Jump to content

Sykkel i båt, hva er bra?


Bitteliten

Recommended Posts

Det finnes to ordentlig bra typer; engelske Brompton eller amerikanske Paratrooper, eller Swissbike som de også går under navn av. Begge koster skjorta, men begge har fått meget god kritikk av noen som faktisk er ekspert, nemlig Dag Otto Lauritsen.

 

Har selv tanker om å gå for Paratrooper og jobber nå med å finne ut hvor/hvordan jeg skal få tak i et par til en litt biligere penge.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi hadde slike billige (1000 kr m/bag)i gamle Escada. Var sammenleggbare, men den funksjonen kutta vi fort ut. Vi fant ut at det var like greit å ha de stående ferdig utslått mor rekka på fordekket.

Var ikke all verden av kvalitet, og uten gir, men de holdt faktisk i mange år, 5-6 tror jeg hvis jeg ikke husker feil. Pass på å spyl med vann etter å ha vært ute i ruskevær. Felger og krank ruster fort.

Vel, nå kikker vi etter noen med noe større hjul og med gear, og ser at det er mye større utvalg og lavere priser hvis du ser på vanlige, ikke sammenleggbare sykler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Og vi har, etter noen års dyrekjøpt erfaring,valgt å legge oss på linjen "ikke-sammenleggbare" sykler. Vi har syklene stående på akterdekket, der de tar irriterende mye plass. På den andre siden er de gode å sykle på, en haug med gear, osv. Dermed kan de brukes såvel på danske sykkelstier som norske grusveier. Et av forsommerens mange prosjekter er at det skal sys poser i presenning så de ikke står i saltspruten hele tiden; vi måtte akkurat kassere en sykkel som var så gjennomrustet (kjede osv) at vi ikke så oss mulighet for å få den tilbake i bevegelig tilstadn.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Vi har to sammenleggbare Biltemasykler nå på sjette året, siste to år i bag. Knallbra, aldri et problem og ok å sykle på både for de små (minsten fra 5-11 år på den tiden, de vokser fort) og de store (som blir større...). Value for money er 100%.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Kjøpe en slik, eg. http://www.montaguebikes.com/boston-folding-single-speed-bike.html

 

Ble dritdyrt. Og så viste det seg at sykkel uten gir funket dårlig for meg i bergen, så eg brukte enda mer penger på å sette på et 3trinns navgir på sykkelen. Nå funker den greit. Men i mellomtiden har eg kjøpt ny racer med softbag. Det ender med at eg heller tar med den på tur, så foldesykkelen kan faktisk selges. Send im hvis du vil prøve den.

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Paratrooper som jeg linker til i forrige innlegg har både store hjul og mange gear. Siden den er laget for amerikanske fallskjermjegere så tror jeg også at den tåler en trøkk og det uten at den blir for tung! Sykler med små hjul og uten gear er vel best egnet til sykling fem hundre meter på flatmark på asfalt og da klarer jeg fortsatt å bruke egne bein.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

To ting jeg ikke likte på en sykkel til den prisen:

- mekaniske skivebremser (har man ikke budsjett til hydrauliske skivebremser vil jeg heller ha felgbremser)

- billig dempegaffel uten lockout (enten stiv gaffel eller eller skikkelig dempegaffel med lockout, takk)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det er endel billige deler på disse montague-syklene. Men akkurat det med mekaniske skivebremser ser jeg ikke på som noen stor sak. Bare å bytte wire/strømper til ordentlig kvalitet så fungerer det fint.

 

At de har billig gaffel med demper uten lockout er ingen overraskelse. Den kan heldigvis byttes ut. Men kjipt å kjøpe en såpass kostbar sykkel og begynne å bytte komponenter med en gang.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Kjøper man sykkel med det utgangspunktet at den skal oppgraderes kraftig, så kan man like gjerne ta utgangspunkt i den mest spartansk utstyrte man finner med riktig ramme. Og det er ikke paratrooper i dette tilfellet.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

For oss med litt mindre plass ombord: Jeg prøvde for noen år siden en elektrisk sparkesykkel. Den var ikke mye større enn en vanlig ( sammenleggbar) sparkessykkel, og gikk faktisk ganske bra. :thumbsup: Siden tror jeg ikke jeg har sette disse til salgs. Er de uolvlige i Norge kansksje...? Tenkte at de måtte jo være perfekte i en liten båt, når man skal kjøpe ferske rundstykker om morgenen!

 

Er det noen som har sette disse til salgs noe sted?

Link to post
Share on other sites

Det er endel billige deler på disse montague-syklene.

 

 

Og det er ikke paratrooper i dette tilfellet.

 

Siden temaet er sykkel i båt og da gjerne en som er sammenleggbar, har dere forslag til noe alternativ/er?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har både Biltemas sammenleggbare og Maritims. Skal man ha en sykkel for å kjøpe varme rundstykker etc. eller for å ha litt større aksjonsradius i byer/tettsteder eller på øyer med veier/gode stier så synes jeg begge er 100% value for money for å sitere Skipper Worse. Men Maritims er laget i aluminium, har 6 gear (Shimano) og er regulerbar i høyde både for sete og styre - koster vel nå kr. 1.495. Biltema er i stål, har ikke regulerbar høyde på styret og 3 gear og koster vel nå i underkant av kr. 2.000,-. Har hatt begge syklene i flere år - har ikke hatt problemer - kjører dog ikke for "full pinne" nedover bratte bakker med disse syklene.Skulle jeg hatt en til, hadde jeg nok absolutt valgt Maritms - jeg synes faktisk at den er nesten mer enn 100% value for money (om det er mulig)- kan ikke se noen grunn til å legge mer penger i sykkel som man skal bruke for å utvide aksjonsradiusen ved landligge med båt.

Link to post
Share on other sites

@Mouche

Jeg synes Montague ser interessant ut med sin rammekonstruksjon og store hjul, men jeg er som nevnt litt kritisk til utstyrsnivå/pris på Paratrooper. Kommentaren min (som du siterer) går på at jeg muligens heller ville kjøpt en X50 som ser ut til å ha samme ramme som Paratrooper, men er enklere utstyrt og betydelig billigere enn Paratrooper. Begrunnelsen er at jeg kanskje likevel ville satset på oppgradering av vitale komponenter som gaffel, brems, etc, og da er det billigere å kassere billige deler enn litt dyrere deler. Jeg tror heller ikke X50 er helt ueffen som den leveres om man bare skal ha en grei brukssykkel

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Takk for kommentarer Sjøtunga. Med fare for å stjele tråden litt, men mitt bruk vil ikke være båt. Har tanker om å kjøpe to sykler til bruk på Kreta og da er foldesykler greie med tanke på å legge disse i bilen. Blir leiebil de nærmeste årene så ikke noe egenbtlig alternativ å tenke takstativ eller sykkelstativ på hengerfestet. Sykling blir både i by, på landevei og noe mere terrengaktig/stier. Så også på X50 igår som jeg ikke var klar over, og denne er jo som du sier langt billigere og gjør vel jobben.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ligger flere videoer i bunn av youtube-vindu etter endt avspilling, der du ser at den faktisk er til å sykle på også.

 

Sykkelen er lett og stiv, slett ikke verst å sykle på. Men den er kort, så du går på nakken om du rykker i styret mens du tråkker. I tillegg er den så kort at den blir vinglete i høy fart når du slutter å tråkke. Og hjulene er, til tross for at de er luftfylte (Anbefalt 8 bar i trykk!!) alt for små til å sykle på grov singel eller brostein. Det medfører risiko for helseskade...

 

Prisen? Du finner masse kinakopier på ebay. Originalen ligger rundt 5000kr, tror jeg. Jeg har hatt min i 3 år. Fortsatt like imponerende.

 

Og ikke minst, uovertruffen icebreaker om man vil starte en samtale med miljøengasjerte damer... :thumbsup:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Anbefales ikke utenfor asfalt.

Vil du anbefale den utenfor parketten, altså?

Den ser ikke ut til å være i stand til å forsere en dørterskel en gang... :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det hele afhænger vel at behov og forbrug - som så meget andet...

 

Vi har som andre herinde haft to billigcykler til 999 kroner stykket. De holder fint - med flittig brug af WD40. De fungerer til kortere ture til købmanden og lokal sightseeing. Jeg har cyklet cirka 15-20 km på en dag på den, og det er nok min grænse for hvad jeg synes om. Men de udvider aktionsradius betydeligt og er en stor komfortfaktor. Til dette brug har jeg ingen problemer med at anbefale en billigcykkel fra BT eller tilsvarende.

 

Hvis man skal tage egentlig cykelture så er situationen en anden og så er jeg enig i at man må have en anden løsning. Her tror jeg at det er en rigtig god ide at have dem i en vandtæt bag på fordækket eller tilsvarende. Rust er virkelig et problem!

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Det hele afhænger vel at behov og forbrug - som så meget andet...

 

Vi har som andre herinde haft to billigcykler til 999 kroner stykket. De holder fint - med flittig brug af WD40. De fungerer til kortere ture til købmanden og lokal sightseeing. Jeg har cyklet cirka 15-20 km på en dag på den, og det er nok min grænse for hvad jeg synes om. Men de udvider aktionsradius betydeligt og er en stor komfortfaktor. Til dette brug har jeg ingen problemer med at anbefale en billigcykkel fra BT eller tilsvarende.

 

. Rust er virkelig et problem!

Andy

 

 

Av den grunn valgte jeg en rimelig BT sykkel. Med hjelp av VD40 og hyppige "avferskinger" håper jeg den varer i noen år. Etter ett år er den like fin.

 

Rust på enkelte detaljer. Er jeg redd kommer uansett om sykkelen koster 2 eller 10 tusen. Hvis den lagres utendørs på en båt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Sykkel ombord er tingen!

 

Vi har hatt sykler med oss i mange år. Sammenleggbare har det fristet lite å prøve, for de er allerede i utgangspunktet noe "rakleverk". Den beste løsningen har vært å kjøpe brukt på finn.no. Der finner man forbløffende gode sykler for noen få hundrelapper og dermed er det heller ingen økonomisk katastrofe om bare lever et par sesonger.

 

For øyeblikket har vi fem sykler ombord og det blir vel noe utskifting/supplering når sesongen setter inn for alvor :sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...