Montering av soltrekk over rutene på 340 St.cruz.
Vi har investert i soltrekk over rutene. Hensikten er å redusere temperaturen i kabinen på solrike dager og å hindre solbleking av trevirke og tekstiler i kabinen når båten ikke er i bruk. I tillegg hører jeg flere som hevder at soltrekkene også kan være nyttige om vinteren bl.a for å spare vindusviskerne for presset fra snøen.
Soltrekket leveres av
Flataker Industrier som leverer kalesjer og det meste av puter og madrasser til Viksund. Trekket ble levert komplett med alle monteringsdetaljer. Soltrekket består av tre deler: Front og en del til hver av siderutene. Delene festes sammen med glidelås.
Soltrekket festes i øverkant i kalesjeknapper som skrus fast i skinnen over vinduet. I nedkant festes det med kalesjeknapper med vri-lås:
Forran hvert åpningsvindu er det en utsparing der kalesjeknappene tres på:
Tell hvor mange som skal være på trekket over frontrutene og tre disse inn på skinnen. Skru så den midtre knappen fast i riktig posisjon midt på det midterste vinduet. La de andre knappene være løse inntil videre. Tre på front-trekket på de øvre festene.
Tre deretter på kalesjeknappene over sidevinduene. Den fremste knappen tres på fremfor åpningsvinduet. Bak åpningsvinduet er det en utsparing helt i bakkant av skinnen. Men her er det montert en stopper for at åpningsvinduet ikke skal gå helt bak. Denne fikk jeg ikke løsnet, slik at jeg måtte finne en annen måte å montere knappen på skinnen. Etter mye tenking kom jeg fram til en metode der jeg bruker en strips og en bit tape til å holde "mutteren" som skal ligge inne i skinna:
Ved hjelp av stripsen kan mutteren lures inn i skinna og holdes mens knappen med skruen skrus inn. Ved å tape fast skruen til knappen ble det mer håndterlig. Det er trangt oppunder kanten på flybridgen, slik at akkurat dette var litt besværlig å montere sammen.
På grunn av at kanten på flybridgen kommer nedenfor kalesjeknappene er det vanskelig å komme til med en flattrekker for å skru til skruene. Løsningen ble å bruke en bits og skru denne med en skiftenøkkel. På de trangeste plassene ble også bitsen for lang, da ble løsningen å file av en skive slik at denne fikk en flat kant som kunne settes inn i sporet på skruen. Også her ble skiftenøkkelen benyttet.
Etter at alle øvre kalesjeknappene er montert, men bare det i midten foran er skrudd til, monteres også sidedelene av trekket. Fest et snøre i hullet for den bakerste (nedre) knappen og stram dette mot bøylen ved siden av sittebenken bak på dekket. Trekket skal strammes ganske godt slik at de bakre knappene kommer forbi bakkant av sidevinduene.
Når trekket har kommet i riktig posisjon festes de øvre knappene til skinnen over vinduene. Deretter festes nede feste på kallesjen på midten av båten foran. Stram godt nedover før det merkes av hvor vri-knappen skal sitte. Det borres med 2,9 mm bor for skruene. Jeg fant det mest praktisk å montere skruene tørt og heller gå over etter at trekket var ferdig montert for å ha Sika som tetning i skruhullene.
Når midtre feste er på plass festes de nedre festene bakover på en side av gangen (husk å stramme godt på alle sammen), og så er monteringen gjennomført.
Det skal egentlig være to øvre knapper på hvert av side-trekkene. Men i og med at knappene festes i samme sporet som åpningsvinduet glir bakover i vil disse knappene forhindre at åpningsvinduet kan føres bakover utenpå sidevinduet. Jeg valgte derfor å montere kun den bakerste av de to knappene. Da kan åpningsvinduet føres bakover slik at det er ca 10 cm som mangler på at hele vindusåpningen er fri.
Tidsbehov: En halv dag eller så for oss uvante med slikt arbeid. Sett av en hel dag så har du tid til å snakke med alle som kommer forbi og lurer på hva du holder på med. Det er en fordel om det er lite vind når arbeidet skal utføres.
Nødvendig verktøy: Flattrekker, flatbits, skrutrekker (og event. skive til trange steder). Stjernetrekker (PZ2), bormaskin og 2,9 mm bor. To snøre-ender. Sika eller tilsvarende. Solkrem dersom været tilsier det.
Jeg mener at prinsippet for montering av soltrekk vil være det samme for alle St.cruz-modellene, både med flybridge og hardtop. Antall knapper vil selvfølgelig variere mellom de ulike modellene.
Brigg
Redigert av Brigg: 12.06.11 21:59