Jump to content

Har du fått tau i propellen fra f.eks. teiner?


Sjøogvind

Recommended Posts

Fikk en gang noe rester fra et fiskegarn i propellen på 32 fots seilbåt. Skapte voldsomme vibrasjoner i skroget under gange. Oljekompasset spant rundt og rundt som snurrebass. Hell i uhell at det var midt på sommeren, 20 grader i vannet og at det fantes både badebukse, dykkermaske og kniv ombord.

Link to post
Share on other sites

tok turen gjennom en lokal, og relativ smal elv. Gikk med ca 5-6 knop i det jeg ser et flytedau som ligger i vannflata. Med 3+ knop strøm var det ikke snakk om å få stoppet før dette gikk i propellen. Fikk heldigvis dratt det fort ut igjen eller så hadde sjekta gått rett i steinrøysa som bare lå noen meter i fra..

 

et annet tilfelle var en tidlig morgen jeg fisket litt utaskjærs. Fikk en søppelsekk i propellen mens jeg dorget.. var alene så måtte hive dreggen. Dreggen fikk omsider feste og godt var det, for hadde jeg drevet 5 meter nærmere land ville båten ha dunket i fjellet.. (var ikke rare dybden). Å være alene i båten og stå bak i badestigen med en båtshake er ikke særlig lett i sjødønningene, men gikk nå greit : )

Link to post
Share on other sites

Holde på å dra mine egne teiner men en annen hadde satt sine over mine og da fulgte de med opp. Jeg lå kloss i land med pålandsvind så jeg hadde propellen innkoblet. Teinetauet la seg så stramt mellom propell og hylse at adapterplaten (støpt alu) mellom svinghjulshus og gir gikk i fillebeter og giret ble dradd av motoren :headbang: Båten drev i land umiddelbart. Oppdaget nokså kjapt hva som hadde skjedd og kalte opp redningsskøyten på VHF. Godt å ha de karene i nærheten men det drøye kvarteret før de dukket opp var ganske lange... I mellomtiden stod jeg til knes i vann og prøvde så godt jeg kunne å holde båten (Viksund 31) fra land. Holdt hardt i sjøene fra redningsskøyten men det er vel bare sånn en må regne med, hadde ikke likt om de kom i snekkefart heller... Fikk bare småskader i skroget så det var bare sparkling som måtte til.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja.

 

Mistet noen hundre omdreininger på begge motorer samtidig, så jeg klødde meg lenge i hodet. Men jeg fikk fremdeles 17 knop i båten, og begge motorene jobbet jevnt. Etter mye fundering ble båten løftet på land. Et tjukt tau rundt hver sin aksel. Forskjellige farger på tauet til og med. Nesten så jeg skulle mistenke pøbelstreker. Tauene var surret godt rundt akslingen rett foran og bak p-braketten. Har ikke merket noe varig men av det - fikk riktig turtall uten vibrasjoner på begge motorene etterpå.

Link to post
Share on other sites

Hadde en episode til, behørig dokumentert her...

133_3357b.JPG

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fikk mine egne garn i propellen. Hadde så mye torsk i garnene at jeg hadde nok med å klare å slite dem over rekka og fulgte ikke med. Når uhellet var skjedd åpnet jeg fire bolter i luka over propellen og hektet garnene av den og forsatte og slite garnene over rekka. Ble drøyt 150 kilo fisk på tre garn :wink:

Link to post
Share on other sites

Når dette skjer, er det ganske velsigna med påhengs i brønn i en robåt. For det første kan man berge seg med årene, og for det annet er det meget bekvemt å løfte motoren opp av brønnen for å ta ut av propellen.

 

Men det jeg har opplevd to-tre ganger, er å få tau fra egen akterbøye i propellen på 30-HK-motoren da jeg skulle bakke ut fra plassen; vektene som skulle holde tauene nede, var falt av. Men det var bare å slå et par slag motsatt vei med propellen, så løsnet det. Men denne lettvinte løsningen er kanskje først og fremst brukbar når tauet har gått i ved lav fart, og jeg oppdager det med en gang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...