Jump to content

Honda eller Suzuki 50hk firetakt på Skibsplast 500 CL


KjetilBN

Recommended Posts

Noen som vet hvilken motor som er best, eller om det ikke spiller noen rolle.

Båt: Skibsplast 500 CL

Motor: Honda 50hk 1998 mod eller Suzuki 50hk 2001 mod.

Suzukien er jo 3 år nyere så det er jo en fordel, men båten med Hondaen ser penere ut. Mener jeg har lest at de tidlige utgavene av Honda 50 hadde lavt sylindervolum og dermed ikke er så sterke. 50hk er vel i utgangspunktet i minste laget på denne båten så det kan være greit å vite om det er mer krefter i en av dem.

Synspunkter på generell kvalitet på disse og om det er spesielle ting man bør sjekke.

 

På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

Når det gjelder om servicer er fulgt jeg usikker, spesielt når det gjelder uzukien siden nåværende eier kun har hatt båten ett år.

Har ingen erfaring med firetaktere generellt. Er service på disse omfattende greier eller dreier det seg om olje og filterskift evt tennplugger?

Link to post
Share on other sites

veldig enkel service inntil evt. registrereimskift og ventiljustering for de motorer som ikke har registerkjede og hydrauliske ventilløftere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Handa har enklere plugg,filter og oljeskift enn Suzuki,men har reg reim som jeg ser på som et minus i denne sammenheng.

På Suzuki må du av med sidedekselet for å skifte oljefilter og for å få tappet olja uten for mye søl.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Det sidedekselet tar 3min å skru av. Det er lagt opp til enkel avmontering/montering. Trenger bare stjernetrekker og en nebbtang. :thumbsup:

 

Suzukien har nyere teknikk men stort sett så er de ganske like. Vil tippe at Suzukien har en kraftigere karakter når du drar på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...