Jump to content

Hvor får jeg tak i en diode på 6 amp.?


2xDiesel

Recommended Posts

Hei alle sammen! Har en ledning det skal gå 12v ca: 6ah i. Greia mi er at det utifra situasjonen kan komme inn strøm inn i begge ender, noe det skal gjøre, men jeg ønsker å stoppe strømmen ned en diode hvis den kommer fra side A og la den passere som normalt hvis den kommer fra side B.

 

Noen som vet hvor jeg får tak i en slik diode, og om det bare er å klippe ledningen og skjøte den inn og så blir alt OK?

 

På forhånd takk :-))

Link to post
Share on other sites

Hei

6 Ah er ikke strømstyrken men mengde strøm over en viss tid.

Hvis du skal kjøre mye strøm over en diode kan det være nødvendig med kjøling ettersom du får en volt spenningsfall med tilsvarende varmeutvikling over dioden.

 

Hvis du er litt skrotnisse sitter det diodebroer med ferdiglaget kjølemetall i alle dynamoer.

Ellers finner du det i mye elektrisk utstyr som video ol.

 

Normalt kapper du bare kabelen og skjøter inn dioden.

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål til gutter: Når en diode klassifiseres for 6A, er det da strømmen den tåler å få kjørt gjennom seg fra den ene siden, eller strømmen den tåler å stoppe fra den andre?

 

Kanskje et dumt spørsmål siden det ikke går noe strøm gjennom den fra stopp siden, men bare lurte siden jeg ikke har så mye greie på dette :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...