Sjølyst Startet 27.Mai.2011 Del på Facebook Startet 27.Mai.2011 Båten er en Askeladden 705 Voyager med Mercruiser D 4.2 L 320 HK. Den var på service for ca en måned siden, og drevet ble da trykktestet. Siden den gang er båten brukt ca. 20 timer. I dag gikk alarmen for lavt oljenivå. Etter påfylling av den lille beholderen for drevolje som henger bak på motoren forsvant alarmen. Jeg har snakket med verkstedet som hadde service på båten, og de sier at det ikke er unormalt at drevolje må etterfylles etter 20 timers gange. Jeg synes dette høres merkelig ut. Det skal også legges til at jeg har sett oljeflekker i sjøen bak båten ved noen anledninger, men dette mener verkstedet også er normalt etter en stor service fordi noen dråper olje kan ha kommet ned i kjølsvinet for så å bli pumpet ut. Som kjent synes noen ganske få olje-/dieseldråper veldig tydelig på sjøen. Hva tror dere om dette? Er det normalt at en slik tank med drevolje tømmes etter 20 timers gange? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Det er normalt at nivået synker litt når all luften etterhvert er ute. Det tar tid. Hvis nivået allerede har vært litt lavt så går jo alarmen omsider. Hvis du fortsatt får olje i vannet så ville jeg sjekket mer nøye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 (redigert) Det høres normalt ut. Etter oljeskift må man etterfylle litt et par ganger pga litt luft som er igjen. Det er også normalt at drevet bruker litt olje, men ikke så man stadig må etterfylle. Du bør forresten åpne motoromsluka oftere enn hver 20 time og sjekke nivåer på oljene. Da har du kontroll. Men olje på vannet etter 20 timer er ikke normalt,båten lenser vel ikke så ofte? Redigert 27.Mai.2011 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TPeck Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 (redigert) Hei. Og fylle olje tanken etter service er helt normalt. Som sagt må du sjekke dette oftere en hver 20ende time. Nå vet jeg ikke hvor mye olje det er snakk om som kommer på sjøen men jeg vet at noen ytterst få bravo drev har problemer med en simmering på propell akslingen. Dette er sjeldent, men det har kommet en service bulletin i fra brunswick marine/importør om dette problemet. Uten om det vil jeg si at jeg tviler på verkstedet "lyver" for deg og sier alt er i orden, hvis det ikke var det. Redigert 27.Mai.2011 av TPeck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjølyst Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Takk for svar. Det var beroligende at dette er normalt. Jeg har for øvrig sjekket motorolje mange ganger (nesten på hver tur) i løpet av den tiden jeg har brukt båten etter service, men må tilstå at jeg ikke har sjekket drevoljen. Den lille knotten av en tank er veldig godt gjemt bak motorblokken, og jeg trodde at dette var en olje motoren ikke forbruker. Har jo nå lært at dette ikke er tilfelle. Er det andre oljenivåer/væsker som jeg også bør sjekke regelmessig? Har lokalisert en tank for trimplan som har OK nivå. Har også sjekket kjølevæske og sett etter at sjøvannssystemet har OK gjennomstømming. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Motorolje, Drevolje, kjølevæske er det viktige. Sjekk også reimene og at de er hele og passe stramme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Åsabu Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Det er også lurt å sjekke vannutskilleren jevnlig. De fleste mototstopp skjer som oftest av vann i Diesel. Jeg sjekker/drenerer filteret jevnlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 helt normalt dette, drevet er nymontert om motoren bare har gått 20 timer, og kan ta ca så lang tid før all luften er ute. den varsler heldigvis før den går tom, men om beholdern er tom er det uansett masse i drevet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.