KOF_NOR Startet 24.Mai.2011 Del på Facebook Startet 24.Mai.2011 Har et Coolmatic kjøleaggregat i båten og synes det har en dårlig kjøleevne. Skapet blir aldri ordentlig kaldt hvis vi ikke "hjelper til" med kjøleelementer. Bryteren hvos man stiller inn kjøleeffekten står på maks. Viften går ikke kontinuerlig eller veldig ofte og jeg tror derfor ikke det er manglende kjølemedium. Ve ikke alder, men det kan være fra båten var ny i 1997. Noen som har noen tips om enkle løsninger? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
timon90 Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 Gåen thermostat? Evt temp. føler om det er elektronisk styrt. Er det kompressor agregat? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Det skal være et "glass" på/ved kompressoren der du kan se om det er kjølemedium på den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Har samme problem i samme båt som deg. Løste det ved å sette inn en bryter mellom de to pinnene på kontrollboksen som termostaten er koblet til. Dermed kan jeg tvangskjøre boksen når motoren går eller ved behov. Da kjøler den som bare det. Prøvde også å bytte termostat, men dette hjalp ingen ting. Tror ikke det mangler kjølegass i og med at den kjøler godt når den tvangskjøres... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KOF_NOR Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Det er kompressor. Skal i båten til helgen og får se etter om det er "glass" som viser mengde kjølemedie da. Sebaldus, hvor finner jeg kontrollboksen? Brukte due en vanlig "marine" bryter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Boksen stod i min båt i babord benk mellom startbatteri og kompressor. Må jo ta forbehold om at vi har samme kjøleboks, men mener min også het coolmatic. Brukte bare en bryter jeg hadde liggende...sikkert noe fra biltema + noen ledningsstumper. Blir jo ikke en helt perfekt løsning da man jo må passe på litt og lett ender opp med at ting i bunnen av boksen fryser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Sjekk i samme slengen om termostatføleren inne i boksen er festet riktig. Den skal ikke henge i løse luften, men være skrudd fast i fordamperen inne i kjøleboksen. Den vil da føle på tempreaturen i metallet den er festet til og ikke bare i luften rett rundt føleren. Luft kjøles ned relativt hurtig og kompressoren stopper da så fort luften rundt føleren er kjølt ned. Det tar lengre tid å få metallet i fordamperen til å bli kaldt og derfor vil kompressoren måtte gå lengre om gangen. RSL (med forbehold om at det er relativt likt opplegg som jeg har i båten) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KOF_NOR Svart 29.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Var i båten i dag og sjekket litt. Demonterte plastdekslet foran fordamperen og termostaten satt fast i metallet. Fant ikke noe glass eller lignende jeg kunne sjekke om det er nok kjølemedium. Lot den gå en stund med kjøleboksen åpen og kpmpressoren startet, vifte ved kompressor startet etterhvert og fordamperen ble ordentlig kald. Virker da som det er termostaten som slår av kjølingen for tidlig. Dette er samme "symptom" som Sebaldus nevnte på sin (like) båt. Bytte termostat fungerte ikke for han. Noen som har ideer om hva annet det kan være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
timon90 Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Aldri hørt om at det er se-glass på kjølebokser/skap, men mulig det er på noen spesielle(er ikke det på noen av de vanlige husholdningsutgavene som jeg reparerer og tar service på i allefall). Virker mest som gåen thermostat, men er jo aldri 100% sikkert, da kjøleanlegg kan oppføre seg merkelig av mange grunner. Men det er riktig som RSL sier her, at de siste 5-10 cm av enden på føler'n skal sitte montert PÅ fordamperplata, for å direkte kjenne kulda.(her blir det over 20 minus under drift) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.