Jump to content

Coolmatic kjøleaggregat - dårlig kjøleevne - ønsker tips


KOF_NOR

Recommended Posts

Har et Coolmatic kjøleaggregat i båten og synes det har en dårlig kjøleevne. Skapet blir aldri ordentlig kaldt hvis vi ikke "hjelper til" med kjøleelementer. Bryteren hvos man stiller inn kjøleeffekten står på maks.

 

Viften går ikke kontinuerlig eller veldig ofte og jeg tror derfor ikke det er manglende kjølemedium.

 

Ve ikke alder, men det kan være fra båten var ny i 1997.

 

Noen som har noen tips om enkle løsninger?

Link to post
Share on other sites

Har samme problem i samme båt som deg. Løste det ved å sette inn en bryter mellom de to pinnene på kontrollboksen som termostaten er koblet til. Dermed kan jeg tvangskjøre boksen når motoren går eller ved behov. Da kjøler den som bare det. Prøvde også å bytte termostat, men dette hjalp ingen ting. Tror ikke det mangler kjølegass i og med at den kjøler godt når den tvangskjøres...

Link to post
Share on other sites

Boksen stod i min båt i babord benk mellom startbatteri og kompressor. Må jo ta forbehold om at vi har samme kjøleboks, men mener min også het coolmatic. Brukte bare en bryter jeg hadde liggende...sikkert noe fra biltema + noen ledningsstumper. Blir jo ikke en helt perfekt løsning da man jo må passe på litt og lett ender opp med at ting i bunnen av boksen fryser.

Link to post
Share on other sites

Sjekk i samme slengen om termostatføleren inne i boksen er festet riktig.

Den skal ikke henge i løse luften, men være skrudd fast i fordamperen inne i kjøleboksen. Den vil da føle på tempreaturen i metallet den er festet til og ikke bare i luften rett rundt føleren. Luft kjøles ned relativt hurtig og kompressoren stopper da så fort luften rundt føleren er kjølt ned. Det tar lengre tid å få metallet i fordamperen til å bli kaldt og derfor vil kompressoren måtte gå lengre om gangen.

 

RSL

(med forbehold om at det er relativt likt opplegg som jeg har i båten)

Link to post
Share on other sites

Var i båten i dag og sjekket litt. Demonterte plastdekslet foran fordamperen og termostaten satt fast i metallet. Fant ikke noe glass eller lignende jeg kunne sjekke om det er nok kjølemedium. Lot den gå en stund med kjøleboksen åpen og kpmpressoren startet, vifte ved kompressor startet etterhvert og fordamperen ble ordentlig kald.

 

Virker da som det er termostaten som slår av kjølingen for tidlig. Dette er samme "symptom" som Sebaldus nevnte på sin (like) båt. Bytte termostat fungerte ikke for han. Noen som har ideer om hva annet det kan være?

Link to post
Share on other sites

Aldri hørt om at det er se-glass på kjølebokser/skap, men mulig det er på noen spesielle(er ikke det på noen av de vanlige husholdningsutgavene som jeg reparerer og tar service på i allefall). Virker mest som gåen thermostat, men er jo aldri 100% sikkert, da kjøleanlegg kan oppføre seg merkelig av mange grunner.

 

Men det er riktig som RSL sier her, at de siste 5-10 cm av enden på føler'n skal sitte montert PÅ fordamperplata, for å direkte kjenne kulda.(her blir det over 20 minus under drift)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...