Ip.Content

Logo

Problem med å få start på Cummins Mercruiser 150 ES

• Logg inn for svare
335 svar på dette emnet

#41 Burgermeister Ikke pålogget Postet 26.05.11 10:15

• Medlem
Den stoppa heilt plutselig under gange etter ca. 1 driftstime i år. Tok desse vanlege sjekkane med skifte av forfilter, dieselfilter og lufting av filter og direkte på dysa. Funka ikkje. Fekk mekanikar som kobla seg på med scantool uten å finne noko feil. Målte ein del kretsar for å eliminere elfeil. Konkluderte med at det var Ecuèn som hadde tatt kveld. Venta då i 2 veker på ny. Forsøkte å bytte i går men det hjalp ikkje det heller. Målte opp og i mente på nytt uten resultat. Satte i gamle Ecuèn. Må kontakte Brunswick med den infoen han har i forhold til feilsøking og høyre om dei har noko forslag. Trur nok vi må taue skiten til verkstad i Ålesund for meir feilsøking.E ganske forbanna at ein 2 år gasmmale motor med 135 t skal ligge så i 7 steinar. Fornemma at det blir ein helsikes dyr affere til slutt  :headbang:

#42 flipflap Ikke pålogget Postet 26.05.11 10:21

• Medlem
Aha, jeg trodde du hadde byttet ecu og det løste problemet.

#43 Eureka Pålogget Postet 26.05.11 14:04

• Medlem
hmm sikkert ikke tilfelle, men går det ann at det oppstår plutselig feil på stoppknappen og at denne feilen vedvarer?
-det hadde vel vært en behagelig feil å utbedre..

#44 tkb Ikke pålogget Postet 26.05.11 15:01

• Medlem
Desverre er det stor forsjell på mekanikerkunnskapene rundt om.. :headbang:

#45 Burgermeister Ikke pålogget Postet 26.05.11 16:43

• Medlem

Sitat

Eureka
hmm sikkert ikke tilfelle, men går det ann at det oppstår plutselig feil på stoppknappen og at denne feilen vedvarer?
-det hadde vel vært en behagelig feil å utbedre..

Nei trur desverre ikkje det. Meinar han har målt og sjekka. Skal vel ikkje kinne heller då?

Sitat

tkb
Desverre er det stor forsjell på mekanikerkunnskapene rundt om..

Ja det er det sikkert. Kjeme vel litt ann på erfaring også. Veit ikkje så mykje om han som har vore med meg. Har ikkje noko grunn til å tru at han ikkje har peiling. Trur han synes at det var litt pinlig at det ikkje var Ecuèn. Veit ikkje om kvalitet/erfaring på "norske" mekanikarar" er betre enn den er på dei som kjem østfrå, kan hende den er betre for alt eg veit. Litt vanskelig med kommunikasjonen blir det derimot. E ikkje alltid så lett å forklare tekniske ting på engelsk som på norsk. Er derfor litt usikker på kva som er sjekka ut og ikkje. Men det er no ikkje eg som skal stå for vidare diagnostisering heller då...

#46 volvo_penta_ Ikke pålogget Postet 26.05.11 17:11

• Medlem
Har dere sjekket og utelukket som lyspære her nevnte tidligere, kam og veivsensor?

Hvis det er plenti med trykk på dysene og de ikke vil åpne, kan det være pga den ikke vet motorposisjonen, altså kam eller veivsensor alt etter hva denne motoren trigger på er defekt.

Redigert av volvo_penta_: 26.05.11 17:12

#47 Eureka Pålogget Postet 26.05.11 18:57

• Medlem

Vis innleggBurgermeister, på 26.05.11 16:43, skrev:

Nei trur desverre ikkje det. Meinar han har målt og sjekka. Skal vel ikkje kinne heller då?
jo, den vil kinne, men ikke starte. Da jeg hadde en Mercruiser 120 på uttern, så holdt jeg inne stoppknappen og kinnet samtidig for å dra opp oljetrykket og smøre opp før start når motoren hadde stått gjennom hele vinteren.

Redigert av Eureka: 26.05.11 18:57

#48 Burgermeister Ikke pålogget Postet 26.05.11 20:27

• Medlem

Vis innleggvolvo_penta_, på 26.05.11 17:11, skrev:

Har dere sjekket og utelukket som lyspære her nevnte tidligere, kam og veivsensor?

Eg trur det va det han omtalte som "time shift belt" og det er i så fall ikkje sjekka.
Forstod det slik at han då måtte på verkstad. Men som sagt det gjekk i halvbra engelsk med begge to.

#49 volvo_penta_ Ikke pålogget Postet 27.05.11 08:06

• Medlem
Ikke hørt dette ordet før, men uansett svært viktig å sjekke. Når dysene ikke vil åpne er det en grunn til det, ofte pga. et manglene signal om f.eks motorposisjon.

#50 Burgermeister Ikke pålogget Postet 27.05.11 18:54

• Medlem
Då vart det tauing med redningsskøyta til Ålesund for vidare testing.
1000 lappane får bein å gå på gitt  :nonod:

#51 Lyspære Ikke pålogget Postet 27.05.11 19:08

• Medlem
Det var kansje beste løsning å få båten til verksted. Håper at ikke du må betale for mye for feilsøkingen som mekanikeren din sto for,den førte ikke akurat til noe glede. Skal bli spennende å høre hva som var feilen.
Lykke til, enda mange fine helger igjen av sesongen.

#52 Burgermeister Ikke pålogget Postet 27.05.11 19:18

• Medlem
Takk skal du ha Lyspære. Trur nok at vi skal kome til ei grei enighet. Mange fine helgar igjen ja :thumbsup: Har no fått beisa huset om ikkje anna  :smiley:

#53 Burgermeister Ikke pålogget Postet 09.06.11 20:06

• Medlem
Då var alle sensorane skifta uten at det hjalp  :headbang:

#54 DieselDahl Ikke pålogget Postet 09.06.11 20:15

• Medlem
Hva foreslår verkstedet da? Har de fått noe ut av diagnoseutstyret?

Redigert av DieselDahl: 09.06.11 20:17

#55 Burgermeister Ikke pålogget Postet 09.06.11 21:01

• Medlem
Nei no veit ikkje eg kva dei foreslår. Dei skifta sensorar etter anvisning frå Brunswick. Skulle kontakte dei for vidare utgreiing. Har ikkje fått noko ut av diagnoseutstyret nei.

#56 -stig- Ikke pålogget Postet 09.06.11 21:23

• Medlem
uff, commonrail er noe dritt når det ikke funker skikkelig.har hatt mine runder med det.

1600bar blir for dumt å skrive. motoren oppnår vel 2-300bar ved kjinning, MB motorer trenger 220bar for å sende signal til dyser. og skal ikke ha mange dråpene lekkasje før den ikke oppnår det.

siste commonrailen jeg hadde problem med var det en god blanding mellom dieseltrykksregulator og høytrykkspumpe.. ingen feilmelding, men regulatoren slapp litt for mye til retur under kjinning. men det så vi jo på diagnosen, at den kun oppnådde 180bar...

å sjekke intern lekkasje i dyser er ganske enkelt, bare ta av på toppen på alle dysene og kjinne litt og sammenligne lekkasjen fra alle. trenger ikke noe voldsomt opplegg med måleglass, ser VELDIG greit om en av dem er gåene!

di fleste commonrails kan starte å gå med kamsensor defekt, men ikke hvis veivsensor er gåen.

hvordan målte dere signal til dysene? for hvis ECU merker at det er litt "unormal" motstand på kretsen/ pluggen er av slik at kretsen er brutt vil den ikke starte, og vil stoppe om motoren allerede går...

#57 DieselDahl Ikke pålogget Postet 09.06.11 21:38

• Medlem
Da går det vel an å måle motstanden i injektorspolene da? VP har en egen "converter" som leverer spenning til injektorene. Vet ikke om den er integrert i ECU på Cummins? Vet du forresten hvordan returmengden blir målt stig?

#58 Lyspære Ikke pålogget Postet 09.06.11 21:57

• Medlem
Hei
Rart at verkstedet ikke klarer å lese ut parametere og status på komponenter? Er det merkeverksted?
Det begynner å minke på hva som kan være gale, ECU har dere prøvd og alle sensorer.
Men som jeg nevnte tidligere kan dysene lage problemer,vet du om de har kontrolert for innvendig lekasje?
Som du skrev er det plenty trykk på dysene da dere åpnet på høytrykksiden Det har jeg virkelig troen på, Det annbefales ikke å gjøre. Har du en kraftig innvendig lekasje på en eller to dyser som du ikke ser uten å måle retur mengde vil trykket i selve dysen bli for lavt og dysene vil ikke åpne. Du nevnte også at mekanikeren din målte på kontakten til dysen uten å få signal under kinning,Denne kontakten må aldri taes av under kinning eller gange,Grunnen til det er at hvis dysen har fått signal at den er åpen når den taes av vil den ikke lukke og det kan medfører til at du fyller opp kammeret med diesel. Kompromere disel går heller dårlig,og kan i verste fall føre til bøyde veivstaker.

Men det er ikke sikkert at det er dysene som er problem hos deg, men jeg tror jeg ville hatt det i baktankene.  :cheers:

#59 -stig- Ikke pålogget Postet 09.06.11 22:08

• Medlem
om man skal måle returmengde så må man til med måleglass på hver dyse, men om man bare vil ha en indikasjon om innvendig lekkasje så kan man ta av alle returene på dysene og sammenligne. det skal ikke sprute ut, litt sig er greit.

bosch dyser har ihvertfall en vanlig coil som blir spenningsatt når dysa skal åpne, når spenningen forsvinner lukker dysa. da skjønner ikke jeg hvordan man skal få til å fylle sylinderen med diesel. må isåfall være en annen type dyse.

slitte dyser merkes vel best på at man normalt må kjinne lenger og lenger for å få start. tilslutt får man ikke start. ei dyse kan og akutt gå istykker, men ikke så normalt.

kan være så mangt med denne uheldige motoren, men det meste burde komme opp på en diagnose. nok dieseltrykk MÅ leses av via ECU, for det er den verdien som betyr noe, og så må man vite hvilket trykk ecu åpner dyser på for å se om det overstiges. dette vil normal ikke komme feilkode om ikke høyt nok trykk nåes.

#60 king kong Ikke pålogget Postet 10.06.11 05:37

• Medlem
Jeg føler med deg Burgermeister, jeg oppfatter det som særdeles uprofft når feilsøking er og bytte alle sensorer, ecu, etc.
Høres ut som verkstedene som har hjulpet deg til nå ikke er helt på høyde når det gjelder common rail og bruk av diagnose verktøy.

Be verkstedet ditt sjekke register reima og timing av denne, det er lett og se seg blind på elektronikk og glemme at under allt dette ligger en vanlig Otto motor.

MVH K.K