Jump to content

Vekt på hjelpemotor , for tungt på hekken ?


waroo

Recommended Posts

har en nordkapp 17 ht prins med en 75 hk mercury på . mercuryen veier 120 kg. har også en tohatsu 9.9/15 som jeg planlegger å bruke som hjelpemotor/dorgemotor. denne veier 40 kg. Denne henges på brakett.

 

spørsmålet er om dette blir for tungt på hekken.

 

har hydrauliske trimplan som kan justere båten.

 

båten er vel orginalt godkjent for 140 hk, så en skulle jo tro det er litt å gå på .

 

takker for tilbakemeldinger.

Redigert av waroo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg ville nok gått for en 4 hk vis jeg var deg. vekten er ikke noe problem i seg selv, problemet er at båten din vil ligge skeivt i vannet vis du da ikke monterer noe motvekt på andre siden. det er heller ikke vanlig med så stor ekstramotor i denne båt størrelsen :smiley:

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Blir vel ikke problematisk med vekten av hjelpemotoren så lenge du monterer den på motsatt side av førersiden? Med mindre du veier under 40kg? :smiley:

 

Tror eller ikke det blir noe problem med og montere motoren på båten din.

Selv om det er en relativt stor motor til og dorge med...

Link to post
Share on other sites

Burde vell gå greit såfremst du fester tingene skikkelig, og husker på at det er mye påkjenning med den motoren som henger i luften når du går i tung sjø. Kanskje du burde forsterke litt i området hvor du har planer om å feste motoren? Vet ikke hvordan det er på båten din.

 

Husk å sikre hjelpemotoren med tau eller kjetting, kjedelig hvis den går til buns pga noe svikter :yesnod:

Link to post
Share on other sites

enkel løsning på balanseproblemet: monter en lett 6-8 hk (20-25 kg) på hver side :thumbsup:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

da blir det montering av motoren når jeg får braketten . kommer vel litt ut i uka.

 

godt tips å forsterke festet, dette blir gjort på inn og utsiden av hekken.

 

ellers har jeg hydrauliske trimplan, så en eventuell skjev vekt rettes ved bruk av disse.

 

takk til alle som har bidratt i denne tråden

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...