Jump to content

Daumann, forslag til type, hvor kan dette kjøpes?


Verrie

Recommended Posts

Var på maritim i dag, og ville ha daumann til ankeret, men neida. Det hadde man da ikke.

 

I fra tidligere tråder er dette omtalt en del.

 

Derfor : I dette forum av geniale medlemmer, hva slags daumenn har dere laga/ev. hvor har dere anskaffet dette?

 

Forslag?

Ei bøtte/et spann av plast i passe størrelse (1 liter blir ca 2,5 kg)

Noe sementrester og litt sand og grus, eller for luksusvarianten litt ferdigmørtel og litt grus

En dose vann

En passe lang galvanisert bolt med et par muttere og noen store skiver (mothold)

 

Pris?  50,- ?

 

Og plastspannet/bøtta blir sittende på støpen som fin beskyttelse mot å slå beting-daumann i gelcoat/teakdekk osv.

 

Jeg er i alle fall veldig glad i min daue mann, etter metoden over.  

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Mitt forslag;

( som skal settes ut i live, er lei hakk og merker overalt )

 

Passende tøypose, volum omlag 750 ml.

 

Passende mengde blyhaggel, fra nærmeste dykker sjappe ( kr 50 pr kg )

 

Blyhaggelet pakkes inn i plast ( Viktig, ellers renner det "blysaus" av dette. )

 

Legges i stoffposen, som plomberes.

 

Posen må sys i solid kalesje eller pressenningduk, samt forsterkes med webbing osv.

 

Hmm- 50 kr / kg for haggel, blir jo nesten dyrt dette; må finne billigere bly..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mitt forslag;

( som skal settes ut i live, er lei hakk og merker overalt )

Posen må sys i solid kalesje eller pressenningduk, samt forsterkes med webbing osv.

 

Hmm- 50 kr / kg for haggel, blir jo nesten dyrt dette; må finne billigere bly..

 

Suzuki

Så du ser potensialet for å få litt inntekter på symaskina di her ja :lol:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Et par kommentarer her.

 

Når det gjelder å få tak i bly, så kan man høre med et firma som driver med avfallshåndtering.

F.eks Aanerud her i Moss, han tar 4kr/kg + mva for blikkenslagerbly.  Jeg fikk en rull som var så tung at jeg trodde jeg skulle stryke med når jeg bar den til bilen :lol:

 

Bly i dykkesjapper er svinedyrt.  

 

Det er ikke nødvendig å pakke blyhagl i plast, skyll det godt først.

 

Selv har jeg brukt 2 stk 5kg blybelteklumper, litt webbing og en karabinkrok med hell i 2 år.  Vurderte Biltema skålanker, men de blir for store i forhold til vekten.  Satser nok på en blikkboksform en dag i vinter.

 

Stian

Link to post
Share on other sites

F.eks Aanerud her i Moss, han tar 4kr/kg + mva for blikkenslagerbly.  Jeg fikk en rull som var så tung at jeg trodde jeg skulle stryke med når jeg bar den til bilen :lol:

 

Det er ikke nødvendig å pakke blyhagl i plast, skyll det godt først.

Hmm - hva kan brukes til støpeformer tro ? Maks størrelse er klinkekule fasong..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kuleformet form er vel i overkant å lage for folk flest.  Sylinder eller kube er vel en god nr 2.

Som nevnt over har bly en egenvekt på ca 11kg/l, altså vil en tom trøndersoddboks være en grei og billig form for store daumenn, halvparten for mindre daumenn.

 

Passe lang galvanisert stang med en bøyd krok i enden og noe for å feste et tau i.

 

Det er vel en fordel å behandle den pent i etterkant med vinkelsliper eller annet og få av boksen.

 

Stian

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte mine daumenn i båtutstyrsforretningen i Strømstad. der hadde de slike i forskjellige vektklasser og til en fornuftig pris. Jeg husker ikke hva jeg betalte, men det var ikke noen upris.

Lenge siden? Du mener forretningen nede på brygga ved gjestehavna? Var innom der på lørdag. Da hadde de en type daumann: 3 kg til kr 259. Utsiktene til å få inn andre størrelser var dårlige.

 

Syntes den virket for lett for en 31 fot seilbåt, så det ble ikke noen daumann på meg.

Link to post
Share on other sites

Snakk med en lokal maskinentreprenør. Han har helt sikkert en utslit tann fra en gravemaskin. Den er passe rund i kanten, tung ( 12-18 kg. er ikke unormalt. Skal den bli helt perfekt kan der trekkes en stump med brannslange inn over den. Slangen får du helt sikkert på den lokale brannstastion.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...