Jump to content

Elektrisk TMC toalett, skålen fylles med vann når båten er fortøyd


Tommyboy

Recommended Posts

Hei, har nettopp kjøpt tilnærmet ny båt med elektrisk TMC toalett med septiktank. Problemet med toalettet er at do-skålen fylles opp med med vann til randen mens båten ligger fortøyd. Når jeg prøver å skylle ned dette vannet kommer det nytt vann raskere inne enn ut, slik at det flyter over (septikktanken er ikke full). Eneste måten å få tømt skålen helt på er å skylle ned mens båten er i plan, slik at vanninntaket er over vannflaten. Når båten ligger stille fylles imidertid vannskålen sakte men sikkert opp igjen.

 

Skal levere båten tilbake til forhandleren for å få utbedret dette, men er likevel interessert i å få vite om noen her vet hva feilen/løsningen på dette problemet kan være slik at jeg hva slags forbedring jeg skal be om.

Link to post
Share on other sites

du burde kanskje hatt en svanehals på sjøvannsinntakslangen med ventil som er montert høyere enn toalettet for å hindre hevert, samt at det kan kanskje være en pakning/stengeklaff som ikke lukker. Pakninger kan med fordel skiftes hvert 3-4 år.

men nå skal det sies at jeg har manuelt jabscko sealock og kjenner ikke ditt toalett....men prinsippene er jo ofte de samme.

 

Forøvrig har du sikkert en stengeventil på skroggjennomføringen for sjøvann inn til toalettet som skal stenges når båten ligger til havn og forlatt.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antakelig ingen permanent løsning, men et innspill til enkel workaround inntil videre...

 

Mitt TMC-toalett er eldre enn ditt, så ting kan jo være endret - og installasjonen (høydeforskejller etc) kan være annerledes. Men hos oss er i alle fall "alle" instruert til å trykke noe få relativt korte trykk etter bruk. Da pumpes det ikke nok til at vannet rekker å komme inn, mens sugemekanismen virker slik at skåla tømmes. Når så det meste er suget ut, eller i alle fall nok til at vannstanden er en del lavere, så holdes knappen inn noe lenger slik at nytt vann kommer til - og delvis skylles ut. Hvis det da til slutt blir litt mye i skåla (kan skje i blant), så er det 1-3 korte trykk på knappen som senker vannstanden igjen - før man forlater det hele.

 

Mulig du har prøvd dette allerede, hvis ikke så er det verdt et forsøk. Funker kjempebra hos oss (har hatt det i ca 12 år), men det må altså brukes litt annerledes enn vanlig hjemmetoalett.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Tommyboy,

 

Det første du bør gjøre er å strupe inn på vann inn til toalettet, dette gjøres enkelt ved å lokalisere sjøvanns inntaket og denne har normalt en stenge/åpne hendel.

Ved å sette denne feks halvt åpen/stengt reduserer du vann mengden som kommer inn.

 

Jeg har selv denne type toalett og grunnen til at vannet renner tilbake i potta er en dårlig patentert tilbakeslagsventil, denne ventilen er utformet slik at om det kommer et lite rusk slik som dopapir el lignende inn i mellom leppa på denne ventilen så vil den ikke stenge skikkelig.

Har byttet denne ventilen, har tatt den ut flere ganger å renset den uten at dette hjelper noe særlig.

 

Hos meg er det ikke problemet så graverende som hos deg, men det irriterer meg at denne ventilen ikke fungerer slik den skal. :headbang:

Så om du finner en løsning på dette så vil jeg gjerne høre om det.

 

Mvh

BB

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dersom du søker på TMC og mitt nick så vil du finna ein tråd som heiter noko slikt som "Kvifor eg hatar TMC". Der er dei mange feila med dette møkkaproduktet omtalt.

 

Feilen er (som med mange Volvo Penta)grunnleggande dårleg konstruksjon. På denne møkkadassen så er det same motoren som driv vasspumpa inn som driv pumpa som pumpar driten ut. Eg lykkast aldri i å få det tett langs akslingen som driv pumpene.

 

Mitt råd er å få TMC-dassen ut av båten først som sist.

 

Lykke til.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

På min TMC står det en enveis ventil mot septik tanken. Og vann inntaket har bare en liten svanehals. Jeg har ikke hatt noe problemer.Men jeg vil si at du burde ha slangen mellom vanninntak og dassen opp i en sving over vannlinja.Det øker sikkerheten betraktelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...