Jump to content

Sabb 2h ferskvannskjølt, bygge om til våt eksos.


Jtk1

Recommended Posts

Regner med at du trenger følgende utstyr:

 

Ny eksosflens på lyddemper med pakning.

Eksosbend for våt eksos

Ny dobbel kjølevannspumpe eller evt. separat sjøvannspumpe med remdrift fra svinghjul.

Bunventil med sil

Eksosslange

Eksosgjennomføring i skrog

Kjølevannslanger med nipler

Diverse slangeklemmer

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

eg bygde om min 10hk i vinter til ferskv kjøling. hadde våt eksos tidlegere men nå satsa jeg på tørr eksos pga dyr dobbelpumpe til sabben samt at kjølesystemet er helt lukket ingen fare for at noe kan fryse(sjøvannsinntak,slange. overbord stussen gjennom skroget er et bend som sender ex ned og bakover så støyen ble ikke mye værre. på halv gass og nedover er lyden riktig fin den,mens på fullt gass så smeller den merkbart mer. kjører du med mye pådrag så er kansje ei bilpotte en ide å begrense smellen,ellers er det ingen vei utenom vann i eksos. da må du kjøpe pumpe og eksosbend med inngang for vannkjøling.

Link to post
Share on other sites

tørr eksos er varmt så gummislangen vil nok få det tøft.. men når man hører hvor mye ei bilpotte kan dempe skarpe smell så er nok det en enkel løsning hvis man har tørr eksos. vann i eksos er jo effektivt mot smell men man må jo bygge om og kjøpe div deler. en sabb blir uansett ikke veldig stille...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...