Jump to content

Boring og kutting i rustfritt stål, - taktikk -og utstyrsråd


Bølgende blå

Recommended Posts

Jeg tenkte her å starte en tråd for stålbore/kuttproblematikk og utstyrsrelaterte problemstillinger, da jeg vil tro dette er saker de som tar skjeen i egen hånd ved båtpuss -og modifikasjoner møter eller vil møte på, samt andre igjen har erfaringer på godt og vondt som de kanskje har et ønske om å dele med andre.

 

Utgangspunktet er at jeg i forbindelse med diverse utbedringer på en landstedsbåt, en åpen With, planlegger å bore og kutte endel i syrefast/A4/AISI 316-type stål samt noe annet i AISI 304. Jeg har forsøkt å søke og lese meg opp i emnet, og jeg har i mylderet av meninger og erfaringer, hvis en holder seg til boring alene, så langt klart å ekstrahere at blant annet egnede bor, lav hastighet, stort trykk supplert med eventuell kjøling/smøring av ymse kaliber, alt fra "spyttklyser"(???) (ja, det var en som angivelig helst sverget til det) til langt mer dedikerte petroleumssmøremidler, inngår i den gjeve og sirlige nøkkelen til å kunne lykkes i denne disiplinen.

 

Det jeg også lurer på er om maskinene og tilbehøret jeg selv har er kraftig nok til denne slags oppgaver. Drillen er en tyskbygget tilnærmet semiproff slagboredrill, AEG SBE 630 R, (630 W motorstyrke), det skulle være en eldre utgave av denne: http://www.aeg-powertools.no/product/detail/bor-og-skruoppgaver/slagbormaskiner/sbe-630-r-sbe630r . Turtallet kan varieres trinnløst samt låses i fem trinn, a-b-c-d-e. Høyeste turtall under belastning oppgis å være 1300 o/min, mot 2800 o/min ubelastet. Den skal klare 13 mm i "stål" og aluminium, -hva nå enn som ligger i betegnelsen "stål" her. Kan jeg stole på disse tallene, eller er rustfritt stål hardere og derav mer belastende å bore i?

 

For å gå ytterligere i detalj, så tenkte jeg også å benytte dette Clas Ohlson-stativet, som jeg (desverre) kjøpte sist høst: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161738963. Finishen på det ligner knapt grisen og det utstråler ettertrykkelig lavkostnadslandsproduksjon lang vei. Svært tungt og "solid" virker det dog, men er den reelle kvaliteten, presisjonen og soliditeten eventuelt god nok til denne oppgaven, -noen som vet? Og hvilke fordeler, med hensyn til denne utfordringen isolert, kan jeg eventuelt oppnå ved å anskaffe en søyleboremaskin? (noe jeg i og for seg gjerne unngår både av vekt, plass og mer basale økonomiske hensyn)

 

Hva gjelder kutting, så er planen å gå i gang med noen helgjengete stenger i ulike diametre, først og fremst 90 graders kutt, men ideen var også å kutte en A4 20mm-stang jevn og pent 45 grader (eller noe der omkring). Til dette så jeg for meg å bruke en AEG WS 8-125 MX vinkelsliper jeg har for hånden, http://www.aeg-powertools.no/product/detail/metallbearbeiding/små-vinkelslipere/ws-8-125-mx-ws8-125mx, -vil denne kunne duge til oppgaven (?), og i såfall, er det noen særskilte forholdsregler det er lurt å ta med hensyn til korrosjonsbestandig stål her

 

Setter pris på såvel ren synsing som mer innsiktfulle svar, og naturligvis, skulle det være noen som har et og annet å tilføye mer generelt for stålbore/kuttproblematikken, så tenker jeg dette absolutt skulle være det rette stedet for denslags.

 

Jeg får håpe dette initiativet er velkomment, men uansett skulle det vel være mulig å enes i at båtmodifikasjoner og planlegging har potensialet i seg til å være gøy, men (dessverre) også vanskelig, utfordrende, -noe som i og for seg jo er selve utgangpunket for denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Dersom bearbeidingen medfører varmeutvikling (vinkelsliper), så risikerer du å endre stålets egenskaper vesentlig!

Bearbeiding med kjøleveske, kald klipping eller saging med baufil er å foretrekke!

Lykke til! :drink: Det er kveld, lørdag, alltså lørdags kveld vi unner oss en øl!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Rette kjøle/smøre remedier er å foretrekke.. feks sprayboks med skjæreolje på BT, men noen form for olje går som regel bra.. 5-56 og WD-40 er bedre enn ingenting!

Ved større hull, er det lurt å forborre først. Alltid lav hastighet og lett press, du ser det best på sponet fra skjæreverktøyet. Det MÅ ikke ha blåfarge!

Men viss du kjenner noen som jobber med maskinarbeid, så ha de gode emulsjoner til kjøling/smøring. Olje og vann blanding, men den skjønte du nok.. :cheers:

 

Et annet jungeltriks som gjelder aluminium er: Zalo

Link to post
Share on other sites

Skal du bore i 316 så skaff deg ekstra harde borer beregnet for rustfritt. Bruk rikelig med skjæreolje.

 

Ved kutting med vinkelkutter så benytt kun kutteskiver beregnet for rusfritt stål, og som ikke har vært benyttet på vanlig stål tidligere.

 

Ved varmgang så husk å pensle på syre (sveisepasta for rustfritt stål) for å passivisere det utsatte området slik at normal oksideringen gjenskapes!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

: Ferdig med bore ca.250 hull:6.5/10/12 mm i flytebryggeramme.Rammen er i syrefast stål . Forboring med bor likt bredden på anleggsvinken til boret- med det endelige hull diameter.F.eks ca.6.2mm til 10mm bor/hull.

Borhastigheten må være lavt og boretrykket høyt.Et enkelt boremaskinstativ og en god drill m.regulerbar hastighet,gjør jobben.Skjærepasta synes jeg er bestå bruke,slik at borespissen får kjøling.Fåes

kjøpt hos jervarebutikker.Boring i syrefast/rustfritt/stål er et tålmodighetsarbeid,-der man fort ødelegger bor,hvis hastigheteh/trkket blir for høyt.En uerfaren med dårlig tid,kan ødelegge mange bor,

uten å få hull.Arbeide rolig og målbevist gjør at en kan bore et stort antall hull,uten at boret blir skjemt.Bruk av kjørner er også viktig,slik at boret ikke sklir og blir stående i spenn(Farlig).

Jeg brukte 1 uke på kveldstid,og "koste" meg med jobben.Gikk veldig greit.Husk vernebriller! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...