Jump to content

Kobling av autosvitsjet drift av kjøleboks 12V-220V


Sjøtunga

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å erstatte et Supercool kjøleanlegg (begge viftelagrene er kaputt) med et Isotherm kompressorbasert anlegg. Med det samme jeg er i gang så tenkte jeg også å installere noe mikkmakk som sørger for at kompressoren automatisk går over på drift fra 220V når landstrøm er tilkoblet. Fordelen med det er først og fremst at batteriene lades fortere når landstrømladeren ikke trenger å forsyne kompressoren med strøm.

 

Jeg ser for meg følgende (forenklede) kobling med et rele med en vekselkontakt som i hvilestilling henter strøm fra batteriet, og der PSUen drar til releet og leverer strøm til kompressoren når landstrøm er tilkoblet:

 

aut_220v_drift.jpg

 

Spørsmål:

1) er det noe poeng å spandere på seg et rele med to vekselkontakter og svitsje minus også? Altså slik at PSU og relespole, samt kompressoren når den går på landstrøm, er galvansik skilt fra båtjord? (PSUen er dobbeltisolert)

2) er det noe spesielt å ta hensyn til i det øyeblikket svitsjingen foregår? F eks hvis kompressoren går i det øyeblikket svitsjngen skjer?

3) PSUen er en universal PC-PSU som kan stilles inn på 12V og 15V (og noen høyere spenninger). Er det mest fornuftig å velge 12V eller 15V?

 

Andre kommentarer (inkludert tips til rele) mottas også med takk.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Utan att vilja vara kritisk mot Din innovation, men vore det inte bättre att lägga pengarna på en större batteriladdare?

 

Jag menar är batteriladdaren så liten att 5 A till kylboxen (faktiskt knappt mer än hälften i genomsnitts förbrukning över tid) har någon betydelse så kanske Du skulle ha gläde av några extra ampere i alla fall. Plus att det ger en renare och rakare installation med färre felkällor??

 

Batteriladdare har ju dessutom utvecklats så chansen är ju att Du får en bättre laddare på köpet.

 

Ser att Mix han före under tiden jag skrev, men jag delar hans uppfattning.

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vore det inte bättre att lägga pengarna på en större batteriladdare?

Vel,... her er det snakk om å bruke et par hundrelapper. Får ikke mye batterilader for den summen...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Hva koster de? Og kobles de med minus til båtjord, eller med svitsjet minus?

 

Hva heter de, forresten? Fant ikke noe ved å google "automatisk kjølskapsvender"...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det der vil jeg si er å be om problemer, en 12V Danfoss trekker MYE strøm i starten, og det kan bli mer enn det PSU'et klarer. Er det et PC supply du tenker på siden det skal være nullbudsjett løsning?

I tillegg risikerer du å ødelegge inverteren til kompressoren.

En bedre batterilader er helt klart å foretrekke. Eller kanskje det holder med den du har, et slikt aggregat trekker ikke så mye over 1Amp i snitt.

Link to post
Share on other sites

Det der vil jeg si er å be om problemer, en 12V Danfoss trekker MYE strøm i starten, og det kan bli mer enn det PSU'et klarer.

Kompressoren skal ha en standard sikring på 15A. PSUen leverer 120W kontinuerlig = 10A ved 12V. Det burde vel holde?

 

Er det et PC supply du tenker på siden det skal være nullbudsjett løsning?

Ja.

 

I tillegg risikerer du å ødelegge inverteren til kompressoren.

Forklar!

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte et PC supply til å drive en 12V danfoss, måtte teste flere 350W supply'er før jeg fant et som klarte å starte skapet.

Dette var med et skap som sønnen min har på rommet. I en båt, hvor man er avhengig av at ting fungerer, og hvor man i utgangspunktet har stabil 12V fra batteriene, ville jeg ikke brukt en sånn løsning.

 

Den invertern som driver kompressoren er kjent for å være litt 'følsom', om det oppstår feil på skap er det gjerne den som har tatt kvelden, ikke kompressoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte et PC supply til å drive en 12V danfoss, måtte teste flere 350W supply'er før jeg fant et som klarte å starte skapet.

Var dette ATX strømforsyninger for bruk i stasjonære PCer?

I så fall, målte du at du hadde 12V ut?

 

Det jeg tenker å bruke er et laptop-PSU som gir bare én spenning ut.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Til Sjøtunga. Det er denne jeg mener. Se på den til Bonus.Årsaken til at du burde ha slike er i hvert fall bra på båter med to kjøleskap, og en kjøleboks. Når man da fyller alt dette opp trekkes det betydelig mer strøm. Kommer jo ann på størrelsene her men mitt 85liters kjøleskap, som ikke er nytt bruker mer en 1 A. det er jo greit og avlaste laderen litt. Men jeg vil si at hvis man må innstallere nye 220v kurser for å få dette til har jo dere som mener laderen er for liten et poeng.Jeg for min del har ikke landsrøm engang. Har ikke behov (tror jeg, vil ikke bli overtalt).Hadde jeg eid en brygge med strøm på ville jeg montert en slik Waco. Nettopp for å kunne la mat ligge igjen, uten og tørke ut batteriene. Jeg regner med at de fleste her er enig i at jo mere strøm man bruker, jo mer vann må etterfylles batteriene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...