Ip.Content

Logo

Viksund St.cruz-tråden

• Logg inn for svare
146 svar på dette emnet

#41 Rune1 Ikke pålogget Postet 11.06.11 14:11

• Medlem
Hei haa-
og takk for sist, det var meg du snakket med i egersund ja,
du kom deg vel hjem og alt fungerte som det skulle?

ser ikke så dumt ut med den stigen der, må nok gå til innkjøp av en slik når jeg kommer meg hjem,
sitter for tiden askefast i uruguay,sitter på et hotellrom og bare klør i fengrene etter og komme hjem og få gjort noe i båten.

#42 Haa- Ikke pålogget Postet 11.06.11 16:40

• Medlem
Stemmer nok det "Komodo", den er lik.

Rune1: Jada, vi kom oss trygt hjem veit du. Hadde en kjempefin tur. Ligger en tråd om turen her
Askefast er kjedelig ja...særlig når man skulle vært hjemme i båten. Men god tur hjem når skyen har lagt seg!

#43 Bonus Ikke pålogget Postet 11.06.11 19:45

• Medlem

Vis innleggter-av, på 11.06.11 09:23, skrev:

... så, gratulerer så mye. Vi har vel litt å skravle om neste gang vi treffes.
Da tror jeg ikke det blir lett "å komme innpå" for de få av oss som ikke er Cruzere ... :giggle:

#44 Ella. Ikke pålogget Postet 11.06.11 22:58

• Medlem

Vis innleggAstor, på 07.06.11 21:39, skrev:

Blir det navnbytte Halvard? Eller blir det A-joda II?
Må jo bli Tassen II:)

#45 Brigg Ikke pålogget Postet 12.06.11 21:54

• Medlem
Montering av soltrekk over rutene på 340 St.cruz.

Vi har investert i soltrekk over rutene. Hensikten er å redusere temperaturen i kabinen på solrike dager og å hindre solbleking av trevirke og tekstiler i kabinen når båten ikke er i bruk. I tillegg hører jeg flere som hevder at soltrekkene også kan være nyttige om vinteren bl.a for å spare vindusviskerne for presset fra snøen.

Soltrekket leveres av Flataker Industrier som leverer kalesjer og det meste av puter og madrasser til Viksund. Trekket ble levert komplett med alle monteringsdetaljer. Soltrekket består av tre deler: Front og en del til hver av siderutene. Delene festes sammen med glidelås.

Soltrekket festes i øverkant i kalesjeknapper som skrus fast i skinnen over vinduet. I nedkant festes det med kalesjeknapper med vri-lås:

Post bilde

Forran hvert åpningsvindu er det en utsparing der kalesjeknappene tres på:

Post bilde

Tell hvor mange som skal være på trekket over frontrutene og tre disse inn på skinnen. Skru så den midtre knappen fast i riktig posisjon midt på det midterste vinduet. La de andre knappene være løse inntil videre. Tre på front-trekket på de øvre festene.

Tre deretter på kalesjeknappene over sidevinduene. Den fremste knappen tres på fremfor åpningsvinduet. Bak åpningsvinduet er det en utsparing helt i bakkant av skinnen. Men her er det montert en stopper for at åpningsvinduet ikke skal gå helt bak. Denne fikk jeg ikke løsnet, slik at jeg måtte finne en annen måte å montere knappen på skinnen. Etter mye tenking kom jeg fram til en metode der jeg bruker en strips og en bit tape til å holde "mutteren" som skal ligge inne i skinna:

Post bilde

Ved hjelp av stripsen kan mutteren lures inn i skinna og holdes mens knappen med skruen skrus inn. Ved å tape fast skruen til knappen ble det mer håndterlig. Det er trangt oppunder kanten på flybridgen, slik at akkurat dette var litt besværlig å montere sammen.

Post bilde

På grunn av at kanten på flybridgen kommer nedenfor kalesjeknappene er det vanskelig å komme til med en flattrekker for å skru til skruene. Løsningen ble å bruke en bits og skru denne med en skiftenøkkel. På de trangeste plassene ble også bitsen for lang, da ble løsningen å file av en skive slik at denne fikk en flat kant som kunne settes inn i sporet på skruen. Også her ble skiftenøkkelen benyttet.

Post bilde

Etter at alle øvre kalesjeknappene er montert, men bare det i midten foran er skrudd til, monteres også sidedelene av trekket. Fest et snøre i hullet for den bakerste (nedre) knappen og stram dette mot bøylen ved siden av sittebenken bak på dekket. Trekket skal strammes ganske godt slik at de bakre knappene kommer forbi bakkant av sidevinduene.

Når trekket har kommet i riktig posisjon festes de øvre knappene til skinnen over vinduene. Deretter festes nede feste på kallesjen på midten av båten foran. Stram godt nedover før det merkes av hvor vri-knappen skal sitte. Det borres med 2,9 mm bor for skruene. Jeg fant det mest praktisk å montere skruene tørt og heller gå over etter at trekket var ferdig montert for å ha Sika som tetning i skruhullene.

Når midtre feste er på plass festes de nedre festene bakover på en side av gangen (husk å stramme godt på alle sammen), og så er monteringen gjennomført.

Post bilde

Det skal egentlig være to øvre knapper på hvert av side-trekkene. Men i og med at knappene festes i samme sporet som åpningsvinduet glir bakover i vil disse knappene forhindre at åpningsvinduet kan føres bakover utenpå sidevinduet. Jeg valgte derfor å montere kun den bakerste av de to knappene. Da kan åpningsvinduet føres bakover slik at det er ca 10 cm som mangler på at hele vindusåpningen er fri.

Tidsbehov: En halv dag eller så for oss uvante med slikt arbeid. Sett av en hel dag så har du tid til å snakke med alle som kommer forbi og lurer på hva du holder på med. Det er en fordel om det er lite vind når arbeidet skal utføres.

Nødvendig verktøy: Flattrekker, flatbits, skrutrekker (og event. skive til trange steder). Stjernetrekker (PZ2), bormaskin og 2,9 mm bor. To snøre-ender. Sika eller tilsvarende. Solkrem dersom været tilsier det.

Jeg mener at prinsippet for montering av soltrekk vil være det samme for alle St.cruz-modellene, både med flybridge og hardtop. Antall knapper vil selvfølgelig variere mellom de ulike modellene.

Brigg

Redigert av Brigg: 12.06.11 21:59

#46 jan martin Ikke pålogget Postet 13.06.11 11:43

• Medlem
hei,
soltrekk kan anbefalest, spesielt over frontvinduet.

Jan Martin

#47 Rune1 Ikke pålogget Postet 13.06.11 15:05

• Medlem
Hei,

Lurer også på og gå til anskaffelse av soltrekk til min 270,
noen som vet ca pris?

Rune.

#48 Brigg Ikke pålogget Postet 13.06.11 19:19

• Medlem
Hør med Flataker Industrier. Til 340-en koster soltrekket omlag 5 båtlapper.

Brigg

#49 Haa- Ikke pålogget Postet 15.06.11 08:28

• Medlem
Rune1: På baugstigen i vår 270 står det. A.S Sørlandets Aluminium Produkter, Kristiansand. Tlf: 38182000
Kansje de kan hjelpe deg med stige hvis de fortsatt eksisterer!
På soltrekket over vinduene som vi har, står det desverre ikke hvem som har laget det.

#50 Christel III Ikke pålogget Postet 19.06.11 22:18

• på båtjakt igjen
  • Medlem
Vann til spylerdysene på frontvinduet...

Jeg har en innebygget motstand mot å lese bruksanvisninger, og er samtidig ganske makelig anlagt:-)
Derfor kommer dette dumme spørsmålet: Er det egen tank for vann til vindusspylerne, og isåfall; hvor er denne på en 340 St. Cruz?

Har merket meg at det ikke kommer noe vann fra de lenger, og lurer på hvor man fyller på:-)

Jada, hadde jeg vært i båten nå, så hadde jeg nok funnet ut av det, men på grunn av min makelighet, befinner jeg meg i horisontal stilling i sofaen, med NRK 2 og M/S Nordnorge nærmer seg Trollfjorden :flag_bp:

#51 h2o Ikke pålogget Postet 19.06.11 22:35

• Medlem
På min båt kommer dette vannet fra ferskvannstanken ombord, spyler via en elektrisk pumpe som aktiveres når jeg trykker på spyleknappen. Dersom det er lenge siden den ble brukt, kan det ta litt tid før vannet kommer. På den forrige st.cruzen var spyleren aktivert med en helt vanlig vannkrane over hodet på styrbord side ved førerposisjon. Også denne hentet vann via ferskvannssystemet.

#52 Christel III Ikke pålogget Postet 19.06.11 22:42

• på båtjakt igjen
  • Medlem
Ok. Da ble det straks et litt verre problem enn å finne påfyllingen:-)
Hører pillen går når jeg trykker, (har holdt den inne lenge uten resultat) så da er det vel luft eller defekt pumpe.

Takker for svaret:-)

#53 Brigg Ikke pålogget Postet 20.06.11 07:50

• Medlem
På vår 2005-modell er spylerveske-tanken plassert bak samme luke som de manuelle lensepumpene, på styrbord side på akterdekket, rett utenfor døra inn til kabinen. Over luka står det merket med "Lensepumpe forskip" "Lensepumpe motorrom" og hmmm ... "Spylervesketank".

Ikke nødvendig å lese bruksanvisningen for dette. Og like greit, for med det nivået det er på beskrivelsen av selve båten i "skipspermen" har du neppe funnet noe der uansett.

Brigg

#54 A-Joda Ikke pålogget Postet 17.07.11 09:44

• D5L 2007
  • Medlem
Ja nå hadde vi siste helga i   Jodaen det er jo veldig rart !men de som sier at de som venter på noe godt venter aldri forgjeves. Det værste er og være resten av sommeren uten egen båt står for meg nesten som et mareritt.men det løser seg sikkert på et vis det også med endel gode båtvenner får vi sikker kjenne saltvann og tang lukta igjen.   :headbang:

#55 Bonus Ikke pålogget Postet 17.07.11 09:57

• Medlem

Vis innleggA-Joda, på 17.07.11 09:44, skrev:

Det værste er og være resten av sommeren uten egen båt står for meg nesten som et mareritt.men det løser seg sikkert på et vis det også med endel gode båtvenner får vi sikker kjenne saltvann og tang lukta igjen.  
For livets glade gutter går solen aldri ned vettu Ajoda. Ventetiden på ny båt er alltid laaang og deiiilig.

#56 REM Ikke pålogget Postet 17.07.11 10:12

• D5LA 2006
  • Medlem
Å måtte gi fra seg Jodaen er sikkert vemodig. Føler med dere alle. Etter mitt syn er båten dere gir fra dere antagelig den beste sportscruiserne på markedet i 30+segmentet.
Gled dere til nybåten. Viksund 360 er en flott båt, og gir dere en helt annen mulighet til å utvide båtbruken. I mellomtida har dere herved en stående invitasjon til å mønstre på Escada akkurat når dere måtte ønske.  :sailing: :yesnod:

Redigert av rem: 17.07.11 10:17

#57 A-Joda Ikke pålogget Postet 17.07.11 15:41

• D5L 2007
  • Medlem
Vi takker for det  Rem så nå har vi pakket det meste ut av båten støvsugt og vasket så nå er det snart siste turen også :confused:

#58 Bitteliten Ikke pålogget Postet 17.07.11 17:01

• Medlem
Gratulerer med ny båt.  :flag_bp: Jeg synes også det er trist å levere fra meg båt jeg er glad i. Men etterhvert kommer gleden over nye båten og tar over. Nye båten deres ser ut som ei flott skute. Hva slags motorisering?

#59 A-Joda Ikke pålogget Postet 17.07.11 17:08

• D5L 2007
  • Medlem
Det ble Volvo D6 435 aksling en gang volvo alltid volvo

#60 Bitteliten Ikke pålogget Postet 17.07.11 17:20

• Medlem
Fin motor det mener nå jeg :smiley: