Jump to content

Hva gjør man når man ikke får reparert en helt ny båt?


SeaSC

Recommended Posts

Vi har nettopp fått levert vår nye båt. Den har nå passert 20 timer og alt fungerte som det skulle. Var for å se etter båten og oppdaget at motorommet luktet Diesel og fant for ut at det måtte være en Diesel lekkasje.

 

Styrbord motor ble startet etter fjerning av Diesel og god utlufting med viften, med motorluke og brannslukker klart hvis noe skulle skje.

Ja, det er ikke helt lurt, men dette måtte sjekkes.

 

Fant da ut at når motoren gikk randt det diesel ned i bunnen av båten.

Motoren ble straks stoppet.

 

Så starte det som er utrolig morsomt/frustrerende.

Sjekke ut om det finnes noen som kan se på lekasjen.

Tok kontakt med selger og vi begge satte igang med å få kontakt med samarbeidspartnere og andre autoriserte verksteder.

 

Etter mange telefoner få jeg kontakt med en stor Volvo forhandler og verksted.

Ble litt paff da de først kunne se på dette i uke 26.

Det viser seg at alle nå skal ha utført service og reperasjoner som kunne hvert gjort i vinter.

Det viser da at vi som trenger akutt hjelp og som faktisk utfører ovennevnt om vinteren blir truffet av at alle skal ha utført service og reprasjonene som kunne hvert gjort i vinter.

 

Trist for oss med ny båt som kanskje må ligge ved bryggen til over pinse, ja kanskje lenger.

 

Hva kan man gjøre ?

Le eller grine.

 

Vi har valgt å le, så får vi se om det hjelper.

 

Håper ingen av båtplassens medlemmer får oppleve det samme.

 

Velg kjøp av ny båt hos forhandler som har egne service teknikkere.

 

Råd fra en som ikke har gjort dette.

 

-M-

Link to post
Share on other sites

Siden båten er helt ny overlater jeg det til Selger å få dette reparert.

 

Har ikke særlig lyst til å drive rundt en motor som går.

 

Regner med at lekasjen er i forbindelse med retur.

 

Her er det snakk om garanti.

 

Som flere tråder her sier har Volvo strammet kraftig inn på sine garantier.

 

Vi får se hva som skjer.

 

Skal holde dere oppdatert.

 

-M-

Link to post
Share on other sites

Ser du står oppført med en Sealine. Siden du sier den er ny antar jeg den er levert av Formo.

Da skulle det vel være deres ansvar å sørge for at du får bagatellen utbedret. VI snakker vel antagelig om et dårlig til-skrudd dieselfilter eller en slangeklemme på dieseltilførselen/retur som ikke sitter godt nok.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er helt korrekt.

 

Båten er levert av Formo og de jobber på spreng.

 

Problemet er at det er altfor mange som skal ha utført service og reprasjoner nå som sommeren har kommet.

 

Ja det 2 stk. D4-260.

 

Regner med at de har noen bakveier inn hos sin samarbeidspartner som ordner opp i denne saken.

 

Vi benytter jo denne båten som en hytte og i helgen blir det vel problemer.

Ikke det samme å ligge på brygga.

 

Båten er jo bare en drøm. En perfekt båt å kjøre og bo i.

Flott båt hvis man har annledning til å bruker så mye penger på en båt.

 

Vet at Formo jobber med å etablere seg med egne teknikkere.

Ville ha hjulpet hvis de hadde hatt dette på plass nå.

 

Vi krysser fingrene

 

-M-

Link to post
Share on other sites

selvfølgelig lurt om forhandler ordner opp, men dersom det kun er noe enkelt så er jo ingen ting bedre enn å ordne det selv og helgeturen er sikret.

Du skjønner, vi her på BP det med å har veldig lyst til å løse problemer, og ikke rent skjelden ordner det seg også. Bilder bilder bilder :) Om ikke annet så får vi sett et flunkende nytt motorrom, og det er jo kjekt bare det.

Link to post
Share on other sites

Siden båten er helt ny overlater jeg det til Selger å få dette reparert.

Beklager, ser først nå at båten er helt ny. Da stiller jo saken seg annerledes.

 

Men som Eureka skriver, det er jo tråkig å vente lenge på en service hvis det bare er en løs slangeklemme.

Link to post
Share on other sites

Skuffende at forhandler ikke kan ta seg tid til en halvtime å kikke nedi motorrommet på din helt nye båt som kostet deg ganske mye penger!

 

Hadde dette vert din nye BIL til 300.000 kr så hadde forhandler stått på pinne for å finne ut av problemet ditt..uansett hvor mye arbeid de hadde hatt på verkstedet sitt!

 

Uholdbart!

Redigert av Heltpropell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er vel mest sannsynlig en bagatell som andre har vært inne på.. og da hadde jeg tatt med tiden til sjekke dette selv, samt gått over alle slangekoblinger på båten... Det er greit å lære seg å kjenne båten med engang, så stiller en sterkere den gangen man driver uten fredmrift

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det "morsomme" her er jo at siden båten er helt ny så kan du forvente/forlange at selger stiller med en erstatningsbåt eller betaler dine utlegg ved å leie inn noe tilsvarende, under gitte forutsetninger!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

synd dette her, men hvordan skal en forhandler gardere seg med dette da folkens?? er det kø, så er det kø. Det kan det være i trafikken og i butikken også, sånn er det, men uheldig.

 

Et spørsmål? skal forhandler til enhver tid ha en "lånebåt" inne da eller? da ville vel båter blitt dyrt. Jeg hadde enkelt søkt litt selv. Tipper de gjør max hva de kan jeg..

Link to post
Share on other sites

synd dette her, men hvordan skal en forhandler gardere seg med dette da folkens??

Jeg vet ikke hvor langt denne forhandleren strekker seg, men i denne bransjen som er så sesongbetont bør man ihvertfall være innstillt på å ta toppene på overtid.

Link to post
Share on other sites

Ny båt - til 2.4M - som ikke virker ?? Jeg hadde ikke reist derifra før mekanikeren satte seg i bilen min og ble med til båten. Punktum.

 

hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Diesel er ikke eksplosjonsfarlig på samme nivå som bensin, diesel har kokepunkt på 250-350 grader c når det ikke er under høytrykk (f.eks i bunnen av båten), selvanntenningspunktet er enda høyere, så lenge dieselen ikke spruter rett på veldig veldig varme flater går det gjerne greit å feilsøke med motoren i gang så du kan finne lekkasjen, når du har funnet lekkasjen kan du bestemme deg om du gidder å vente 7-8 uker eller om dette er noe du enkelt kan ta hånd om på egenhånd.

Oftest trenger du bare et skrujern, et par fastnøkler fotoapparat og BP.no så kommer du langt.

 

Gratulerer med ny båt forresten.

Link to post
Share on other sites

Har du ikke to motorer da? bare og kjøre på den som virker og legge deg ved kaia til verkstedet rett foran krana demmes etter stengetid og låse fast båten. Så ringer du til forhandler på morran og sier hva du har gjort, og ber de fikse saken sporenstreks eller få kjøpet hevet.

 

Sikkert en bagatell, vanlig med løse slangeklemmer på nye båter.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ringt rundt til "hele verden" for å få noen til å få fikset det. Så hadde jeg sendt kravet til forhandleren senere. Uansett om du får dette tilbake, og eventuellt hvor langt du vil kjøre saken for å få det er vel av underordnet betydning? Har du bruk 2,4 mill må en bårt har du vel rå til noen få tusen for å få dette fikset rask slik at du kan bruke båten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...