic 2260 i sommer. Her har du en båt med suverene sjøegenskaper og er godkjent for "offshore" klasse B. Dette betyr at båten er synkefri, og at den har høyt fribord. Utrolig solid bygd. Her har en ikke spart på glassfiber.

 

Grunnen til at det ikke ble noen handel for min del var at kalesje løsningen var for dårlig, og at det blir for liten plass under tak.

 

Sjekk på http://www.vimenn.no Søk på karnic, og du vil finne 3 tester som ViMenn har utført på denne båttypen.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Har nettopp kjøpt en karnic 2260 98 modell.Skulle egentlig ha en ren daycruiser ala yamarin 6110. Ble imidlertid fenget av at denne hadde større kabin, mer bevegelig uteplass og også lavere pris. Likte også at båten er så lettbrukt, enkel kalesje, selvlensende,osv.

 

I praktisk bruk noterer jeg meg i tillegg meget gode sjøegenskaper og fin oversikt fra førerplass. Kvaliteten på båten virker bunnsolid.  Eneste savnet er nok sittearrangementet. Båten har 6 sitteplasser + 2 på motorkassen. Men bare fire sitter godt beskyttet for vinden (Hvis man ikke sitter i kabinen) Man kan få kjøpt kalesje til denne båten (A.Hansen) Båten er perfekt til 4 personer. da sitter alle rimelig beskyttet og har bra plass til å sitte i kabinen om dette kreves. Har kjørt på tur med 8-9 personer og dette går fint, men da blir noen sittende mer ubeskyttet for vinden.

 

= Mye og allsidig båt for pengene.

Link to post
Share on other sites

Jeg kom over båt og eier i en småbåthavn i Grimstad. Det viste seg at han var salgsrepresentant i distriktet, og bød på prøvetur, selv om jeg ikke kommer til å skifte ut snekka enda. Og er enig med det kjell68 har skrevet. Båten gikk godt sjøen, og det virket også på meg som om kvaliteten er god. Noen praktiske detaljer som jeg la merke til var fiskestangholdere, og puta langs kanten på hver side hvor lårene fikk god støtte når en f.eks. sto og fisket. Båten kunne også utstyres med pentry under dobbelt førersete. Rekka fremover mot baugen var det også god høyde på. I mine øyne en veldig fornuftig båt. Jeg fikk også forståelsen for at båten var vesentlig rimeligere enn andre sammenlignbare konkurrenter. Og pris er vel viktig for de fleste av oss. Kjell68, hva slags motor er montert i din båt, og hva oppnår du av fart??

Link to post
Share on other sites

Har en Volvo bensin 4,3 GI 98 modell.. Er nok litt uvanlig, de fleste har vel en volvo/mercruiser diesel eller en påhengsmotor.

 

Vi er ofte mange i båten og kjører ikke altfor mye (50-100 timer pr år) Da blir ikke drivstoff regningen for stor og kreftene holder selv med alle ombord. På kjøpet får vi da støysvak og fin motorgange. Størst er vel usikkerheten til vedlikeholdet men dette virker greit foreløpig.

 

Fart: har ikke fartsmåler, men har kjørt ved siden av båter og kan dra noen slutninger av dette:

 

Med 4 voksne og 4 barn marsjet vi på ca 30 knop. Båten hadde da 3000-3200 omdreininger (maks turtall er 4400)

 

Ut fra dette anslår jeg toppfarten til en plass mellom 36 og 40 knop.

 

Ser at man oppgir 40 knop med 150 hk påhenger  og 32 knop med mercruiser dieselen i annonser, uten at jeg kan gå god for dette.

Link to post
Share on other sites

Joda, dette stemmer. Jeg har en ny Karnic Bluewater med 150 hk. Yamaha påhengsmotor 4-takt, og den gjør 39 knop når jeg er alene ombord og 35-36 knop med 5 voksne. Dette har jeg sammenlignet med en liten gps jeg har. Den hadde ikke noe problem å dra opp oss 5. Min anbefaling er å montere trimflaps, men det gjelder vel alle hurtiggående båter. :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har snakket med en som hadde det samme problemet med å få heist opp motoren nok (Johnson 140hk). Det viste seg at det var en justerbar endebryter i forkant rett under motorhuset. Denne kan justeres etter hvor dyp brønnen i båten er, slik at motorhuset ikke skal dunke ned i båten. Rart om ikke dette også gjelder Yamahaen også. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

De tidlige Karnicene hadde en brønn som ikke var stor nok, min far kjøpte en Karnic bluewater 195 for endel år siden, og han har fremdeles denne båten. Det som da skjer iforhold til brønnen er at motorlokket stopper i brønnkanten i opptiltet stilling. Og hvis man ikke er forsiktig knuser man motorlokket.

 

Ellers må det legges til at båten har veldig gode sjøegenskaper og min far har vært kjempefornøyd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...