Jump to content

Lading av batteri tar lang tid. Er det feil?


Double Weber

Recommended Posts

Jeg har et 115A/t batteri i båten. I går satte jeg det til lading og laderen valgte å begynne å lade på rundt 4A.

Nå har det stått på i ca 20timer og det lader fremdeles. Nå har ladestrømmen falt til rundt 2A.

Er det normalt at det skal ta så lang tid?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

De to-tre forrige ladingene jeg har hatt på batteriet ble gjort med denne laderen

 

37-730_m.jpg

 

Jeg har liksom ikke stolt helt på den laderen. At den virkelig lader batteriet mitt helt opp.

Så denne gangen satte jeg på den gode gamle laderen.

Noe alla denne

 

37-722_m.jpg

 

Den har et analogt pottmeter som skvatt opp til rundt 4A når ladingen startet.

Nå er den sunket til rundt 2A

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Du vil neppe oppleve at den går helt til null, det normale er at de går ned til 1,5-2A. Så det kan være at batteriet er allerde fulladet, men jeg ville gitt det 12-15 timer til for sikkerhets skyld...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sjekk gjerne også spenningen ved både Bulk- Utjevning og Floatfasen.

For bare fire dager siden målte jeg på en splitterny BT-lader 15,2V.

Ikke bra.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Såkalte intelligente ladere jobber med flere ladetrinns, det finnes forskjellige men er vanligvis IUoU.

 

Første fasen (Bulk) er lading med konstant strøm & spenning.

 

Deretter følger utjevningladingen, med flytende overgang når batteriet er ladet med ca. litt over 80& .

Strøm (Ampere)blir redusert, men ladingen går videre med konstant ladesluttspenning over beregnet tid.

Den tiden (vanlig mellom 1 og 24 timer)er avhengig type batteri og blir beregnet etter formel.

 

Deretter følger vedlikeholdslading med også redusert spenning.

Spenningen ligger da gjerne ved 13,2 til 13,85V avhengig type batteri.

 

Laderen leverer da bare den strømmen som blir tatt når det finnes forbruk,

og vanligvis skifter laderen ikke tilbake til første trinnet.

 

En bra lader gjør det likevel ved en gitt spenningssenking (f.eks. når batteriene ble tapt ned til 12,4V)

som skjer når det fantes mer utlading enn laderen kunne levere.

Da starter laderen en komplett ny ladezyklus.

 

Moderne ladere gjør det også automatisk etter at batteriene ha stått med lading på over noen uker,

grunn for det er f.eks. å blande syren på nytt, for å desulfatere platene etc.

Dvs. den starter en "helseprogramm" for "å holde batteriets muskler i gang" = økning av levetiden.

 

Med det tilbake til høye spenninger.

Nesten alle batterier har øvre grenser, som ikke skal overskrides.

En lader som ikke ta hensyn til det er dårlig for batteriene fordi den reduserer batteriets levetid om mye.

Eksemplet med 15,2V fra BT-laderen er et sånt som gjelder som batterikiller,

fordi den reduserer ikke en gang senere og glemmer man laderen da kokes batteriet nådeløs i stykker.

 

Og derfor ville jeg henvise at man skal måle nøyaktig hva laderen gjør.

Regelmessig kontroll sparer mye mas og masse penger når laderen en gang ikke lengre gjør det den skal.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kommer riktignok an på både batteriet og bruk av laderen.

Det finnes mange batterier som ikke tåler mer enn 14,4V.

I så fall er 14,95 allt for høyt.

 

Kontrollert overspenning er noen ganger bra,

men bare noen ganger og bare innenfor det som databladet angir som grense.

 

Ellers tilbake på bruk av laderen.

Tid for opplading til f.eks. 14,1V gange faktor som gjelder for batteriet er det som blir ladetid.

Vill man gjøre det ordentlig da må en sitte ved laderen og måle når spenningen er nådd.

Deretter blir det å beregne for så å slå av laderen når tiden er inne.

 

Litt mye pes allerede med et komponent som ikke passer.

 

Men begge to komponenter, dvs. for høy spenning og manglende automatikk,

gjør en slik lader for meg helt ubrukelig.

For å ikke å si for farlig hvis man tenker på det som kan skje.

 

Tidligere var enkle ladere så konstruert at de ikke kommer på gassingsspenning.

Ville være verdt et spørsmål hvorfor at noen produsenter/selgere tar denne sjansen i dag.

Og det uten å varsle om noe på verken bruksanvisning eller karton.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Banner anbefaler i grunn 14,4V og C10 for dette batteriet.

Teknisk riktig ville altså være standardmessige 14,44V ved 20°C

 

Men siden batteriet er åpen kan du bruke litt til, men da må du sjekke på vann.

Praktisk anbefalingen ville være ca. 14,4V og desulfatering med maks 14,7V

 

14,95V som permanent spenning er definitiv for mye,

det liker de ikke.

 

Dessuten er det et traksjonsbatteri, ikke beregnet for start.

 

Liten sjokk til, da begynner diskusjonen (men uten meg):

Vill du at den lever lenge da unngår du absolut utladinger til lavere enn 12,4V.

12,5 er den egentlige grensen = syrevekten skal ikke være lavere enn 1,23 - 1,25. :smiley:

 

Lykke til!

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kan du anbefale en grei lader som ikke koster skjorta?

Gode ladere koster en del, men det finnes jo mange forskjellige å velge på.

Så klart ville jeg selge deg en fra Sterling.

Men slik får man ikke til BT-priser, så må du finne noe annet.

 

Ang. produsent kan man diskutere mye.

Jeg hadde en lang liste med produsenter jeg ikke ville anbefale,

men da bråker det løs her. :lol:

 

Bare litt:

- Velg C10 (10% av batterikapasiteten) pluss maks forbruk.

Det er alltid riktig og sørger for at man ikke kjøper for små.

Viktig: Tenk -nå- om du skal utvide batteribenken en gang senere.

Kjøper man dobbelt da blir det dyrt, mens større ladere ikke skader.

 

- Dobbeltsjekk at alle spenninger stemmer og at du kan velge mellom forskjellige programmer.

Det kan jo hende at du en gang bytter type batteriene.

 

- Skal den stå i båten da burde du ikke kjøpe en portabel lader.

- Og kjøper du en lader med viftekjøling da -må- viften styres variabel avhengig temperaturutviklingen.

Ellers blir du gal, så mye er sikker.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hmm. Jeg sjekket at batteriet skulle klare å starte motoren før jeg kjøpte det. At det kan levere tilstrekkelig med juice til startemotoren. Og det kunne det sa de på butikken.

Bruker det til å starte en eldre Yamaha 225, samt drive et stereoanlegg, lanterner, tilten, liften og et par led-lamper.

Har liksom ikke plass til så mange batterier, så måtte finne en middelvei.

Er det ikke bra for batteriet å bli brukt til start?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Må jo vurdere å få meg en annen lader iom at den har for høy spenning.

Har brukt den lille smart-laderen et par ganger, men syns den avslutter ladeprosessen vel tidlig. Den bli så fort "ferdig". Liker ikke det...

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Først og fremst kan man starte med alle batterier som leverer nok CCA og det tilstrekkelig lenge.

Men vi teller jo vanligvis på slutten.

 

Ellers er det spørs hvor mye strøm akkurat starteren din trekker siden det er en påhenger,

vanligvis er det jo ikke all verden.

 

Sjekk det ordentlig, for det finnes det papir med data.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei!

 

Bumber denne gamle tråden, dette da innholdet passer bra til min "utfordring"

Jeg er relativt sikker på at batteriet er ødelagt, men forsøker meg likevel på et innlegg her.

 

Kjøpte ny båt i sommer, hvor alderen på batteribanken er ukjent.

Det ene batteriet har sine utfordringer i forbindelse med lading.

Først så ville det ikke ta til seg strøm, men etter å ha latt laderen stå på over natten så tar det til seg strøm.

Utfordringen nå er at laderen har stått på i 5 døgn og fortsatt lader..

 

Her er batteriet:

 

bilde

 

Her er batteriladeren:

 

bilde

 

bilde

 

 

Nå er ladetiden veldig avhengig av hvor mye batteriet tar til seg osv, men 5 døgn er vel i meste laget?

110ah batteri og en 12A lader.

 

Laderen indikerer nå 6A lading.

 

Lade spenningen er 13V og spenningen på frakoblet batteriet er 12V

(Grovt voltmeter uten desimaler)

 

Det er riktig nivå med væske i batteriet, så en syretest er muligens det som skal til for å konstatere dødsdommen?

 

Takknemlig om noen kloke hoder tar seg bryet med å kommentere :)

 

Ps: Har forsøkt å snu 2 av bildene, men har gitt opp..

Redigert av Byomsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syrevekt er vel det beste å måle, deretter kunne man sjekke kapasitet mm.
Men i dette tilfellet forteller jo allerede gjetting at 110Ah som lades med 6A blir 110:6=18timer.
Det stemmer selvfølgelig ikke, men senest etter 24 timer burde denne nålen peke mot 0A.

Lader den nå fint videre med 6A, så forteller det oss at du driver en slags radiator,
som produserer ca. 78 Watt varmestråling. (13(Volt) gange 6 (Ampere) )
Evtl. kan du t.o.m. kjenne dette med hånden allerede.

Ellers ser du her hvordan et batteri kan se ut når den er sulfatert og lades strømbegrenset med bare 4A.
bilde

 

tilføyd her:
Reagerte først nå at laderen lader med 13V.
Det kan være en av årsakene at den ikke topper batteriene dine og heller ødelegger.
Bruk litt penge og kjøp en nyer automatisk lader for å topplade batterier med riktig spenning (f.eks. med 14,4V på lokkete batterier)
Da lever de lengre.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takker for ett grundig å informativt tilsvar :thumbsup:

 

Jeg holder en knapp på radiator teorien, for når jeg kjenner på batteriet med hånden så er det lunkent. Dette til tross for at omgivende temperatur er ca 0 grader. Uansett så blir det en liten investering i form av syremåler, multimeter med desimaler og en skikkelig lader.

 

En liten "funfacts" er at jeg tidligere nevnte for fruen at vi skulle hatt en kraftig batterilader.

Snill som hun ofte er så skulle hun overraske med en "Kraftig batterilader til bil og andre kjøretøy"

Hun trodde hun hadde gjort et kupp på netthandelen.. :giggle:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt denne teorien deres? Selv et flatt batteri kan lades opp til 14,4 volt. Men det betyr ikke at det holder på strømmen. Et batteri skal vel i teorien lades opp med + 10-11 prosent av batterispenningen, men hverken syrevekt eller spenning har noe å si hvis det kollapser under stress.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...